دریاچه اُوان ؛ نگینی درخشنده در دل الموت

نگین استان قزوین

دریاچه اُوان در نیمه شمالی الموت، چون نگینی درخشنده در دامنه کوه خشچال،در فاصله ۷۵ کیلومتری قزوین و در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین قرار دارد. که در فصل بهار بسیار زیبا و جذاب است.

این دریاچه که بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع هزار و هشتصد و پانزده متری از سطح دریا واقع شده‌ است. طول آن در طویل‌ترین قسمت ۳۲۵ متر و عرض آن ۲۷۵ متر می‌باشد. عمیق‌ترین بخش آن که توسط یک تیم غواصی در ۱۸ مرداد ماه سال ۹۲ اندازه گیری شد ۶٫۸ متر با دمای آب ۲۳ درجه سانتیگراد و میدان دید در زیر آب کمتر از یک متر می‌باشد که در جنوب شرقی آن واقع شده‌ است. البته برخی از مردم محلی عمق‌های متفاوتی را برای این دریاچه عنوان نموده‌اند که تیم غواصی چنین چیزی را تأیید نکرد.

73035321 2310910105702294 1681194876449658152 n | دریاچه اوان • درناتریپ ✈️

بستر دریاچه مملو از لجن و رسوبات ته‌نشین شده می‌باشد که حالت چسبندگی بسیاری دارد. از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است. در تابستان این دریاچه محل ماهی گیری، آب تنی، و قایق رانی و در پاییز، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است.

دریاچه اوان قزوین در زمستان

 

تاریخچه دریاچه اوان

کارشناسان معتقدند دریاچه اوان حدود 500 سال پیش بر اثر لغزش زمین ایجاد شده است . این دریاچه زیبا و بی نظیر از هیچ رودی سرچشمه نمی گیرد بلکه آب آن از چشمه هایی که در کف آن می جوشند ونیز آب بارانی که می بارد ، تامین می گردد.  سر ریز دریاچه اُوان در قالب رودی کوچک زمینهای کشاورزی روستاهای کوشک و آیین را سیراب می کند. این دریاچه زیبا که اکنون جزو آثار طبیعی کشور در فهرست میراث طبیعی قرار دارد تا کنون گردشگران و علاقمندان به طبیعت را به دامان خود کشانده است.

دریاچه اوان

پوشش گیاهی اوان

غیر از گونه‌های درختی دست‌ کاشت نظیر بید، گیلاس ، سیب ، گردو ، سنجد ، و فندق گیاهان علفی مانند گون ، کنگر ، شیرین بیان و گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه   هم در حوزه آبخیز وربن وجود دارند. از گیاهان داخل دریاچه اوان هم می‌توان به نی بن،  در آب و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره کرد که محیط مناسبی را برای پرورش ماهیانی چون اردک ماهی به وجود می‌آورند.

دریاچه اوان الموت

گونه جانوری در این ناحیه اوان

از گونه های جانوری اطراف دریاچه اوان الموت می توان به کل و بز کوهی ـ که به علت شکار بی رویه و تخریب زیستگاه آنان کاهش چشم گیری یافته اند. پلنگ ، خرس قهوه ای ، شغال و گرگ و پرندگانی نظیر عقابها ، دال ، شاهین ، جغد ، کبک ، دارکوب ، و در درون دریاچه نیز به قورباغه ، لاک پشت ، و خرچنگ  ، کپور ، قزل آلا می توان اشاره کرد

اوان الموت

بهترین فصل برای سفر به دریاچه اُوان

مسیر الموت در فصل بهار زیباترین شکل خودش را به نمایش می گذارد. دامنه کوه ها سرسبز و پر از گلهای وحشی می شوند در فصل تابستان وبرای فرار از گرما می توانید به این منطقه کوهستانی سر بزنید و از خنکای آن لذت ببرید در فصول پاییز و زمستان نیز این منطقه دیدنی می شود و جذابیت های خاص خودش را دارد. پاییز فصل رنگ های زرد و نارنجی و همچنین پرنده نگری است. در زمستان آب دریاچه  یخ می زند واسکی روی یخ دریاچه مشتاقان خاص خودش را دارد .هوای این منطقه در این فصول بسیار سرد است و باید تجهیزات لازم برای سفر در فصول سرد را به همراه داشت.

اوان الموت قزوین

پیشنهاد ویژه

اگر قصد سفر به این دریاچه زیبا و تماشایی را دارید هر آنچه را که می خواهید در شهر تهیه کنید و سپس راهی جاده شوید چرا که دریاچه از شهر فاصله ی زیادی دارد پس بهتر است غذا و خوراکی به همراه داشته باشید. امکانات رفاهی اطراف این دریاچه  محدود و اندک است و تنها شامل یک سرویس بهداشتی ، یک مغازه کوچک ، پارکینگ و تخت های برای نشستن و محلهای برای چادر زدن  می باشد ضلع جنوبی این دریاچه بهترین محل برای چادر زدن و شب مانی می باشد.

reskett 20200316 0001 | دریاچه اوان • درناتریپ ✈️

سخن آخر

در پایان باید اشاره کرد منطقه الموت به علت موقعیت جغرافیایی و تاریخی ، جاذبه های دیدنی بسیاری در دل خود جای داده است بنابراین پیشنهاد می کنیم با در نظر گرفتن مسافت و زمان مسافرتتان ، به گونه ای برنامه ریزی کنید که از سایر دیدنی های نزدیک به دریاچه اُوان ، از جمله قلعه تاریخی الموت و چند قلعه دیگر ، غارهای منطقه الموت ، کاروانسرای سنگی پیچ  بن و آبشار ورچر و … نیز دیدن کنید.

دسترسی به دریاچه اُوان در قزوین

مسیر حرکت از میدان « غریب کش» قزوین شروع می شود . دور میدان تابلوی الموت را خواهید دید. مسیر قزوین و الموت مسیری کوهستانی ، صعب العبور و مستلزم دقت زیاد رانندگی است  حدود سه ساعت طول می کشد تا به دوراهی الموت ـ اُوان برسید پس از طی 9 کیلومتر دریاچه اُوان نمایان خواهد شد.

پیام بگذارید