لخ لاخ بوشهری، خوشمزه و مقوی

لخ لاخ بوشهری از کلمه عربی لخلخه به معنای بوی خوش می‌آید. این غذا از سواحل عربی خلیج همیشه فارس گرفته شده و بیشتر در سواحل ایران جا افتاده است. مردم محلی معمولاً این دمی را با ماهی‌هایی مثل هامور، سنگسر، سبیتی و سرخو تهیه می‌کنند. برای تهیه‌ی این غذای خوشمزه علاوه بر ماهی از شوید (شبت) و ادویه‌جات نیز استفاده می‌کنند. البته گاهی در کنار شوید، گشنیز و مقدار کمی شنبلیه هم در پخت آن به کار می‌برند. این پلو در بوشهر از محبوبیت زیادی برخوردار است.

لخ لاخ بوشهری
لخ لاخ بوشهری

مواد لازم برای تهیه لخ لاخ بوشهری:

ماهی شیر  3 تکه متوسط
لوبیا چشم بلبلی 100 گرم
گشنیز خورد شده 150 گرم
شنبلیه ریز خورد شده 1 قاشق غذاخوری
برنج به میزان لازم
پیاز و سیر خورد شده 1 عدد و 5 حبه
ادویه ماهی، زردچوبه، پودر لیمو عمانی به میزان لازم
نمک وفلفل قرمز به میزان لازم

طرز تهیه لخ لاخ بوشهری (دمی ماهی)

برنج را بشویید و خیس کنید. فیله ماهی را (می‌توانید از انواع ماهی جنوبی همانند سنگسر، سرخو یا قباد استفاده کنید) همراه با نمک، فلفل و مقداری زردچوبه، مقداری زعفران آب‌کرده و کمی آبلیمو مخلوط کنید یا در اصطلاح بخوابانید تا مزه‌دار شود و بوی ضُخم ماهی از بین برود. (حدود نیم ساعت کافی است)

7 | لخ لاخ بوشهری • درناتریپ ✈️

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

پیاز ریز خرد شده را داخل قابلمه‌ای بریزید و تفت دهید تا طلایی شود. سپس سیر ریز خرد شده را نیز اضافه کنید و کمی تفت دهید. زردچوبه را به پیاز و سیر اضافه کنید، سبزی‌های ریز خرد شده را هم اضافه کنید و تفت دهید و در آخر آب تمبر هندی، نمک و فلفل را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شود. ماهی‌ها را روی مواد داخل قابلمه بچینید و ۲ لیوان آب اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ماهی‌ها نیم‌پز شوند.

unnamed 1 | لخ لاخ بوشهری • درناتریپ ✈️

سپس ماهی‌ها را از داخل آب در آورده و کنار بگذارید. آب برنج را دور بریزید و برنج را داخل قابلمه به بقیه مواد اضافه کنید و کمی هم بزنید. برای اینکه برنج‌تان نرم و شل نشود، مقدار آب قابلمه باید به اندازه‌ای باشد که فقط روی برنج را بپوشاند. اگر آب داخل قابلمه خیلی زیاد بود مقداری از آن را بردارید و اگر هم آب کم بود کمی آب جوش به قابلمه اضافه کنید.

691144 243 | لخ لاخ بوشهری • درناتریپ ✈️

درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا برنج کمی پخته شود و آب آن کشیده شود. در این مدت هر ۵ دقیقه یک بار برنج‌ها را از دیواره قابلمه به سمت بالا جمع کنید تا گنبدی شکل شود. هنگامی که آب برنج تبخیر شد و به خورد برنج رفت، ماهی‌ها را روی برنج بچینید و دمکنی را روی درب قابلمه‌ی برنج بگذارید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد و جا بیفتد.

نکات در طرز تهیه لخ لاخ بوشهری

  • در تهیه این خوراک از رب گوجه فرنگی و لوبیا چیتی هم بنا به ذائقه افراد می‌توان استفاده کرد.
  • اگر تمبرهندی نداشتید می‌توانید بجای آن از پودر لیمو عمانی استفاده کنید.
  • دمی لخلاخ بوشهری چند دستور متفاوت دارد؛ حتی می‌توان آن را بصورت برنج آبکشی نیز تهیه کرد.
منبع مجله فرهنگ غذا
پیام بگذارید