روستای سیاه بیشه مازندران منطقه ای خوش آب و هوا در دل کوهستان

 روستای سیاه بیشه از توابع مرزن آباد در ۴۰ کیلومتری جنوب آن کنار جاده چالوس قرار دارد که با خانه‌های شیروانی خود و چشم انداز زیبا در محاصره درختان و طبیعت سرسبز استان مازندران است. اهالی خونگرم روستای سیاه بیشه با لبخند از شما استقبال می‌کنند. چند ساعت توقف در این روستا لحظاتی خوش برای شما می‌سازد و ریه‌هایتان از هوای تازه پر می‌شود. در سیاه بیشه شکار ممنوع است. طرح منطقه نمونه گردشگری در قسمت بالای روستای سیاه بیشه در نظر گرفته شده است اما تاریخ شروع و اتمام چنین پروژه‌ای مشخص نیست.

روستای سیاه بیشه

آب و هوای سیاه بیشه

رطوبت موجود در هوای روستای سیاه بیشه بسیار زیاد است و به همین دلیل است که ابرهای این منطقه غلیظ و به رنگ سیاه است. در تابستان، سیاه بیشه بسیار خنک می شود و هوای مطبوعی دارد؛ اما رطوبت آن بالا است و به دلیل وجود ابر و مه، هوا شرجی نیز می باشد. در فصل‌ های بهار، پاییز و زمستان، آب و هوای سیاه بیشه مطبوع‌ تر و دلپذیرتر است.

روستای سیاه بیشه

جنگل‌‌های هیرکانی

 جنگل هیرکانی سیاه بیشه مازندران در منطقه سیاه بیشه از جاذبه های گردشگری سیاه‌بیشه است که از طریق جاده چالوس می‌توان به آن رسید. مجموعه حفاظت شده سد سیاه‌بیشه مانع از بردن خودروی شخصی به درون جنگل می‌شود که ادامه مسیر با کوهپیمایی قابل دسترس است.

روستای سیاه بیشه مازندران

منطقه حفاظت شده چهار باغ سیاه بیشه

 منطقه حفاظت شده چهارباغ سیاه بیشه در مسیر ارتباطی جاده کندوان در کیلومتر ۹۰ جاده چالوس قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده چهارباغ، منطقه‌ای کوهستانی و با هوای نیمه مرطوب است. دره‌های عمیق جنگل‌های هیرکانی، مراتع ییلاقی، گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی و رودخانه‌های چالوس، انگوران‌چای و مکارود از زیبایی‌های بی‌نظیر منطقه حفاظت شده چهارباغ سیاه بیشه هستند که هر گردشگری را به خود می‌کشاند. منطقه حفاظت شده چهارباغ سیاه بیشه استان مازندران یکی از مکان‌هایی است که از سال ۱۳۸۰ مورد حفاظت قرار گرفته و توسط پژوهشگران و اندیشمندان در زمینه فعالیت‌های علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

17c75ebc d132 4d33 b203 c4cd3ac21c2b 840x560 1 | روستای سیاه بیشه • درناتریپ ✈️

دره کمجل

دره کمجل در جاده چالوس، پس از تونل کندوان و سیاه بیشه نرسیده به روستای ولی آباد واقع شده است. دره کجمل ۲۵ تا ۳۰ آبشار را در بر گرفته است که برخی از آن‌ها فصلی هستند. بهترین زمان برای رفتن به دره کمجل و دره نوردی در این محدوده که حوالی کارگاه سد سیاه بیشه و امامزاده اسماعیل قرار دارد ماه‌های تیر و مرداد است. گذر از دره کمجل به شب ‌مانی نیاز دارد. دره کمجل در جاده هزار چم پشت رستوران‌های محدوده هزارچم پایان می‌یابد اما خاطرات لذت بخش آن هرگز تمام نخواهد شد.

17 | روستای سیاه بیشه • درناتریپ ✈️

دره اندرسم

 تنگه اندرسم نام دیگر دره اندرس است. روزگارانی خرس‌های قهوه‌ای در میان جنگل‌های سیاه بیشه می‌زیسته‌اند که دلیل نامگذاری دره به اندرس به معنای دره خرس است. تنگه‌های اندرس با دیواره‌های بلند و آبشارهای مرتفع از هیجان‌انگیزترین بخش دره‌نوردی در دره اندرس است که نیازمند آشنایی کامل با فنون کوهنوردی و صخره‌نوردی است. درختان توسکا، راش، بلوط، شمشاد، تمشک، توت فرنگی و آلو جنگلی پوشش گیاهی دره اندرس است. به جز دره‌نوردی در این مکان می‌توانید آلوهای خوشمزه جنگلی را بچینید و از طعم آن لذت ببرید.

سیاه بیشه4 | روستای سیاه بیشه • درناتریپ ✈️

ارتفاعات نقره سر

ارتفاعات رشته کوه البرز، میزبان قله نقره سر منطقه سیاه بیشه است. این منطقه زیبا با آب‌وهوای بی‌نظیر و جذاب هر گردشگری را به سمت خودش جذب می‌کند و زیبایی خیره‌کننده آن می‌تواند ساعت‌ها شما را به حیرت بیندازد. در ارتفاعات نقره سر زیباترین خانه‌های کوهستانی، روستاهای سرسبز و قدیمی و امامزاده قاسم را می‌بینید.

1 1 | روستای سیاه بیشه • درناتریپ ✈️

آبشار هریجان

آبشار زیبای هریجان یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی سیاه بیشه است که در روستایی با همین نام قرار دارد. اگر در حدود ۸ کیلومتر از سیاه بیشه گذر کنید به این آبشار بلند و باشکوه می‌رسید که در اطراف آن طبیعتی سرسبز و تماشایی با کلبه‌های روستای زیبا وجود دارد.

harijan waterfall | روستای سیاه بیشه • درناتریپ ✈️

اقامت در سفر به سیاه بیشه

اگر به سیاه بیشه سفر کردید و نگران محل اقامت خود در سفر هستید، ما به شما پیشنهاد می کنیم که در شهرهای نزدیک به سیاه بیشه مثل کلاردشت و چالوس اقدام به اجاره ویلا  در چالوس یا اجاره ویلا در کلاردشت کنید. یکی از مزایای اجاره ویلا یا سوئیت در سفر این است که شما می توانید شب را با خیال راحت و اطمینان خاطر استراحت کنید و با انرژی بیشتر به تفریح و گردش بپردازید.

سیاه بیشه1 | روستای سیاه بیشه • درناتریپ ✈️

بهترین زمان سفر به سیاه بیشه

سیاه بیشه مازندران در هر فصلی زیبایی و جلوه بی‌نظیر خودش را دارد و سفر به آنجا لذت‌بخش و جذاب است. رطوبت هوای این منطقه کمی بالاست و به همین دلیل بهترین فصول برای سفر به آنجا، بهار، پاییز و زمستان است. در این فصل‌های سال می‌توانید خنکای هوا را روی پوستتان احساس کنید و از هوای تازه و خنک این منطقه لذت ببرید.

آدرس: مازندران – کلاردشت دهستان کوهستان، روستای سیاه بیشه

پیام بگذارید