غذا های سنتی پرطرفدار استان یزد

شهر یزد، دومین “شهر خشت خام” و “تاریخی” جهان می باشد. سالانه گردشگران ایرانی و توریست های زیادی از کشورهای مختلف را به سوی خود جذب کرده است. وجود بازارچه های قدیمی مانند: بازار زرگری و بازار پنجه علی بازار خان و مساجدی که نشان دهنده ایمان و دین قوی این مردمان است و بسیاری از مردم ایران یزد را به عنوان استان حسینیه ها و مساجد نام می برند. یزد نیز مانند همه استان های کشورمان از اصالت قدیمی و ریشه داری برخورداراست. غذاهای بومی و محلی این استان مشخصه خود را دارند و معرفی آن ها خالی از لطف نیست. در ادامه من به چهار غذای اصیل استان یزد می پردازم.

تماته بادمجان

تماته بادمجان یا آبگوشت گوجه و بادمجان از غذاهای سنتی و محلی این استان است، که از آن غذاهای است با یکبار خوردن طرفدار و علاقمند آن می شوید. این آبگوشت با گوشت گوسفند، نخود، بادمجان، سیب زمینی، غوره و لپه تهیه می شود. ادویه اصلی این غذا را فلفل و زرد چوبه می باشد. طرز تهیه و درست این آبگوشت مانند دیگر آبگوشت ها می باشد فقط تفاوت آن این است که بعد از پخت به آن نعناع خشک اضافه می کنند، در واقع تماته اصیل یزدی لوبیا ندارد و با نعناع خشک خورده می شود.

یزد | • درناتریپ ✈️

کوفته برنجی

کوفته و انواع آن در استان یزد جایگاه ویژه ایی دارد. کوفته برنجی نیز از غذاهای بومی این شهر و استان است که از برنج، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، لپه، تخم مرغ، گردو و رزشک تهیه می شود. در این کوفته سبزیجات نیز پایه اصلی غذا هستند مانند: جعفری، نعناع؛ شوید، رازیانه، ترخون و پیازچه نیز می باشد. طرز تهیه آن: برنج را با مقذاری آب و نمک پخته شود، همچنین لپه را، بعد از پخت آبکش کنید و برنج، لپه، آردنخودچی، تخم مرغ، فلفل و نمک را باهم مخلوط کنید. سبزی را خرد کنید و به مواد اضافه کنید و با دست قاب گلوله های کوچک بگیرید و وسط آن زرشک و گردو و پیاز داغ بگذارید. کوفته ها در سس رب گوجه ایی که با کمک ادویه و پیاز تفت داده آماده کردید بگذارید و تا خوب جا بیوفتد و میل نماید.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

برنجی تبریز min 1 | • درناتریپ ✈️

آش شولی

به جرعت می توان گفت آش شولی از محبوب ترین آش ها در نزد مردمان یزد است که طبخ آن بسیار آسان است. مواد آن سبزی آش، اسفناج، چغندر، پیاز، آرد، عدس، سرکه و نعنا خشک است و ادویه آن نمک، فلفل و زرد چوبه می باشد.چغنر را با آب و عدس بگذارید بپزد و سپس بعد از پخت سبزی آش اضافه کنید و آرد را با آب سرد مخلوط کنید و بعد به آش اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود و در آخر نعناع داغ اضافه کنید و در صورت تمایل با سرکه میل نماید. این آش، غذای اصلی در فصل زمستان بر روی سفره مردمان استان یزد جایگاه خاصی دارد.

| • درناتریپ ✈️

تاس کباب یزدی

افرادی که اهل تاس کباب هستند توصیه می کنیم از این تاس کباب آسان گذر نکنند. از تاس کباب های متفاوت در ایران و در یزد بسیار پرطرفدار است که مواد اولیه برای تهیه این تاس کباب را گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، پیاز، هویچ و رب گوجه فرنگی است و ادویه لازم آن دارچین، فلفل و زردچوبه و نمک می باشد. طرز تهیه آن بسیار آسان است؛ پیاز را در روغن تفت دهید و گوشت را اضافه کنید و تفت دهید، سپس لایه لایه گوجه و هویچ را حلقه ای روی هم بچینید و آب و رب گوجه را همراه ادویه مخلوط و روی آن بریزد و بگذارید خوب جا بیوفتد.

کباب یزد | • درناتریپ ✈️

امیدوارم از پخت غذاهای محلی استان یزد لذت کافی را ببرید.

پیام بگذارید