تنگه هلت پلدختر؛ سرشار از رمز و راز

تنگه هلت یک جاذبه گردشگری طبیعی لرستان است که در طول زمان و با گذشت دوره های مختلف به وجود آمده است. اگر بخواهیم به علت ایجاد این تنگه اشاره کنیم باید گفت که این تنگه که یکی از زیباترین مکان هایی است که در استان لرستان قرار دارد، در نتیجه گذر رودخانه از دل کوه و در طول میلیون‌ها سال به وجود آمده است. آبی که نتوانسته کوه را بشکافد و از آن عبور کند، مسیر تازه ای را انتخاب کرده و تنگه ای برای خود به وجود آورده است.

1 5 | تنگه هلت • درناتریپ ✈️

معرفی تنگه هلت

تنگه هلت یا تنگه هلد یکی از تنگه‌های افسانه‌ای استان لرستان است که در در میان سنگ‌های سترگ و صخره‌های بلند جای گرفته است. از داخل این تنگه رودخانه‌ای جریان دارد که با عبور خود بر عظمت و بزرگی هلت افزوده و سیمایی جادویی به آن بخشیده است.

طول تنگه هلت چقدر است؟

تنگه هلت حدود چهار کیلومتر طول دارد. رودخانه‌ای محصور میان تنگه‌ای از صخره‌های سر به فلک کشیده در خرم آباد به نام هلت عکس‌هایی از این منطقه و دیگر نقاط زیبای خرم‌آباد را در این مجموعه می‌بینید. اینجا مکانی فوق‌العاده بکر و زیبا است، رودخانه‌ای محصور میان تنگه از صخره‌های سر به فلک کشیده و صیقلی که به طرز شگفت‌انگیزی زیبا است.
7219327a eaf9 41d9 bffd c657867538ef 840x560 1 | تنگه هلت • درناتریپ ✈️

پوشش گیاهی اطراف

تنگ هلت از پوشش گیاهی خاصی بهره نبرده است. بنابراین اگر به دنبال جایی سرسبز هستید دست نگه دارید؛ چون تنگه تمام زیبایی خود را از هم‌آغوشی سنگ سخت و آب می گیرد و تمام آنچه به آن زیبایی بصری می بخشد سنگ های بزرگ صیقل خورده و حرکت آب روان است.

چرا هلت؟

نام هلت در واقع مربوط به یکی از طوایف لر می باشد که در منطقه ی هلد لرستان سکونت دارند، از همین رو محلی های این منطقه تنگه هلت را با نام هلد می شناسند.

| تنگه هلت • درناتریپ ✈️

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

نحوه شکل گیری تنگه هلت

بهتر است بدانیم شکل گیری این پدیده طبیعی بسیار زمان‌بر است. میلیون ها سال طول می کشد یک رودخانه از قله یک کوه، آرام آرام سنگ های سخت را بشکافد و مسیری را در میان کوه باز کند و چنین پدیده شگفت انگیزی را به وجود آورد. گمان می شود که در سال های گذشته ورودی تنگه به شکل سد یا دریاچه ای بوده و پس از آمدن سیلاب، آب مسیر خود را باز کرده و بعد از آن بخش ورودی تنگه نمایان شده است.

unnamed 2 | تنگه هلت • درناتریپ ✈️

تفریحات در تنگه هلت

1.رودخانه نوردی: تنگ هلت بر خلاف خیلی از تفریحات هیجان انگیز دیگر که آخر سر اوج هیجان خود را نشان می دهند از همان اول شما را غافلگیر می کند. حدود صد قدم که به سمت جلو حرکت کنید عمق آب بیشتر و بیشتر می شود و تقریبا نیمی از بدن را فرا می گیرد. بستر رودخانه پر از سنگ های بزرگی است که به مرور زمان و بر اثر تغییرات آب و هوایی و دمایی ریزش کرده اند و کف رودخانه را پوشانده اند

11 | تنگه هلت • درناتریپ ✈️

2.دره نوردی: مهم ترین تفریح در سفر به این تنگه دره نوردی است چرا مسیر آن به گونه ای است که برای این تفریح بسایر مناسب است بنابراین در سفر به این تنگه حتما از آن برخوردار می شوید.

3.آب بازی و شنا: بهترین تفریح در تنگه آب بازی است. افرادی که معمولا با تورها و به صورت گروهی به تنگه هلت می آیند شیوه خاصی را برای آب بازی در نظر می گیرند. به این صورت که همگی پشت سر هم به دیواره های تنگه تکیه داده و یک نفر را به عنوان حریف خیس می کنند. پیش از شنا کردن لازم است تا مسیر تان را به درستی بررسی کنید و از مسیری شنا کنید که با سنگ برخورد نداشته باشید زیرا یک برخورد کوچک با سنگ می تواند حوادث ناگواری را برای شما رقم زند.

| تنگه هلت • درناتریپ ✈️

بهترین فصل برای بازدید

با توجه به موقعیت و شرایط آب‌وهوایی تنگه هلت، بهترین زمان برای سفر به این مکان شگفت‌انگیز فصل تابستان است. در بقیه ایام سال به‌دلیل سرد بودن هوا، بارندگی و به‌دنبال آن افزایش عمق تنگه و امکان ایجاد سیلاب سفر به این مکان خطرناک است.

FsSSRzQP8vKX | تنگه هلت • درناتریپ ✈️
تنگه هلت

نکات ضروری برای گردشگران تنگه هلت

  • برای آن که به تنگه هلت سفر کنید لازم است تا نکات ضروری و بسیار مهمی را دانسته و به آن عمل کنید. در وهله اول بهترین زمان برای سفر به تنگه هلت اواخر مرداد تا اوایل پاییز است و فصل تابستان بهترین گزینه برای سفر به این منطقه می باشد.
  • فصل زمستان فصل مناسبی برای بازدید از این تنگه نیست، زیرا ریزش ‌های جوی در این مدت به طرز چشم گیری افزایش پیدا می ‌کند و همین مسئله می‌تواند سفر شما را دچار مشکل کند.برای این که بتوانید در سفر خود به تنگه هلت تجربه فوق‌ العاده‌ ای داشته باشید
  • سعی کنید تا به همراه خود برای سفر به تنگه هلت دمپایی نیز به همراه داشته باشید تا در هنگام عبور از تنگه دمپایی را به جای کفش هایتان پا کنید. نکته دیگری که باید در سفر به تنگه بدانید این است که بهترین زمان برای رفتن به تنگه هلت در ساعات اولیه روز می باشد.
تنگه هلت
تنگه هلت

فاصله تا مراکز مهم

پمپ بنزین
40کیلومتر – مجتمع رفاهی آبشار زال
پمپ گاز
40کیلومتر – مجتمع رفاهی آبشار زال
رستوران
40 کیلومتر – مجتمع رفاهی آبشار زال
شهر
147 کیلومتر – معمولان در استان لرستان
روستا
23 کیلومتر – پاعلم و 19 کیلومتر – کُرکی

آدرس: استان لرستان، شهرستان پلدختر، آزاد راه خرم آباد، اندیمشک، ما بین تونل خرگوشان ۱ و ۲

پیام بگذارید