خانه قجری موتمن الاطبا، لوکیشن زیبای عکاسی

خانه موتمن الاطبا اولین خانه سه طبقه تهران می باشد و در قلب پایتخت یعنی عودلاجان واقع شده است.قدمت این خانه به سال 1260 خورشیدی باز می گردد.منزل مؤتمن الاطباء عمارتی در عصر قاجار است که متعلق به «میرزا زین‌العابدین خان دنبلی ضرابی» می باشد که به موتمن الاطباء پزشک ناصرالدّین شاه معروف است.

خانه موتمن الاطبا
خانه موتمن الاطبا

در وصف موتمن الاطبا

این بنا با مساحتی حدود ۸۰۰ مترمربع در سه طبقه ، با ستون ها و ایوان ها و بافت منحصر به فرد خود ، نمایانگر معماری و خانه های سنتی دوران قاجار است.می گویند زیبایی این خانه به قدری بوده که ناصرالدین شاه پس از اینکه مطلع شد در شهر خانه ای سه طبقه ساخته شده است ، شخصاً برای بازدید راهی این خانه می شود و نام کوچه را به موتمن تغییر می دهد.

Shahrzad s3 | خانه موتمن الاطبا • درناتریپ ✈️

هنگام ورود ، حوض چشم نوازی در مرکز حیاط به چشم می خورد. گچ بری های حیرت انگیز در کنار درب های چوبی فیروزه ای رنگ از اولین هنرنمایی هایی است که شما را محسور می کند .امروزه در این خانه ، استودیو عکاسی قجری دایر شده است تا گردشگران در صورت تمایل با تن کردن لباس های قجری عکس بگیرند و خود را در زمان گذشته و تاریخ پر از رمز و نگار حس کنند.

تاریخچه موتمن الاطبا

خانه موتمن الاطبا
خانه موتمن الاطبا

مرحوم زین‌العابدین‌خان موتمن فرزند داوود خان، نوه موتمن الاطبا در سال ۱۲۹۳ در همین خانه در محله پامنار متولد می‌شود. او تحصیلات خود را در کالج آمریکایی‌ها (دبیرستان البرز فعلی) در رشته ادبیات ادامه می‌دهد. این خانه پس از مرگ موتمن الاطبا به تنها فرزند او یعنی حسینقلی خان می‌رسد؛ اما طی سال‌ها این میراث دست‌به‌دست می‌شود تا به دست آخرین نواده یعنی زین العابدین خان موتمن برسد.

معماری خانه موتمن الاطبا

156837663 | خانه موتمن الاطبا • درناتریپ ✈️

در طبقه اول و دوم این بنا تزئینات گچبری نسبتا ساده ای دیده می شود که در کنار آن ها قاب در و پنجره هایی به رنگ آبی فیروزه ای با شیشه های رنگی دیده می شود. در حیاط این خانه دو حوض فیروزه ای با چهار باغچه وجود دارد و دورتادور حیاط را اتاق هایی در بر گرفته اند.

درهایی این اتاق ها دارای طاق هلالی هستند. هم اکنون سقف اتاق های حیاط عایق شده اند. این خانه نیز مانند تمامی خانه های مهم عصر قاجار دارای دو بخش اندرونی و بیرونی می باشد.

یکی از طبقات این خانه که تابستان نشین آن به حساب می آید در زیرزمین واقع شده و دارای پنجره هایی از جنس سرامیک و به حالت مشبک است. شبکه های این پنجره های غیرقابل بازشدن، به صورت چلیپا می باشند

156837676 | خانه موتمن الاطبا • درناتریپ ✈️

و نور و هوا از روزن آن ها عبور می کرده است. البته شیشه هایی از داخل درون آن ها تعبیه شده که برخی از آن ها رنگی هستند و نشانگر علاقه دیرین ایرانیان به نورهای رنگینی می باشد که از خورشید، ساطع می شوند

و پس از عبور از آن شیشه ها به رنگ های مختلف در می آیند. ستون های طبقه هم کف، آجری اند و بافت ساده ای دارند. اما در عوض سقف زیرزمین بافت آجری بسیار زیبا و چشمگیری دارد. یک گچبری ویژه به صورت کتیبه ای بدون نوشته بالای یکی از سردرهای خانه موتمن الاطبا رخ می نمایاند.

موقعیت کنونی بنا، لوکیشن فیلم شهرزاد

156837656 | خانه موتمن الاطبا • درناتریپ ✈️

این عمارت از آن زمان همچنان دست به دست بین نوادگان موتمن چرخید تا اینکه در سال ۱۳۸۳ توسط آقای موسوی از بازماندگان موتمن الاطباء خریداری و تبدیل به محلی برای ساخت فیلم و سریال شد همچنین در نوروز سال ۱۳۹۸ درب های آن برای بازدید عموم باز شد. خانه موتمن الاطبا در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۱۰۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساعت بازدید و قیمت بلیت ورودی عمارت موتمن الاطبا

امکان بازدید از خانه موتمن الاطبا از سال 1398 مهیا شد. پس از شیوع کرونا و لزوم سخت گیری های مرتبط با پروتکل های بهداشتی، برای بازدید نیاز است که به طور اختصاصی آن هم در زمانی که گردانندگان این منزل در صفحه اینستاگرامشان رسما اعلام کنند، با انجام هماهنگی های لازم، بازدید صورت بگیرد. بنابراین قیمت بلیت و ساعت بازدید به طور رسمی برای این بنا وجود ندارد

آدرس: شهر تهران، خیابان قدیمی پامنار، محله عودلاجان، مقابل مسجد کاشانی، انتهای کوچه موتمن الاطبا
منبع ویرگول کجارو لوکس ویلا
پیام بگذارید