طرقبه|منطقه ای تفریحی در مشهد

مشهد الرضا (ع) پایتخت مذهبی ایران، مقصد اصلی سفرهای مذهبی می باشد که سالیانه هزاران نفر در تمام ایام سال جهت زیارت و عرض ارادت به آقا علی بن موسی الرضا (ع) کیلومترها را طی می کنند. مشهد از آن شهرهایی است که علاوه بر سفر زیارتی میتواند سفری تفریحی نیز باشد البته به شرط آن که قبل از سفر از مکان های تفریحی و دیدنی آن آشنایی لازم را با این مناطق داشته باشید.

مشهد علاوه بر مقبره ابوالقاسم فردوسی، پارک سنگی، پارک ملی و… مناطق زیادی برای تفریح در کنار خانواده را دارد. طرقبه مشهد یکی از مناطق تفریحی و توریستی است که بسیاری از ما از آن یا بی اطلاع هستیم یا دیدن نکرده ایم. در ادامه به معرفی این منطقه تفریحی خواهم پرداخت….

768x512 1 | • درناتریپ ✈️

معرفی طرقبه و روستای با صفای آن

طرقبه یکی از جاذبه های بسیار زیبای شهر مشهد مقدس است که در دامنه کوه بینالود قرار گرفته است و در فاصله شانزده کیلومتری شهر مشهد در انتهای بلوار وکیل آباد می باشد. این منطقه بسیار زیبا که در قرون اسلامی با نام ترغبذ نیز شناخته شده بود و از جلمه آبادی های طوس باستان به شمار می آمد.

این منطقه از قدمت زیادی برخوردار است و قبلا به عنوان یک گذرگاه و مال رو برای سفر به نیشابور بوده و یک منطقه ییلاقی از آب و هوای بسیار خوش برخوردار بوده است. حال امروزه به شهری کوچک در مشهد مقدس تبدیل شده که از امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری برخوردار است. طرقبه در لغت به معنای آبادی بزرگ است دلیل نام گذاری این منطقه به طرقبه به باغ های میوه بزرگ در این منطقه می باشد.

مهمترین میوه باغ درختان این منطقه گردوی آن است و میوه گردوی آن بسیار مشهور است، و همچنین سیب و گیلاس نیز از میوه و محصولات مرغوب باغات این منطقه است. طرقبه زمستان سردی دارد و تابستانی معتدل و خنک دارد و با وجود طبیعت بکری که دارد همواره این منطقه در ایام بهار و تابستان میزبان بسیاری از گردشگران ومردم خود شهر مشهد شده است.

| • درناتریپ ✈️

مکان های تفریحی توریستی طرقبه

بازار بین المللی بعثت از مراکز بزرگ فروشگاه های صنایع دستی است که توریست های زیادی برای خرید و بازدید از این صنایع بومی و دستی به این بازار آمد و رفت دارند. علاوه بر بازار و مجتمع های تجاری بزرگ و بین المللی، دهکده آبی، پیست اسکی، پیست اتومبیل رانی، باغ وحش، مجتمع های ورزشی و سوارکاری، پارک سنگی نصوح آباد، سد چالیدره، رودخانه جنگلی طرقبه و چشمه عسل از جمله مکان های تفریحی منطقه طرقبه هستند که همواره در ایام خاص سال شلوغی خود را دارند.

سوغات و صنایع دستی طرقبه

همانطور در جمله فوق اشاره شد بازار بین المللی بعثت از بزرگترین مراکز صنایع دستی در این منطقه است. صنایع دستی و بومی طرقبه سبدهای حصیری است که نه تنها سبد بلکه بسیاری از وسایل به شکل حصیری در این بازار یافت می شود.

همچنین از دیگر صنایع مردمان این مرز بوم میتوان؛ فرش و گلیم، تابلو های حکاکی شده و خکشبار و… می باشد. از مهمترین سوغات این منطقه گردوی مشهور آن است که بسیاری ازباغات این مناطق را پر کرده است که علاوه بر خرید از خود مردم میتوان از مغازه های خشکبار نیز خریداری کرد.

غذاهای بخصوص منطقه طرقبه

این منطقه منحصر بفرد علاوه بر صنایع بومی و تفریحگاهی که دارد، غذاهای بخصوص خود را دارا می باشد که به هر رستوران های سنتی و مدرن این منطقه بروید چندین غذای خاص این منطقه را در لیست غذا مشاهده خواهید کرد. شیشلیک معروف ترین و پر طرفدار ترین غذای این منطقه است که یک ناهار به یاد ماندنی را رقم می زنند.

شیشلیک بریانی و گوشت و استخوان گاو همراه با برنج، غذای خاص این منطقه است که هر مسافر و گردشگری در برنامه غذایی خود آن را جای می دهد. غذاهای بی نظیر دیگر این منطقه میتوان: خرشت فسنجان، انواع قرمه ها، اشکنه، دیزی و شله را نام برد. در طرقبه مجتمع های رستوانی و استراحتگاه و امکانات رفاهی وجود دارد و هتل بزرگ طرقبه مشهد نیز به منظور ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی بنا شده است. این هتل از سایر امکانات رفاهی برخوردار است و دارای 317 واحد اقامتی می باشد.

بهترین زمان سفر به طرقبه مشهد

منطقه طرقبه دارای آب و هوایی سرد و خشک است و دارای تابستان های خنک و مطبوع می باشد، که به دلیل بالا بودن ارتفاع آن میزان بارندگی این منطقه نسبت به شهر مشهد مقدس بیشتر است. مسافران زیادی در فصل بهار و تابستان بدلیل همین آب و هوای مطبوع خنک یک روزی را در طرقبه به تفریح و گردش می پردازند.

472 1 | • درناتریپ ✈️

مسیر دسترسی به طرقبه مشهد

مسیر رسیدن به طرقبه ماشین رو است و مسیری نیم ساعته شما را به این منطقه می رساند. مشهد، خیابان وکیل آباد را تا اتنها برانید و سپس به جاده ای که به سمت ویلا شهر( بلوار امام رضا) می رود، حرکت کنید و تا در اتنهای بلوار به طرقبه برسید.

پیام بگذارید