روستای ژیوار ؛ قلب باغ های انار کردستان

معروف به هزار ماسوله کردستان

کردستان زیبا و سرسبز به مرکزیت شهر سنندج یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است. این استان دارای روستا ها ی زیبا در دل خود جای داده. روستای ژیوار یکی از این روستای های زیباست.

روستای ژیوار در ناحیه ی اورامان کردستان ، شهر سرو آباد در جنوب کوه های کوسالان و در کنار رودخانه ی سیروان ،قرار دارد . ژیوار در زبان کردی به معنای زندگی است . این روستا مانند اسمش زیبا و زنده است . این روستا در میان دره ها و دشت ها واقع شده ، وسومین روستای تمیز کشور است همچنین دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی ست روستای ژیوار دارای هفت محله ی مشهور است که شامل کراباد، نصار، سرحوض، چکن، ملکوه، اولاوه و بنگا است که در بین این محلات اولاوه قدیمی ترین محله روستا است که در دامنه ی شمالی روستا قرار دارد و خانه های آن به صورت پلکانی بر روی هم قرار گرفته اند ،این محله در دامنه کوه دربند جای دارد .

ژیوار | روستای ژیوار • درناتریپ ✈️

آب و هوا

روستای ژیوار به علت قرار گرفتن در منطقه ای کوهستانی زمستان هایی سرد و سخت را پشت سر می گذارد . اغلب گردشگران ترجیح می دهند در بهار به این روستا سفر کنند ،برخی نیز تابستان را انتخاب می کنند تا چند روزی از گرمای شهرها دور باشند . البته کوهنوردان زیادی پاییز و زمستان به این روستا و ارتفاعات آن میروند این روستا در رتبه بندی میزان پاک بودن آب و هوای شهرها و روستا های کشور رتبه سوم را کسب کرده است که این پاکی هوا به دلیل صعب العبور بودن منطقه و تردد خودروها است

روستای ژیوار کردستان

پوشش های گیاهی روستای ژیوار

بلوط ، آلبالوی وحشی، تایله، بادام وحشی، بید، گلابی، شروی، میله وی، انواع درختان کیکم، ارژن، انجیر، شیرین بیان، گل گاو زبان، شاتره، تشنه داری، پونه، اربو، گل ختمی، گل بنفشه، رازیانه و گون پوشش گیاهی روستا را تشکیل می دهند که این گیاهان خواص بسیاری در درمان بیماری های مختلف و همچنین در طب سنتی بسیار مفید و کارآمد هستند.

title 2 768x480 1 | روستای ژیوار • درناتریپ ✈️

 

معماری روستا

روستای ژیوار زیبا در میان دره است و این موقعیت خاص باعث شده است که معماران سازنده ی خانه های روستا طرح پلکانی را برایش انتخاب کنند معماری روستای ژیوار مانند ماسوله پلکانی و ساختمان هایش سنتی است . یعنی حیاط خانه بالایی پشت بام خانه ای است که در ارتفاع پایین تر قرار دارد.

برداشت انار در روستای ژیوار کردستان
عکس: Morteza Barjasteh

انار

انار یکی از محصولات با کیفیت روستای ژیوار می باشد به طوری که باغ های  این روستا به قلب باغ های انار کردستان معروف شده اند و اکثریت مردم این روستا از این محصول امرار معاش می کنند سالانه حدود چندین تن از محصول این باغ ها به کشور های دیگر صادر می شود و کمکی به اقتصاد و درامد کشور می کند تراکم باغ های انار ، انگور و انجیر ، در مسیر رودخانه ی سیروان بیشتر از نقاط دیگر روستا است .

 

چکن ، از جذابیت های روستا

یکی از مناطق دیدنی روستای ژیوار چکن نام دارد ، چکن شامل 2 بخش است که در میان یک دره قرار دارد ، چکن وارینه بخش ابتدای چکن است که در کنار رود خانه ی سیروان قرار دارد که دارای باغ های انار ، انگور و انجیر است و از طریق اب رود خانه باغات را اب یاری می کنند و تعدادی از اهالی روستا در این  منطقه زندگی می کنند بخش دوم چکن مربوط به چکن سرینه (بالایی ) است ، که یکی از محلات روستا است . این بخش نیز دارای باغات میوه است که با آب کانی سر چمه آبیاری می شوند

IMG 20200325 181936 | روستای ژیوار • درناتریپ ✈️

دسترسی به روستای ژیوار

استان کردستان ـ شهرستان سرو آباد ـ پایین کوهستان کوه سالان
پیام بگذارید