غار خربس؛ یادگار رمزآلود ماد‌ها

غار خربس غاری با ویژگی‌های رمزآلود است که قدمت آن به دوره مادها برمی‌گردد. این مکان در جنوب جزیره قشم واقع شده است. با درناتریپ همراه باشید تا نگاهی به‌ این بنای قدیمی و رمزآلود داشته باشیم.

kharbas caves main pic | غار خربس • درناتریپ ✈️

آشنایی

این غار دنباله‌های چین خوردگی‌های رشته کوه‌های زاگرس است. اطراف غار، معماری‌های مرجانی گوناگونی قرار دارد. ارتفاع دیوار‌های صخره‌ای آن ۲۰ الی ۳۰ متر است که با پایین رفتن سطح آب، به شکل کوهی با حفره‌های تو در و به چشم میخورد. ورودی غار از ۹ روزنه تشکیل شده که دو چراغدان کوچک در ابتدای آن قرار دارد. درون غار نیز چشمه‌های متعددی وجود دارند که به هم متصل هستند.

خربس

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

برکه‌ای نیز در بخش پایینی غار قرار گرفته که برای نگهداری آب باران استفاده می‌شود. نظریه‌های متعددی وجود دارد. برخی بر این باورند که این غار به عنوان پرستشگاه مهر و میترا کاربرد داشته و تالار آن برای مراسم یادبود استفاده می‌شده است.

روایتی دیگر می‌گوید از این مکان در گذشته به عنوان استوادان بعد از گرویدن مردم این منطقه به آیین زرتشت رواج داشته. نظریه‌ای دیگر میگوید این مکان پناهگاه انسان‌های بی‌دفاعی بوده که در گذشته مورد حجوم دزدان دریایی قرار می‌گرفته اند. هنرمندان سنگ‌تراش در سال‌های کنونی، دهلیز‌ها و دالان‌های جدیدی ایجاد کرده‌اند تا الگوی جدیدی برای شناسایی غار اصلی باشد. طرح‌های مشابه با اشکال قدیمی در این غار کنده‌کاری شده تا به اصالت آن صدمه وارد نشود.

غار خربس غازی

چطور غار خربس برویم؟

جزیره قشم، غار خربس.

نمایش نظرات (2)