نکات لازم هنگام مواجهه با حیوانات وحشی در طبیعت گردی

طبیعت گردی از تفریحاتی هستند که لذت خاص خودش را دارد مانند دوچرخه سواری کوهستانی، کوهنوردی، کمپ زدن در طبیعت و…. که این سفرها همیشه بی خطر نیستند و یکی از خطراتی که طبیعت گردان را تهدید میکنند، مواجهه با حیوانات وحشی است.

با درناتریپ جهت آشنایی با نکاتی که در طبیعت گردی باید هنگام مواجهه با حیوانات وحشی رعایت کنید، همراه باشید.

مواجهه با حیوانات وحشی

دسته جمعی به طبیعت بروید

مهمترین نکته در طبیعت گردی گروهی حرکت کردن و پرهیز از حضور تنها در طبیعت است. در واقع حیوانات در مواجهه با انسان فقط به دو دلیل اقدام به حمله می کنند؛ اول ترس از انسان ها، و دوم گرسنگی، حیواناتی مثل گراز، مار و… عموماً به دلیل حضور انسان ها در محل زندگی خود و ترسی که دارند اقدام به حمله می کنند. حیوانات شکارچی مثل گرگ، پلنگ، خرس و… معمولاً به خاطر گرسنگی اقدام به حمله به انسان می کنند.

در صورتی که گورهی به طبیعت بروید علاوه بر اینکه همین گروهی حرکت کردن مانع از حمله حیواناتی شکارچی می شود، در صورتی که مورد حمله حیواناتی مثل گرگ قرار بگیرید توانایی بیشتری برای دفاع از خود خواهید داشت.

 

وسایل دفاعی همراه داشته باشید

در طبیعت گردی همراه داشتن وسایلی مثل چوب دستی ، چاقوی تیز و.. علاوه بر اینکه در طول سفر شما را در اتفاقات مختلف یاری خواهد کرد، هنگام حمله حیوانات ابزار دفاعی خوبی خواهد شد.

همچنین می توانید وسایل مخصوصی  مثل اسپری فلفل، وسایلی که امواج فراصوت تولید میکنند و… که برای دفاع در برابر حیوانات طراحی شده اند خریداری کنید و همراه خود داشته باشید.

 

بررسی و هماهنگی سفر با افراد مطلع

همیشه سعی کنید در سفر های طبیعت گردی با افرادی که با منطقه آشنایی کامل دارند به طبیعت گردی بروید، قبل از حرکت مسیر، مدت زمان، و خطرات و چالش های پیش رو خود را در سفر با مطلعین چک کنید و در صورت نیاز با سازمان ها و مسئولین محلی هماهنگ کنید. تا علاوه بر اینکه از خطرات مجود مطمئن شوید، در صورت بروز مشکل احتمالی از موقعیت شما اطلاع داشته باشند و به کمک شما بیایند.

مواجهه با حیوانات وحشی خرس در طبیعت

 

مواجهه با خرس

بسیاری از انسان ها هنگام مواجهه با این حیوان دستپاچه میشوند در حالیکه خرس ها اکثرا تلاش خود را جهت دور شدن از انسان ها انجام میدهند و زمانیکه احساس کنند انسان قصد آزار رساندن به آنها را دارد به او حمله میکنند. واکنش نشان دادن، حالت دفاعی گرفتن و همچنین ارتباط چشمی با خرس نوعی تهدید برای آنها به شمار میرود. بالا رفتن از درخت، صحبت با صدای بلند، ارتباط چشمی، جیغ زدن و حالت تهاجمی گرفتن هنگام نزدیک شدن این حیوان بپرهیزید. هیچگاه انسان نباید بین خرس مادر و فرزندش قرار بگیرد و در این صورت باید هرچه سریعتر از بچه خرس دور شود. استفاده از اسپری فلفل، حرکت دستان یا پرتاب سنگ و چوب در هنگام حمله این حیوان مؤثر است. این گونه جانوری در مناطقی مانند جنگل های کالاهو و ارسباران (واقع در مناطق شمالی) ایران یافت می شود.

مواجهه با حیوانات وحشی در طبیعت گردی مار
مواجهه با مار

مواجهه با مار

احتمال گزیدگی در طبیعت توسط مارها زیاد است، اما اکثر آنها بی خطر هستند و اکثر مارهای پرخطر نیز تا زمانی که احساس خطر نکنند حمله نمی کنند. در صورتی که توسط مارهای مرجانی گزیده شدید، باید زهر را به سرعت از قسمت گزیده شدن خارج کرده و آب زیاد بنوشید. استفاده از یخ در پانسمان این زخم ها توصیه نمی شود.

شناسایی نوع مار جهت درمان پس از گزیدگی به متخصص کمک بسیاری خواهد کرد. در صورت مواجهه با مار جهت گزیده نشدن باید یا بی حرکت ایستاده و یا آهسته و بی سر و صدا عقب بروید. شناخت مارهای سمی از شکل ظاهری آنها امکانپذیر است.

تمام مارهای سمی دارای فنگ یا نیش دندان لوله ای شکل و متصل به غده سمی هستند. دم مارهای سمی کوتاه و در مقایسه با مارهای غیرسمی کندتر حرکت می کنند. ناحیه سر اکثر مارهای سمی مثلثی شکل است و در بعضی از این انواع مار، حفره ای میان چشم و بینی قرار دارد که به راحتی قابل تشخیص است.

باید توجه داشت در محل گزیدگی مارهای سمی، اثر نیش به صورت دو حفره کوچک دایره مانند مشخص است در صورتی که این اثر هنگام گزیدگی توسط مارهای غیرسمی، هلالی شکل است.

 

مواجهه با حیوانات وحشی در طبیعت گردی پلنگ

مواجهه با پلنگ

در مواجهه با این حیوان باید خونسردی خود را حفظ کنید و با لباس های خود جوری وانمود کنید که بزرگ به نظر میرسید و پس از آن با آرامش بدون بازگشت به سمت دیگر به طرف عقب حرکت کنید. یادتان باشد که مواجهه با پلنگ بسیار خطرناک تر از ببر و یا شیر میباشد، چرا که ببر و شیر طعمه خود را خفه میکنند اما پلنک ابتدا جمجمه طعمه خود را با آرواره هایش خرد می کند.

 

مواجهه با حیوانات وحشی در طبیعت گردی گرگ

مواجهه با گرگ

در هنگام مواجهه با این حیوان باید به مناطق سفت یا نواحی گرم حرکت کنید و هنگامی که مورد حمله واقع شدید، با فریاد زدن و پرتاب سنگ و چوب، اقدام به فرار کنید. همچنین استفاده از وسایلی که امواج فراصوت تولید میکنند جهت فراری دادن این حیوان مفید است، اما نباید از این وسیله به شکل ممتد در هنگام فراری دادنشان استفاده کنید که گوش های آنها به این صدا عادت کند و باید به صورت تیکه تیکه و چند ثانیه از آن استفاده شود.

 

مواجهه با زنبور گزیدگی در طبیعت گردی

زنبور گزیدگی

پوشیدن لباس های روشن و استفاده نکردن از عطر یا اسپری های خوشبوکننده از عواملی است که خطر نزدیک شدن زنبورها را کاهش می دهد. در صورتی که افراد توسط زنبورها مورد حمله واقع شوند، باید بدون انجام هیچگونه واکنش یا تکان دادن دستان، سر و صورت را بپوشانند تا از نیش حشرات در امان بمانند.

در صورت گزیده شدن، نیش زنبور باید هرچه سریع تر با ناخن خارج شود و اعمال فشار روی آن انجام نشود تا سم در جریان خون پراکنده شود. البته این نکته را توجه داشته باشید که نیش برخی زنبور ها مانند شاهین رتیل به قدری کشنده و دردناک است که میتواند قوی ترین انسان ها را بکشد.

 

مواجهه با کروکدیل در طبیعت
 

مواجهه با کروکودیل

در مواجهه با این حیوان باید هرچه سریعتر فرار کنید و به شکل زیگزاگ حرکت کنید تا جانور مسیرتان را گم کند. این جانور در بخش هایی از استان سیستان و بلوچستان یافت میشود.

 

 

منبع سیری در ایران
نمایش نظرات (4)