گنبد نمکی جاشک | گنبدی بلورین در بوشهر

گنبد نمکی جاشک یا کوه نمک جاشک ، ناحیه وسیع و مرتفع شمالی کوه جاشک منتهی‌ الیه جنوبی رشته کوه زاگرس، حدفاصل شهرستان دیر و دشتی در استان بوشهر، یکی از بزرگ‌ترین و فعالترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی استان بوشهر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی این کوه و مسیر رفتن و آدرس آنرا در اختیار شما قرار بدهیم با ما همراه باشید.
گنبد نمکی جاشک
گنبد نمکی جاشک

 

این گنبد یا کوه نمکی در دل کوه جاشک با ۱۲ کیلومتر درازا و ۴٫۵ کیلومتر پهنا دارد. وسعت گنبد در حدود ۳۶۶۶ هکتار بوده و ارتفاع قله آن ۱۳۵۰ متر از سطح دریا می‌باشد.

موقعیت خاص گنبد نمکی جاشک (دشتی) که باعث شوری آب رودخانه مند گشته‌ است شاید تنها عامل زیان‌ رسان به منطقه باشد زیرا رودخانه تا قبل از روستای باغان شیرین و قابل شرب و استفاده کشاورزی می‌باشد. اما پس از عبور از کنار گنبد و دور زدن آن آب رودخانه با درصد زیادی شوری همراه می‌شود که نشان از فعالیت زیاد گنبد و روان بودن آب آن تا بستر رودخانه مند می‌باشد و در فصل پر بارش آب رودخانه سطح دشت‌های چغاپور و دشتی را فراگرفته و به‌علت تبخیر زیاد نمک بر روی سطح خاک باقی‌مانده و باعث شوری زمین‌های منطقه می‌گردد.

گنبد نمکی جاشک

این گنبد زیباترین گنبد در ایران است. ویژگی های خاص این گنبد نمکی، نماهای مخصوص، غارهای ویژه، کریستال ها و غیره است.
بالاترین قسمت این گنبد ارتفاع ۱۳۵۰ متر، طول ۱۲ کیلومتر و عرض ۴ کیلومتر دارد. آب رودخانه های در نزدیکی این گنبد شور هستند و هیچ زمین مناسب برای کشاورزی وجود ندارد.
عکس گنبد نمکی جاشک
عکس گنبد نمکی
گنبد نمکی با چشم انداز زیبا، غارهای طبیعی، سنگ های ویژه، آبشارها، و آویزهای نمکی، نه تنها گردشگران را جذب می کند، بلکه یکی از بهترین مکان ها برای زمین شناسان است. هنگامی که از فاصله دور به گنبد نگاه می کنید، رنگ سفید نمک ها زیبایی خاصی به این گنبد داده است و مانند یک کوه برفی به نظر می رسد. شما می توانید آبشارهای نمکی را در اواسط بهار، تابستان و آغاز پاییز ببینید. همچنین غارها به علت سفت شدن نمک ها ایجاد شده اند. بسیاری از مخروط های مختلف با رنگ های مختلف (قهوه ای، زرد، سفید، قرمز، سیاه و نارنجی) وجود دارد.
موقعیت جغرافیایی و ویژگی هااین گنبد در نزدیکی روستای گنخک و بین دو روستای کاکی و دشتی در قلب جاشک قرار دارد. کوه نمکی جاشک به عنوان تنها اثر طبیعی ملی استان بوشهر در سال ۸۸ به ثبت رسیده و اکنون در اختیار محیط زیست قرار گرفته است.
عکس گنبد نمکی جاشک
عکس گنبد نمکی

 

چگونه به گنبد نمکی جاشک بروم؟

راه دسترسی به گنبد نمکی جاشک از سمت شرقی از فاصله ۳ کیلومتری بعد از روستای گنخک از طریق جاده خاکی معدن قدیمی سنگ نمک که در منطقه فعالیت می‌کرده است و از سمت شرقی گنبد بعد از پل روستای کردلان جاده‌ی خاکی را به سمت گنبد پیش گرفته تا به پای کوهپایه‌های گنبد برسیم.
 آدرس گنبد نمکی جاشک : ایران، بوشهر، بخش جنوبی کوه های زاگرس.
خواندن این نوشته ها توصیه می شود
منبع ویکی پدیا پارسینه
پیام بگذارید