شهر میبد یزد | موزه‌ای بزرگ برای مشاهده آسیاب‌های آبی

شهر میبد یزد؛ موزه‌ای بزرگ برای مشاهده آسیاب‌های آبی

شهر میبد یزد؛ موزه‌ای بزرگ برای مشاهده آسیاب‌های آبی

مدت‌ها بود که شهر میبد در استان یزد، انتظار این را می‌کشید تا نام خود را در آثار جهانی یونسکو ثبت کند زیرا آسیاب‌های آبی و انقلاب‌های فرهنگی که این شهر در هزاره میلادی به وجود آورده، اهمیت آن را افزایش داده بود.

به گزارش درناتریپ، حسین فلاحی، فرماندار میبد گفت:«« این شهر ۲۲ آسیاب آبی تاریخی دارد که برخی از آنها در دست بازسازی بوده و برخی نیز متأسفانه در گذر زمان تخریب شده‌اند»».

او ادامه می‌دهد:«« سه آسیاب آبی از جمله “آسیاب محمد آباد”، با همکاری بخش خصوصی در اولویت بازسازی هستند تا به عنوان مقصد گردشگری مطرح شوند»».

زندگی در یک منطقه خشک و نیمه خشک، باعث شده بوده تا ایرانیان گذشته با مشکلات عدیده‌ای مانند کم آبی روبه‌رو شوند بنابراین آنها از ساخت قنات‌ها، سدها و مخازن مختلف برای ذخیره آب استفاده می‌کردند.

تاریخچه آسیاب‌های آبی در ایران

یکی از ایده‌هایی که ایرانیان قدیم از آن بهره بردند، ابداع روشی برای چرخش سنگ‌های آسیاب آبی بود. همان‌طور که نام این وسایل نشان می‌دهد، آسیاب‌های آبی به جریان باد، قنات‌ها و دیگر منابع آبی متصل بودند که غالباً توسط انسانها حفر می‌شدند.

یکی از تونل‌های ساخته شده توسط انسانها، ما را به آسیاب آبی محمد آباد در مرکزی‌ترین قسمت ایران می‌رساند.

367 | شهر میبد یزد؛ موزه‌ای بزرگ برای مشاهده آسیاب‌های آبی • درناتریپ ✈️

اگرچه آسیاب‌های آبی یا بادی، امروزه کارایی خود را از دست داده‌اند ولی هنوز می‌توانیم نمونه‌هایی از آنها را داخل یا خارج شهرهای مختلف پیدا کنیم.

در تازه‌ترین اقدام انجام گرفته توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تصمیم بر این شده تا تعدادی از آسیاب‌های آبی عمودی ثبت رسمی شوند.

آسیاب آبی محمد آباد میبد، یک سازه هیدرولیک فوق‌العاده است که در عمق ۴۰ متری ورودی یک قنات ساخته شده است. این وسیله در گذشته وظیفه تأمین آب چهار روستای اطراف را بر عهده داشت.

به گفته سازمان جهانی یونسکو، میبد یک مثال بارز از شیوه زندگی نوین و انتقال افکار جدید از نسل‌های گذشته تا به امروز بوده است.

این سازمان می‌گوید:«« نکته حائز اهمیت در مورد میبد، نظم در برنامه‌ریزی شهری است. سازه های این شهر تاریخی نشان‌دهنده برنامه‌های اصیلی می‌باشد که همگام با شیوه‌های زندگی مردم گذشته بوده است»».

در پایان اشاره کنیم که در ۵۰ کیلومتری آسیاب آبی محمد آباد، روستایی نیز با همین نام واقع شده است. ضمن اینکه در ماه ژولای، شهر یزد به عنوان یک اثر جهانی در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آیا تا به حال به میبد مسافرت داشته‌اید؟ تجربیات خودتان را از سفر به این شهر در انتها، با دیگران به اشتراک بگذارید.

سازه‌های آبی شوشتر؛ آثاری مدرن در روزگار قدیم

منبع Iran Tourism
پیام بگذارید