کول خرسان ؛ دره ارواح

کول خرسان ؛ دره ارواح

عاشقان طبیعت گردی همیشه به دنبال فرصتی هستند تا از شلوغی دور شوند و به دامان طبیعت پناه ببرند. دره کول خرسان در دزفول یکی از جاذبه های طبیعی است که همه را کجذوب می کند. پس اگر عاشث طبیعت گردی هستید کوله ی تان را محکم تر ببندید برای رفتن به کول خرسان دره ارواح.

کول خرسان به خاطر محیط طبیعی و دست نخورده اش و رودخانه و چشمه های آب و رودخانه اش واقعا دلرباست ولی متاسفانه این دره برای همه مناسب نیست کول خرسان برای افرادی که کم تجربه هستند و هیچ فرد راهنمایی همراهیشان نمی کند مرگ آور است. پس بدون شناخت و راهنمای کارگشته وارد این دره نشوید. به طور کلی خطر گم شدن، غرق شدن و سقوط سنگ در کمین شماست.

طی چند سال گذشته گزارش های متعددی در مورد مرگ گردشگران در این منطقه منتشر شده است. در اواخر تیرماه سال ۱۳۹۶ یک تور گردشگری در این منطقه دچار حادثه شدند که طبق اعلام رسانه ها، ۴ نفر آن ها در پی این حادثه جان خود را از دست دادند.

دره کول خرسان دزفول

دره کول خرسان یا دره ارواح در ۳۵ کیلومتری شمال شهرستان دزفول، در استان خوزستان قرار دارد. دره کول خرسان مسیر باریکی دارد که این مسیر از دیوارهای طبیعی مرتفع تشکیل شده است و همچنین چشمه های فراوانی نیز در آنجا هست.

kool khersan valley in Khuzestan | کول خرسان • درناتریپ ✈️

دره‌ی کول خرسان بیش از ۲۰۰ متر عمق دارد و دیواره‌های آن پوشیده از گیاهانی چون سیاووشان است. جوشیدن چشمه‌های دیواره‌ای، این دره را به یک دره شگرف تبدیل کرده و باعث شده دره دارای آب دائمی، آبشار، آب‌چکان، بیشه‌زار و انواع روییدنی‌های خاص باشد. گاه تنگه آن‌قدر باریک می‌شود که فقط امکان عبور یک نفر را دارد. در اول این دره نخلستانی کوچک قرار دارد که با ادامه مسیر و رسیدن به میانه دره، گیاه داروئی پرسیاوش یافت می شود و با رسیدن به انتهای مسیر درخت هایی نظیر سدر و کندر هم مشاهده می شود.

دره کول خرسان دزفول

علت نامگذاری این دره به کول خرسان هنوز مشخص نیست اما کول به معنای دره بسته و خرسان هم از کلمه خرس گرفته شده است.

توجه کنید که در نزدیکی این دره هیچ روستایی وجود ندارد و تنها راه برای اقامت در این دره چادر زدن است.

همچنین دما در دره بسیار پایین است و حتی گاهی اوقات نیز به منفی ۳۰ درجه سانتی گراد نیز می رسد و برخی از بازدید کنندگان به خاطر دمای بالا، یخ زده و فوت کردند. به همین جهت توصیه می شود با فردی آشنا به این منطقه و مسیر همراه شوید.

یکی از جاذبه‌های دیگر این دره، غاری قوسی شکل، مانند یک تونل است که در انتهای آن آبگیری مشرف به رودخانه دز قرار دارد. عرض این آبگیر سه و طول آن به پنج متر می‌رسد. بسیاری از محلی‌ها به این دره می‌گویند: «دره ارواح» و شاید دلیل این نام‌گذاری این است که دیواره‌های دو طرف گاهی در بالای سر به هم می‌رسند و گاه فقط روزنه باریکی دیده می‌شود که شرایطی ترسناک را پدید می‌آورد.

بهترین زمان برای سفر

کول خرسان با وجود زیبایی مصحور کننده است خاطرات بسیاری را تلخ کرده است. انتخاب نادرست زمان سفر به دره ارواح دزفول ممکن است شما را در سیلاب های 15 متری گیر بیندازد. یکی از دلایلی که توصیه می کنیم بدون راهنمای آشنا به منطقه سفر کنید همین مورد است. به طور کلی بهترین زمان را برای رفتن به کول خرسان اواسط خردادماه بیان می کنند البته قبل از ورود به این منطقه باید اطلاعات کافی مثل وضیت آب و هوا و بارش ها را بررسی نمایید.

کول خرسان در ارواح دزفول

چطور به کول خرسان برویم؟

سه راه برای رسیدن به دره کول خرسان وجود دارد:

۱- از طریق روستای بیشه بزان و سپس جاده شهیون

۲- از طریق روستای پاپاله و سپس جاده شهیون

۳- از طریق روستای اسلام آباد و سپس از بلوار شهدا در دزفول

آدرس: استان خوزستان، ۳۲ کیلومتری شهرستان دزفول

پیام بگذارید