جاهای دیدنی بیرجند

بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی، بدون شک یکی از زیباترین شهرهای شرقی ایران است. این شهر زیبا برخلاف تصور عموم مملو از باغ های سرسبز، آبشارهای زیبا و دره های خوش منظر است. بیرجند یکی از اصیل ترین شهرهای ایران نیز است. در این شهر عمارت ها تاریخی و بناهای فاخری قرار دارند که حتما نظر شما را جلب خواهند کرد.

جاهای دیدنی بیرجند
نمایی از شهر بیرجند

جاهای دیدنی بیرجند با عکس و آدرس

ارگ بهارستان بیرجند

ارگ بهارستان

از آنجایی که بیرجند یک شهر تاریخی و قدیمی به شمار می رود، پس اولین اثر تاریخی که در این شهر به آن بر خواهیم خورد ارگ و قلعه های زیبا با معماری خاص است. ارگ بهارستان یا باغ زرشکی که جزء همین بناها به شمار می رود، در خیابان منتظری شهرستان بیرجند واقع شده است. قدمت این بنا به دوره پرشکوه افشاریه برمی گردد.
آدرس: ایران، خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان منتظری، محدوده کوچه پست قدیم
64981 | جاهای دیدنی بیرجند • درناتریپ ✈️

آبشار گیوگ

یکی از ویژگی های منحصر به فرد بیرجند، وجود آبشارها و چشمه های متعدد در این شهر کویری است. یکی از این آبشارها گیوک می باشد و در منطقه ای که فراوانی گل و سبزی دیدی می شود، قرار گرفته است. آبشار گیوک نامش را از روستایی که در مجاورش قرار دارد و به همین نام می باشد، گرفته است. آبشار از دل کوه به پایین ریخته می شود و صحنه ای زیبا را به وجود آورده است.

آدرس:این آبشار از ابتدای جاده بیرجند به خوسف و در کنار شهرک صنعتی ، مسیری فرعی به سمت جنوب واقع شده

14.1jpg | جاهای دیدنی بیرجند • درناتریپ ✈️

آبشار چهارده

 یکی دیگر از آبشار های بیرجند که تبدیل به جاذبه گردشگری این شهر شده است، آبشار چهارده می باشد نکته مهم در مورد این آبشار ارتفاع آن می باشد که به هفت متر می رسد آبشار در روستای چهارده با خانه های سنتی و زیبا که همگی با سنگ ساخته شده اند قرار دارد.

آدرس: در پنج کیلومتری جنوب شهر بیرجند واقع شده است و از انتهای خیابان غفاری و پس از گذشتن از یک مجتمع دانشگاهی، قابل دسترسی است.

دره | جاهای دیدنی بیرجند • درناتریپ ✈️

ند دره

فراوانی نعمت مایه حیات در این شهر تمامی ندارد، وجود بند دره در این شهر گواه همین موضوع است. این سد پرآب که در اواخر دوره زندیه احداث شده است در انحصار کوهستان های آن منطقه می باشد و این مایه حیات با سخاوتمندی که دارد هم از دره بالا وهم دره پایین عبور میکند و شهرت نامش به بند دره هم همین موضوع می باشد.

آدرس: این بند یا سد در ۵ کیلومتری انتهای خیابان مدرس بیرجند در میان رشته کوه جنوب این شهر به نام رشته کوه باقران واقع است.

| جاهای دیدنی بیرجند • درناتریپ ✈️

باغ امیر آباد

به برکت وجود همین سد ها و آبشار ها در دل کویر، باغ و بوستان های متعددی در این منطقه رشد کرده است، باغ امیرآباد با ساختمان قدیمی که تزیینات و کنده کاری های قدیمی که بر پیکره آن نقش بسته بیانگر هنر معماری اصیل ایرانی می باشد در 5کیلومتری غرب بیرجند خودنمایی می کند.

آدرس: باغ امیرآباد واقع در روستای امیرآباد، در غرب شهر بیرجند و در فاصله 5 کیلومتری جاده خوسف-بیرجند واقع شده است.

مدرسه شوکتیه

مدرسه شوکتیه

هرجا که اصالت و تمدن باشد فرهنگ نیز وجود دارد و مدرسه شوکتیه گواه همین سخن می باشد. وجود این مدرسه نشان دهنده میزان اهمیتی است که گذشتگان ما به تربیت و آموزش داده اند. این اثر تاریخی که کارکرد های متعددی داشته، ابتدا با نام حسینیه شوکتیه و به فرمان محمد ابراهیم خان علم احداث شده است.

آدرس: خراسان جنوبی، بیرجند، میدان شهدا، خیابان شهید منتظری  

باغ اکبریه

باغ اکبریه

باغی با درختان با صلابت و سر سبز که داری ساختمانی با نقش و نگار های منحصر به فرد که در خیابان اکبریه و در روستای اکبریه واقع شده است، اکنون شهرت بسیاری دارد که برای مردمان آن منطقه بسیار پر فایده بوده است که یکی از این مزیت ها، تبدیل شدن عمارت این باغ به دانشکده هنر و کتابخانه می باشد. این بنای متعلق به دوره قاجار در سال1378به ثبت آثار ملی رسیده است.

آدرس: شهر بیرجند، میدان مادر، بلوار معلم

ارگ کلاه فرنگی

ارگ کلاه فرنگی

یکی دیگر از ارگ های این شهر فرهنگی با عمارت بسیار مجلل که هنر دست هنرمندان ایرانی می باشد عمارت کلاه فرنگی است که البته به نام های دیگری ازجمله: ارگ حسام الدوله، قصر بی بی عروس که به معنای واقعی همانند عروسی زیبا در بیرجند میدرخشد و همچنین با نام ارگ سرکار مشهور شده است. صاحب اصلی این عمارت که سرآمد تمام ارگ های بیرجند می باشد.

آدرس: خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان مطهری، استانداری

| جاهای دیدنی بیرجند • درناتریپ ✈️

بازار سنتی بیرجند

بیرجند هم از داشتن بازار های سنتی با معماری خاص قدیمی بی نصیب نمانده است و این شهر دارای بازاری با کوچه های باریک و سقف بسیار بلند و آجر های قدیمی می باشد این بازار کاروانسرای بسیار بزرگی را هم در خود جای داده است، کاروانسرایی با قدمتی 300 ساله. این بازار قدیمی در گذشته ی دور مرکزی برای مبادله .کالاهای افغانستانی، پاکستانی و هندی نیز بوده است.

آدرس: خراسان جنوبی – بیرجند سه راه اسدی ، خیابان جمهوری

باغ شوکت آباد

باغ شوکت آباد

یکی دیگر از باغ های معروف شهر کویری بیرجند، باغ شوکت آباد می باشد که درست در 10کیلوتری شرق بیرجند و در همسایگی زاهدان قرار دارد، مکانی که اکنون تبدیل به موزه تاریخ طبیعی و حیات وحش شده است

آدرس: خراسان جنوبی- بیرجند- 10 کیلومتری شرق بیرجند- روستای شوکت آباد

 باغ بهلگرد

باغ بهلگرد

این باغ با درختان متنوع و سرسبز که دارای عمارتی با اتاق های متعدد و ستون های مستحکم است در فاصله 30کیلومتری شرق بیرجند و در روستایی به همین نام قرار دارد. حوضچه ای درست روبری عمارت وجود دارد که جلوه ی این بنا را بیشتر کرده است و درها و پنجره های چوبی وآجر های قدیمی با کنده کاری های زیبا، مجموعه ایی شکیل و منحصر به فردی را به وجود آورده است.

آدرس:  30 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند، روستای بهلگرد

موزه پرنده گان بیرجند

موزه پرنده گان بیرجند

گونه های متعددی از جانوران و پرنده گان به دلیل آب و هوایی که مطابق میلشان می باشد در این شهر سکنی گزیده اند و همین امر باعث به وجود آمدن مجموعه ی عظیمی از پرندگان و جانوارای از قبیل: کرکس، شاهین، عقاب، وغیره…شده است که یکی از بزرگترین موزه های پرنده گان و جانوران را در این شهر تشکیل داده اند.

آدرس :بیرجند، خیابان معلم، میدان موزه، مجموعه باغ و عمارت اکبریه

باغ و عمارت رحیم آباد

باغ و عمارت رحیم آباد

عمارتی دو طبقه با پنجره هایی به رنگ های مختلف که با انعکاس نور خورشید بر این پنجره ها نمایی بسیار زیبا به وجود می آید.عمارت شامل اتاق های متعدد و تالارهای وسیع می باشد که در سال1315 ساخته شده است.

آدرس: خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان پاسداران، پشت بوستان شهدای گمنام

موزه مردم شناسی بیرجند

موزه مردم شناسی بیرجند

اگر خواهان اطلاعاتی پیرامون فرهنگ مردم بیرجند می باشید، پس قدم به این موزه مردم شناسی بگذارید. موزه در عمارت اکبریه قرار دارد و با قرار گرفتن مجسمه ها و اشکال گوناگون در این بنا، به خوبی آداب و رسوم و فرهنگ مردم این بوم و دیار به تصویر کشیده شده است.

آدرس: طبقه همکف عمارت اکبریه در باغ اکبریه

مسجد جامع هندوالان بیرجند

مسجد جامع هندوالان

این بنا که بسیار شکیل و باشکوه ساخته شده است، بیانگر فرهنگ مذهبی مردم این خطه از سرزمین ایران می باشد. مسجدی که در جای جای آن هنر معماری ایرانی قابل مشاهده است از شبستان مسجد گرفته تا صحن و محراب و گنبد خانه ی مسجد همگی با تزیینات معماری زیبای قدیمی مزین شده است.

آدرس: روستای هندوالان در ۷۰ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان‌جنوبی واقع شده است. 

پیام بگذارید