دریاچه مهارلو شیراز 🦩؛ دریاچه صورتی شگفت انگیز ایران

دریاچه نمک شیراز؛ میزبان فلامینگوها

دریاچه مهارلو شیراز که بین شیرازی ها به دریاچه نمک هم معروف است؛ یک دریاچه صورتی رنگ و رویایست که در استان فارس و در جنوب شرقی شهر شیراز خودنمایی می کند و با رنگ صورتی خود دل هر رهگذری را می رباید.

این دریاچه صورتی با وسعت 25 هزار هکتاری در شهرستان سروستان استان فارس واقع شده و نامش را با شکل های مختلف و متفاوتی خواهید شنید مثل ماهلویه، مهلو و… ؛ دریاچه مهارلو در 57 کیلومتری جاده شیراز به فسا واقع شده و با رنگ صورتی و زیبایش باعث می شود بسیاری رهگذران برای دیدن این دریاچه عجیب در راه توقف کنند.

دریاچه مهارلو شیراز

چرا به دریاچه مهارلو شیراز برویم؟

  • رنگ صورتی این دریاچه شگفتی است که کمتر کسی آن را دیده.
  • به خاطر رنگ خاص صورتی دریاچه؛ یکی از بهترین مکان ها برای عکاسی گرفتن عکس های خاص و جذاب است.
  • می توانید در فصول پر آب دریاچه لذت قایق سواری را در آب صورتی تجربه کنید.
  • شکوفه درختان بادام اطراف دریاچه در فصل بهار منظره رویایی را برای شما به ارمغان می آورد.
  • همچنین می توانید از روستای مهارلو در کنار دریاچه و مقبره بی بی شریفه بازدید کنید.

 مشاهده در آپارات

چرا دریاچه مهارلو صورتی رنگ است؟

شاید اولین چیزی که ذهن هر کسی را در مواجهه با یک دریاچه صورتی درگیر می کند این است که چرا این دریاچه صورتی است. در واقع دلیلی اصلی رنگ صورتی دریاچه وجود یک جلبک خاص به نام دونالیلا سالینا است. ولی این دریاچه همیشه صورتی رنگ نیست و معمولاً در ماه های اول سال آبی رنگ است.

در واقع زمانی این دریاچه رنگ صورتی به خود می گیرد که دما افزایش پیدا می کند و به طبع آن تبخیر آب دریاچه مهارلو هم زیاد می شود. تبخیر آب دریاچه باعث می شود غلظت نمک در آب دریاچه مهارلو بالا برود. در این زمان جلبک ها فعالیت بیشتری پیدا می کنند و رنگ آن ها نمایان می شود. این پدیده معمولاً در اردیبهشت ماه صورت می گیرد.

دریاچه صورتی

 

 جلبک دونالیلا سالینا  برخلاف تصور بسیاری اصلاٌ سمی و خطرناک نیست. بسیاری این جلبک را با کشند قرمز اشتباه می گیرند و آنرا دلیل اصلی نبود آبزیان را در مهارلو می دانند. در حالی که نبی‌الله مرادی؛ معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در این باره می گوید:

جلبک دونالیلا سالینا نوعی ماده بتاکارتن ایجاد می‌کند که موجب تغییر رنگ آب دریاچه می‌شود، بتاکارتن خطر اکولوژیک و زیست بوم ندارد و معمولا در فصول خاصی از سال این نوع جلبک شکوفا می‌شود.

اهمیت اقتصادی دریاچه نمک شیراز

دریاچه مهارلو یک دریاچه ی نمک است که امکان استخراج نمک را برای استفاده در صنایع فراهم کرده است. علاوه بر این به خاطر وجود این نوع جلبک خاص که اصلی آبزی خاصی به نام آرتمیا است. آرتمیا غذایست که برای مراحل اولیه پرورش ماهی و میگو مورد استفاده قرار می گیرد.

اما به دلیل بالا بودن آرسنیک و فلزات سنگین در این دریاچه امکان استفاده از این منابع وجود ندارد. کارشناسان مهمترین دلیل این آلودگی را فاضلاب شیراز و شهر ها دیگر می دانند. که البته با تبخیر آب دریاچه مهارلو سطح وجود آرسنیک و فلزات سنگین در آب دریاچه بیشتر از حد معمول می شود.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

دریاچه صورتی شیراز

جغرافیا و گونه های جانوری دریاچه مهارلو شیراز

آب دریاچه از چند چشمه آب شیرین و همچنین از رودخانه های حمزه، خشک و سروستان تامین می شود. این دریاچه یک دریاچه فصلی است و در برخی از فصول کم آب یا خشک می شود. با شروع بارش ها دوباره این دریاچه جان می گیرد. آب این دریاچه در بیشتر نقاط عمق نیم متری دارد و در عمیق ترین نقطه عمق آن به سه متر می رسد.

مشاهده در آپارات

با اینکه دریاچه ی مهارلو یک دریاچه نمک است ولی در گوشه گوشه آن جانوران بسیاری را یافت. پرندگان مهاجر و غیر مهاجری مثل فلامینگو، حواصیل، لک لک، پلیکان، کشیم، باکلان، اگرت،  اردک، خوتکا، سارگپه و… در این دریاچه دیده می شود.

روستای مهارلو
نمایی از روستای مهارلو در کنار دریاچه

روستای مهارلو

نزدیک دریاچه روستایی وجود دارد به همین نام قدمت روستای مهارلو به صفویه باز می گردد. مکان های دیگری نظیر مقبره بی بی شریفه و قبرستان روستای مهارلو نیز به این مکان نزدیک اند. از زیبایی های این روستا به درختان بادام آن گفت که شکوفه های آن در بهار دل هر رهگذری را می رباید.

خشکی دریاچه

خشکی های دریاچه مهارلو

این دریاچه در سال 1387 درگیر خشکی شد به صورتی که نود درصد این دریاچه خشک شد. و بسیاری از گونه های پرندگان در اطراف دریاچه تلف شدند. دومین خشکی دریاچه در سال 1395 صورت گرفت که این بار تماماً خشک شد و شهر شیراز را در خطر طوفان های نمک و ریز گرد قرار داد.

خوشبختانه در چند سال اخیر با لطف خدا و اقداماتی که دستگاه های مربوطه انجام دادند دریاچه نمک شیراز دوباره پر آب شد.

عکاسی در دریاچه صورتی شیراز
عکاسی در دریاچه صورتی شیراز

بهترین فصل سفر به دریاچه مهارلو

همانطور که گفته شد دریاچه مهارلو یک دریاچه فصلی است. در زمان پر آبی رنگ این دریاچه آبی رنگ است با افزایش دما به مرور رنگ صورتی این دریاچه نمایان می شود. این دریاچه معمولاً در تابستان خشک می شود و در فصول پائیز و زمستان با بارش باران به سطح آب دریاچه افزوده می شود.

بهترین زمان برای فصل سفر به مهارلو اواسط پاییز و تا اواخر اردیبهشت ماه است. فراموش نکنید مقدار رنگ صورتی دریاچه به افزایش دما مرتبط است.

"<yoastmark

چطور به دریاچه مهارلو شیراز برویم؟

برای دیدن باید وارد جاده ی شیراز به فسا شوید از سمت شیراز با طی حدود بیست کیلومتر به ابتدای دریاچه مهارلو شیراز می رسید.

منبع ایرنا همشهری آنلاین
نمایش نظرات (3)