تنگه قاسمی؛ وهم انگیز و حیرت آور

تنگه قاسمی یک جاذبه گردشگری طبیعی خوزستان است که در طول زمان و با گذشت دوره های مختلف به وجود آمده است. اگر بخواهیم به علت ایجاد این تنگه اشاره کنیم باید گفت که این تنگه که یکی از زیباترین مکان هایی است که در استان خوزستان قرار دارد، در نتیجه گذر رودخانه از دل کوه و در طول میلیون‌ها سال به وجود آمده است. آبی که نتوانسته کوه را بشکافد و از آن عبور کند، مسیر تازه ای را انتخاب کرده و تنگه ای برای خود به وجود آورده است.

6628777 307 | تنگه قاسمی • درناتریپ ✈️

نحوه شکل گیری تنگه قاسمی

بهتر است بدانیم شکل گیری این پدیده طبیعی بسیار زمان‌بر است. میلیون ها سال طول می کشد یک رودخانه از قله یک کوه، آرام آرام سنگ های سخت را بشکافد و مسیری را در میان کوه باز کند و چنین پدیده شگفت انگیزی را به وجود آورد. گمان می شود که در سال های گذشته ورودی تنگه به شکل سد یا دریاچه ای بوده و پس از آمدن سیلاب، آب مسیر خود را باز کرده و بعد از آن بخش ورودی تنگه نمایان شده است.

5548602 | تنگه قاسمی • درناتریپ ✈️

پوشش گیاهی اطراف

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

تنگ قاسمی ایذه از پوشش گیاهی خاصی بهره نبرده است. بنابراین اگر به دنبال جایی سرسبز هستید دست نگه دارید؛ چون تنگه تمام زیبایی خود را از هم‌آغوشی سنگ سخت و آب می گیرد و تمام آنچه به آن زیبایی بصری می بخشد سنگ های بزرگ صیقل خورده و حرکت آب روان است.

تنگه قاسمی
تنگه قاسمی

آبشاری در میان دو صخره

همین طور که پیش می‌روید، آبشاری کوچک رو‌به‌روی شما خودنمایی می‌کند. این آبشار، آبشار قاسمی نام دارد. این تنگه به‌حدی باریک است که برای عبور از آن باید حتماً یک قایق‌سوار حرفه‌ای باشید. در غیر این صورت قایق شما با دیواره‌های تنگه برخورد خواهد کرد.

y6NsAXjCMlre8huM 1531740757997 | تنگه قاسمی • درناتریپ ✈️

تفریحات در تنگه قاسمی

1.رودخانه نوردی: تنگ قاسمی بر خلاف خیلی از تفریحات هیجان انگیز دیگر که آخر سر اوج هیجان خود را نشان می دهند از همان اول شما را غافلگیر می کند. حدود صد قدم که به سمت جلو حرکت کنید عمق آب بیشتر و بیشتر می شود و تقریبا نیمی از بدن را فرا می گیرد. بستر رودخانه پر از سنگ های بزرگی است که به مرور زمان و بر اثر تغییرات آب و هوایی و دمایی ریزش کرده اند و کف رودخانه را پوشانده اند

2.دره نوردی: مهم ترین تفریح در سفر به این تنگه دره نوردی است چرا مسیر آن به گونه ای است که برای این تفریح بسایر مناسب است بنابراین در سفر به این تنگه حتما از آن برخوردار می شوید.

3.آب بازی و شنا: بهترین تفریح در تنگه آب بازی است. افرادی که معمولا با تورها و به صورت گروهی به تنگه قاسمی می آیند شیوه خاصی را برای آب بازی در نظر می گیرند. به این صورت که همگی پشت سر هم به دیواره های تنگه تکیه داده و یک نفر را به عنوان حریف خیس می کنند. پیش از شنا کردن لازم است تا مسیر تان را به درستی بررسی کنید و از مسیری شنا کنید که با سنگ برخورد نداشته باشید زیرا یک برخورد کوچک با سنگ می تواند حوادث ناگواری را برای شما رقم زند.

نکات ضروری برای گردشگران تنگه قاسمی ایذه

sheyvand waterfall 1 e1642260453408 | تنگه قاسمی • درناتریپ ✈️

  • برای آن که به تنگه قایمی سفر کنید لازم است تا نکات ضروری و بسیار مهمی را دانسته و به آن عمل کنید. در وهله اول بهترین زمان برای سفر به تنگه هلت اواخر مرداد تا اوایل پاییز است و فصل تابستان بهترین گزینه برای سفر به این منطقه می باشد.
  • فصل زمستان فصل مناسبی برای بازدید از این تنگه نیست، زیرا ریزش ‌های جوی در این مدت به طرز چشم گیری افزایش پیدا می ‌کند و همین مسئله می‌تواند سفر شما را دچار مشکل کند.برای این که بتوانید در سفر خود به تنگه قاسمی تجربه فوق‌ العاده‌ ای داشته باشید
تنگه قاسمی
تنگه قاسمی
  • سعی کنید تا به همراه خود برای سفر به تنگه قاسمی دمپایی نیز به همراه داشته باشید تا در هنگام عبور از تنگه دمپایی را به جای کفش هایتان پا کنید. نکته دیگری که باید در سفر به تنگه بدانید این است که بهترین زمان برای رفتن به تنگه هلت در ساعات اولیه روز می باشد.

بهترین زمان سفر به تنگه قاسمی ایذه

استان خوزستان یک منطقه گرم و شرجی است؛ پس در تابستان شاید آب‌وهوای گرم شما را آزار دهد. البته از آنجایی که در دریاچه حضور دارید و از دل کوهستان عبور می‌کنید، شاید شدت گرما خیلی آزاردهنده نباشد؛

kafari canyon 2 | تنگه قاسمی • درناتریپ ✈️

اما در مسیر سفر به ایذه و خوزستان، آفتاب سوزان می‌تواند حسابی شما را خسته و کلافه کند. از طرف دیگر در 6 ماه دوم سال، هوای این منطقه نسبتاً سرد می‌شود. پس زمان مناسبی برای آب‌بازی نخواهد بود! بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بهترین زمان سفر به تنگه قاسمی ایذه، فصل بهار است. در این فصل می‌توانید از دمای مطبوع هوا لذت ببرید.

تنگه قاسمی ایذه کجاست؟

چاهکوه | تنگه قاسمی • درناتریپ ✈️

تنگه قاسمی ایذه یا همان تنگه قاسمی دهدز یکی از جاهای دیدنی استان خوزستان محسوب می‌شود. این تنگه در شهرستان ایذه و منطقه دهدز قرار دارد. این تنگه در مسیر حرکت به‌سمت شیوند واقع شده است. به همین خاطر برخی آن را با نام تنگه قاسمی شیوند نیز می‌شناسند. دسترسی به این تنگه از طریق دریاچه سد کارون 3 امکان‌پذیر است.

نمایش نظرات (2)