غار کتله خور؛ محل طلوع خورشید

غار کتله خور؛ محل طلوع خورشید

78 | غار کتله خور؛ محل طلوع خورشید • درناتریپ ✈️

انواع گوناگونی از غارها در دنیا وجود دارند که زیرزمینی، کریستالی و آهکی از آن جمله می‌باشند. حالا باید ببینیم کتله خور از کدام نوع غارهاست. با درناتریپ همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم.

معنی کتله خور

در برخی از قسمت‌های ایران، به کوه‌های کم ارتفاع کَتَله می‌گویند به همین دلیل این غار را با چنین نامی می‌شناسند. دیگر معنی کَتَله، بالا و پایین می‌باشد و به عقیده برخی‌ها، درون این غار زمین ناهمواری وجود دارد. خور نیز شاید بدانید که به معنای خورشید است و رابطه آن با کتله خور به خاطر طلوع هر روز این ستاره درخشان از پشت این غار می‌باشد.

تاریخچه کشف غار کتله خور

این غار در سال ۱۹۲۱ میلادی کشف شد و در همان ابتدا به خاطر سقف کوتاه و راه طولانی موجود در آن، محققان به این باور رسیدند که باید غاری سنگی باشد ولی در سال ۱۹۸۶ گروهی دیگر از محققان نتیجه گرفتند که قدمت این غار به ۱۲۰ میلیون سال پیش بر می‌گردد.

درباره غار کتله خور

این غار دارای سه طبقه از جنس سنگ‌های استالاکتیک و استالاگمیت با رنگ‌های مختلف می‌باشد. خالص بودن قندیل‌ها بسیار بالاست و اکثر آنها مانند شیشه‌های براق می‌درخشند.

82 | غار کتله خور؛ محل طلوع خورشید • درناتریپ ✈️

غار با یک ورودی سقف کوتاه آغاز می‌شود و در همان ابتدای مسیر راه‌های متفرقه زیادی به چشم می‌خورد. پس از عبور از مسیرهای غیر اصلی، سربالایی و حفره‌های خشکی مشاهده خواهد شد که در ادامه مسیر به ستون‌ها و راه در رویی برخورد خواهید کرد. اولین ورودی این مسیر به خاطر خطرات احتمالی مسدود شده است. لازم به ذکر است که در این غار ظروف سفالی و استخوان انسانها پیدا شده است که عمر آن‌ها بیش از ۴۰۰۰ سال می‌باشد.

امروزه غار کتله خور به سه قسمت تقسیم شده است:

۱) بخش ورزشی

۲) بخش فرهنگی

۳) بخش اجتماعی

اولین قسمت مخصوص ورزش‌کاران سنگ‌نورد است و در دومین بخش نیز مراسمات مخصوصی برگزار می‌شود. قسمت اجتماعی نیز مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی می‌باشد.

81 | غار کتله خور؛ محل طلوع خورشید • درناتریپ ✈️

چگونه به آنجا بروم؟

این غار در ۱۵۵ کیلومتری جنوب استان زنجان و شهر گرماب واقع است که از طریق مسیر زنجان به قیدر، در کنار جاده گرماب به زرین‌آباد می‌توانید به غار کتله خور برسید.

[icon name=”map-marker” class=”” unprefixed_class=””] آدرس: ایران، استان زنجان، شهر گرماب، غار کتله خور

نظر خود در مورد این مکان را در انتها به اشتراک بگذارید.

پیام بگذارید