شیرهای سنگی؛ نماد دلاوری بختیاری‌ها

در گذشته، بر قبر افرادی خاص، تندیس‌هایی سنگی نصب میشد که این تندیس‌ها برای هر فرد ویژگی‌های خاصی داشت. آراستن گورها در میان مردم لرستان و یا استفاده از نماد‌های گوناگون کاری مرسوم بوده است که شیرهای سنگی یا برد شیر یک نمونه از این رسوم و نماد‌هاست. این رسم در بین مردم بختیاری رواج داشته که در استان لرستان در شهرستان‌هایی چون الیگودرز، ازنا و دورود که بیشتر مردم آن بختیاری هستند، بر قبر آنها شیرهایی نصب شده است.

1279841 827 | شیر • درناتریپ ✈️

این شیرهای سنگی حدودا چهارصد سال قدمت دارند که حجاری‌هایی در گرده و پهلوی تندیس‌هایی شیر مانند صورت میگرفته است. این شیرهایی سنگی جهت نصب باید بر مزار اشخاصی با چهل سال سن به بالا نصب میشده، زیرا در ایل بختیاری بر این باورند که مرد چهل سال را مردی کامل، پخته و جا افتاده است و خصلت‌هایی چون دلاوری، جنگ آوری، ایمان، اخلاق نیک، بزرگی، منش، افتادگی و مهمان نوازی در ترکیب با سن شخص باعث میشود تا بر مزار شخص مورد نظر تندیس‌های شیر سنگی نصب شود. اگر فردی که شیرسنگی روی مزارش نصب می شده فردی شکارچی یا سوارکار بوده است، نماد شمشیر،نیزه، تمساح یا مرد سواره بر اسب را روی بدنه شیر حکاکی می کردند.

شیر

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

آیات قرآن به همراه مهر و تسبیح نشان از با ایمان بودن شخص دارد.

بزرگترین شیر سنگی در موزه الیگودرز نگهداری میشود که کاملترین نوع شیر سنگی میباشد. این شیرها اخیرا در خطر تخریب قرار دارند که عوامل انسانی و طبیعی در آن نقش داشته است.

09 | شیر • درناتریپ ✈️

منبع باشگاه خبرنگاران جهان ویکی پدیا
پیام بگذارید