ریگ جن | مثلث برمودای ایران

همیشه و در همه جای دنیا، مکانهای عجیب و غریب همراه با ویژگیهای حیرت‌انگیز و شگفت‌آور وجود دارد و نکته جالب در مورد اکثر آنها این است که چنین مکان‌های پر رمز و رازی در جاهای بکر، دست‌نخورده و دور از دسترس بشریت واقع شده‌اند.

کشور ایران نیز از این قاعده مبرا نیست و در آن چنین مکانهایی به راحتی یافت می‌شوند که درناتریپ قصد دارد امروز شما را با یکی از آنها آشنا سازد.

ریگ جن
ریگ جن

ریگ جن

هنگامی که کلمه جن یا اجنه را می‌شنویم، همه ناخودآگاه یاد مکانهای خلوت و بعضاً تاریک می‌شویم. جالب اینجاست که ریگ جن خلوت است ولی لزوماً تاریک نیست زیرا مانند تمام جاهای دنیا، در آن شب و روز به وقوع می‌پیوندند. این منطقه در کویر مرکزی ایران، یعنی در بخش جنوبی استان سمنان قرار دارد.

ریگ جن
ریگ جن

در گذشته، به خاطر نبود آب و خشک بودن و عدم رشد پوشش گیاهی، این منطقه زیاد مورد توجه کاروانها واقع نمی‌شد ولی در سالیان اخیر گردشگران زیادی به این منطقه سفر کرده‌اند. وسعت این کویر برابر با ۳۸۰۰ کیلومتر مربع میباشد که منطقه ای بزرگ به حساب می آید. ریگ جن در حاشیه شمالی به کوه گوگردی، در حاشیه شرقی به جاده دامغان ـ جندق و در قسمت شمالی به رودخانه ورگی که از ارتفاعات کوه گوگردی سر چشمه می گیرد منتهی می شود. زیر بنای این کویر یک دشت فرسایش یافته است که در حال حاضر تپه های ماسه ای برخان و تپه های ماسه ای هرمی آن را اشغال کرده است.

ریگ جن
ریگ جن

این منطقه در باورهای مردم بومی کویر، به عنوان سرزمین نفرین شده نیز یاد شده است. آنها معتقدند که ارواح پلید و شیاطین در این سرزمین اسرارآمیز حکومت می کنند و به همین دلیل هر که پا به ریگ جن می گذارد بلعیده می شود و دیگر باز نمی گردد. در منطقه کویری ریگ جن که به مثلث برمودای ایران نیز شهرت دارد تا چشم کار می کند تپه های شنی و باتلاق های نمک وجود دارد. فرو رفتن در گل و لجن در ریگ جن، شاید یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی باشد که ممکن است گریبانگیر مسافران ناوارد شود و آنها را به کام مرگ بکشاند. سال های متمادی، هیچکس جرات آنکه به ریگ جن سفر کند و راز این کویر اسرار آمیز را کشف کند، نداشت. در سال ۱۹۰۰ سون هدین، کویرنورد سوئدی از حاشیه غربی و جنوبی ریگ جن عبور کرد. او بعدها در کتاب کویرهای ایران به طور مفصل درباره ریگ جن نوشت. در سال ۱۹۳۰ آلفونس گابریل از جنوب ریگ جن گذشت. از ۱۳۷۶ تا کنون گروه‌هایی از کویرپیمایان با خودروهای بیابانی و حتی پیاده به نقاط مختلف ریگ جن رفته‌اند.

87 | کویر ریگ جن • درناتریپ ✈️

راز ریگ جن چیست؟

به گفته برخی از مردم، هر چیزی که تابحال به ریگ جن رفته ناپدید شده و دیگر خبری از آن نشده است. ضمن اینکه در این منطقه بیابانی صداهای عجیبی نیز (بخصوص در شب) به گوش می‌رسد.

به گفته زمین‌شناس، آقای دکتر پرویز کردوانی، دلیل ناپدید شدن اشیا سفر کرده به ریگ جن، زمین نمکین این منطقه است که سبب می‌شود هر چیزی را در خود فرو ببرد. صداهای عجیب و غریبی که شنیده می‌شوند نیز به خاطر جابجایی شن‌های صحرا توسط باد می‌باشد.

DESERT | کویر ریگ جن • درناتریپ ✈️

نکته بسیار مهم

سفر به ریگ جن معمولا با بیشترین حد تجهیزات صورت می گیرد. در این سفر لازم است برای مدت حداقل ۱۵ روز ذخیره غذا ، آب، بنزین و وسایل فنی خودرو همراه گردشگر باشد. نقشه را هم فراموش نکنید، چون سفر به ریگ جن بسیار خطرناک است. مهمترین مسئله اینکه اگر تا به حال کویر نوردی نکرده اید و به اصطلاح حرفه ای نیستید، برای اولین تجربه، به هیچ عنوان ریگ جن را برنگزینید. حتی اگر حرفه ای هم هستید، حتما به طور گروهی به این منطقه سفر کنید.

1531 192 | کویر ریگ جن • درناتریپ ✈️

چگونه به آنجا بروم؟

بهترین مسیر دستیابی به این منطقه، جاده سنگفرش ملک آباد است که در بخش شمال شرق پارک ملی کویر قرار دارد. بهترین وسیله برای عبور از این کویر نیز ، جیپ های سبک وزن است. البته فراموش نکنید که هر لحظه امکان گیر کردن و گم شدنتان در کویر ریگ جن وجود دارد.

آدرس: جنوب استان سمنان، کویر مرکزی ایران، ریگ جن

منبع باشگاه خبرنگاران جوان ویکی پدیا
پیام بگذارید