طرز تهیه ارز مسافرتی؛ بخش دوم

در قسمت اول از این مجموعه، ارز مسافرتی را و طرز تهیه آن را توضیح دادیم. در این پست قصد داریم تا با روش تهیه ارز درمانی و یا ارز دانشجویی شما را آشنا سازیم. با درناتریپ همراه باشید.

دانشجویی 97 | طرز تهیه ارز مسافرتی • درناتریپ ✈️

ارز دانشجویی

اگر شما قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید، بر اساس قوانین بانک مرکزی، به شما ارز دانشجویی تعلق میگیرد. این ارز به دانشجویان آزاد در مقطع فوق لیسانس یا دکترا غیربورسیه در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور به صورت حضوری یا غیر حضوری(آنلاین) تعلق میگیرد.

image 20150813 21401 goktux min | طرز تهیه ارز مسافرتی • درناتریپ ✈️

شرایط دریافت

شما باید در دانشگاه‌های خارج از کشور مشمول به تحصیل باشید که توسط سیستم معیاربندی دانشگاهی اداره کل دانش آموختگان خارج از کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارزشیابی شده باشد و یا مورد تایید لیست وزارت علوم باشد.

اگر در دانشگاهی که مورد تایید وزارت علوم نباشد در حال تحصیل باشید و یا دوره آموزشی شما به صورت آنلاین باشد، ارز دانشجویی به شما تعلق نمیگیرد و باید مورد تایید وزارت علوم کشور و سرکنسولگری ایران در کشور مقصد باشد.

به عنوان مثال اگر در استکهلم مشغول به تحصیل هستید، گواهی اشتغال به تحصیل شما در هر ترم باید به سرکنسولگری ایران در استکهلم فرستاده شده و مهر و امضای آن به تهران فرستاده شود.

به دانشویان مقطع کارشناسی در خارج از کشور نیز ارز دانشجویی تعلق نمیگیرد. حتما نیازی به حضور دانشجو نیست چرا که پدر، مادر و همسر وی نیز میتوانند از جانب وی فرایند‌های حقوقی او را انجام دهند. کل مبلغ ریالی ارز دانشجویی می‌بایست به حساب بانک عامل در سراسر کشور پرداخت و فیش پرداختی به همراه مدارک، به بانک‌های عامل اعطا شود.

8a2bde24 895a 4afd 8481 8857cbb8abf6 | طرز تهیه ارز مسافرتی • درناتریپ ✈️

مدارک لازم جهت تهیه ارز دانشجویی

۱. اصل شناسنامه و کارت ملی

۲. تصویر گذرنامه شخص متقاضی ارز دانشجویی

۳. تصویر ویزای دانشجو

۴. اصل نامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت و آموزش پزشکی مبنی بر اشتغال به تحصیل متقاضی در زمان درخواست ارز دانشجویی

۵. نامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت و آموزش پزشکی برای تایید دانشگاه اشتغال به تحصیل.

برای دریافت ارز دانشجویی، ایجاد پروفایل و پرونده در سامانه نشا ضروری است.

نکته: رشته‌هایی نظیر پزشکی، داندانپزشکی و سایر رشته‌های مربوط به وزارت بهداشت نمیتوانند از طریق سامانه نشا اقدام به ثبت نام کرده و از تسهیلات آن استفاده کنند.

8601438 830 | طرز تهیه ارز مسافرتی • درناتریپ ✈️

سوالات

معرفی به بانک برای دریافت ارز مسافرتی چگونه است؟

پس از ثبت درخواست در در سامانه و در صورت تایید درخواست، یک کد رهگیری از طریق سامانه جهت دریافت به شما ارسال میشود و به عنوان دانشجوی مورد تایید وزارت علوم، برای بازه مشخصی از تحصیل خود میتوانید ارز دولتی از بانک دریافت کنید.

مراحل انجام کار در سامانه نشا به چه صورت است؟

اگر شما دانشجوی متقاضی دریافت نامه معرفی به بانکر برای دریافت ارز دانشجویی هستید، باید مراحل زیر را انجام دهید:

۱. ثبت نام در سامانه نشا و تشکیل پرونده.

لینک سامانه:

۲. ورود به سامانه و پروفایل شخصی خود و ثبت درخواست نامه معرفی به بانک پس از تشکیل پرونده و دریافت نام کاربری و گذرواژه.

پس از ورود به سامانه، از منوی مدیریت درخواست‌ها، گزینه ثبت درخواست نامه بانک را انتخاب کرده و فرم مربوط به آن را به دقت پر نمایید.

نیازی به حضور درا ین اداره نیست و شما میتوانید نزدیک‌ترین موسسه را انتخاب نمایید. شما میبایست تاریخ مطلوب خود را برای دریافت نامه در آن فرم انتخاب نمایید تا پس از تایید درخواستتان، د آن تاریخ به شعبه بانک انتخابی خود مراجعه کنید. پس از ثبت درخواست، شما درخواست خود را در لیست درخواست‌ها خواهید دید که در وضعیت انتظار قرار گرفته است.

دریافت ارز مسافرتی درمانی

اگر برای درمان میخواهید به خارج از کشور سفر کنید، تا ۱۰ هزار دلار به نرخ مبادله‌ای ارز به شما پرداخت میشود. زمان درمان برآورد هزینه مرکز درمانی خارج از کشور ارائه و توسط وزارت بهداشت تایید میشود.

700700p440EDNmain253046gn americandollar | طرز تهیه ارز مسافرتی • درناتریپ ✈️

شرایط دریافت

۱. تشخیص کتبی پزشک معالج جهت ادامه درمان در خارج از کشور نیز الزامی میباشد. ۳۰ درصد کل ارز پرداخت شده نیز باید وثیقه در گروی بانک گذاشته شود.

۲. اخذ تعهد کتبی از بیمار یا همراه وی مبنی بر ارائه اسناد و مدارک معالجه با تایید نمایندگی جمهوری اسلامی تا ۶ ماه بعد از دریافت ارز.

۳. بابت اقامت بیمار و همراه وی، روزانه ۱۰۰ دلار ارز با نرخ مبادله‌ای پرداخت میشود و افراد متقاضی این نوع ارز بایستی به شعب بانک مراجعه کنند.

4043218188545516711014569131237503219136 | طرز تهیه ارز مسافرتی • درناتریپ ✈️

پیام بگذارید