روستای زیارت | روستای متفاوت در گرگان

هر بار که به سمت شمال، استان گلستان، مازندران و یا گیلان می رفتم، با دیدن جنگل و جاده زیبا از بقیه مکان های طبیعی و تفریحی این مناطق غافل می شدم. البته خیلی از ما در سفر به شمال شیفته جاده و جنگل های راش و هیرکانی و… آن هستیم. بسیاری از استان های شمالی کشورمان در وجود خودشان مکان های تفریحی، طبیعی، تاریخی، بومی و… را در خود جای داده اند که بی شک با دیدن این مکان ها جاده و لب دریا را به فراموشی خواهیم سپرد. امروز مقصد استان گلستان شهر زیبا و سرسبز گرگان است، از گرگان هیچ چیزی به یاد نداشته باشیم پارک ناهار خوران را به یاد داریم، البته امروز قصد من معرفی یک روستا و جذابه های طبیعی آن است نه پارک زیبای ناهار خوران. با من در سایت زیبای درناتریپ همراه باشید.

20200620 151201 | • درناتریپ ✈️

روستای زیارت، دنیای پر از جاذبه های طبیعی

در مسیر خروج از شهر زیبای گرگان از سمت جنوب و پس از گذر از پارک ناهارخوران، به یک جاده بسیار زیبا و سر سبز جنگلی می رسیم که ما را به یک روستا و محیط آرام و دلنشینی که دارد دعوت می کند. روستای ییلاقی ” زیارت “ در میان دامنه کوهستانی و جنگلی که دارای آب و هوایی معتدل و خنک و زمستانی پوشیده از برف، همواره انتخاب کوهنوردان و بسیاری از طبیعت گردان و گردشگران بوده است. این روستای زیبا در هفت کیلومتری جنوب ناهارخوران و با ارتفاع یک هزار متری از سطح دریا واقع شده است که جزء 20 روستای برتر گردشگری در ایران می باشد.

3363 | • درناتریپ ✈️

این روستای سر سبز در درون خود علاوه بر طبیعت، جذابه های دیگری در خود جای داده است؛ از چشمه آب گرم تا آبشاری در دل کوه… دلیل نامگذاری آن به ” زیارت ” به گفته ای عده ای، زیارتگاهی برای بودائیان وجود داشته است و به گفته ای عده ای دیگر دلیل نامگذاری آن به سفر حج برمی گردد که اهالی گرگان به دلیل صعب العبور بودن جاده کوهستانی به جاده شاهکوه می رفتند و درهمین روستای زیارت در این مسیر قرار داشته برای استقبال از حاجی ها در این روستا جمع می شدند.

زیارت 14.png | • درناتریپ ✈️

وجود امامزاده عبدالله در این روستا می باشد، امامزاده عبدالله که از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است، که در کنار رودخانه بقعه آن ساخته شده است. در کنار امامزاده نیز گورستان تاریخی وجود دارد که قدمت برخی از سنگ قبر های آن به بیش از هزار سال می رسد. مردم روستای زیارت تباری گالشی دارند و به اصطلاح گالش نشین هستند و زبان مردمان این روستا مازندرانی است و زبان مادری آن ها زیارتی است.

زیارت گرگان 0 | • درناتریپ ✈️

چشمه آب گرم روستای زیارت

چشمه آب گرم که در دانشنامه گلستان از آن با نام قدیمی ” گرماندو و گرماب ” نام می برند، در ضلع شرقی رودخانه خاصه در همین روستا واقع شده است. این چشمه آب گرم کتبه هایی کوچکی با ابعاد پانزده در بیست به خط عربی که تاریخ 1035 را نشان می دهد. خواص درمانی این چشمه بیشتر از مواد معدنی است

که به گفته اهالی این چشمه آب گرم برای درمان درد مفاصل و بیمارهای پوستی بسیار مفید می باشد و همچنین آرامبخش است. این چشمه فاقد طعم و بوی تند است و آب آن صاف و زلال، و گرمای آن ملایم است. این چشمه احتمالا تنها چشمه آبگرم استان گلستان است و بخاطر خواص درمانی که دارد معمولا شلوغ می باشد.

ابشار زیارت panoramio | • درناتریپ ✈️

آبشار زیارت، آبشار دوقلوی گرگان

آبشار زیارت یکی از با شکوه ترین آبشارهای شهر گرگان در استان زیبای گلستان است که یکی از آبشار های خزه ای این استان به شمار می آید. آبشاری که در ارتفاع پانزده متری به داخل حوضچه می ریزد و ذرات آب در هوای اطراف آبشار معلق هستند. آنچه که باعث شده این آبشار را یکی از آبشارهای خزه ای این استان قرار دهند؛ رطوبت بالایی است که باعث رشد خزه و گلسنگ بر روی تخته سنگ ها شده است. مسیر رسیدن به این آبشار بصورت شنی است و حدود پانزده دقیقه پیاده رویی دارد.

38a71ebd 7517 4581 8a56 2ead1db47739 | • درناتریپ ✈️جنگل های هیرکانی در اطراف روستای زیارت

در نزدیکی روستای زیارت جنگل هیرکانی سر سبز قرار دارد که ساعاتی خطره انگیز را برای هر فردی رقم می زنند… درختان سرخدار جهان نیز در جنگل های اطراف روستای زیارت است که سومین ذخیرگاه این نوع درخت بشمار می آید، این درخت دسته ای سوزن برگان است که برگی همیشه سبز دارد و پوب درون آن نیز قرمز شاه بلوطی است. البته این جنگلی درختانی چون درختان انجیلی که نماد درخت آهن بدلیل مقاومتی که دارند رشد می کندو در فصل پاییز اوج زیبایی خود را نشان می دهند. برای دیدن این جنگلی حتما از یک فرد محلی آشنا با منطقه کمک بگیرید و تنهایی در این جنگل قدم نزنید.

Hyrcanian mixed forests | • درناتریپ ✈️

سوغات و خوراکی های روستای زیارت

بسیاری از زنان و مردان این روستا با جنگل های اطراف آشنا هستند و در روزهای آفتابی برای چیدن و جمع آوری گیاهان دارویی و بخصوص میوه های جنگلی مانند: گلابی جنگلی، آلو جنگلی، زرشک و توت فرهنگی راهی جنگل و مناطق اطراف می شوند. شما می توانید در از مغازه ها به راحتی این میوه ها را تهیه کرده و یا بصورت ترشی خریداری کنید. در این منطقه نیز در فصل پاییز نیز ازگیل جنگلی به ثمر می نشیند که به زبان محلی به آن “کندوس و یا ولیک” نیز می گویند. لبنیات و عسل این منطقه نیز به نوبه خود مشهور است. جاجیم نیز از اصلی ترین و مهمترین صنایع دستی این روستا است.

مسیر دسترسی به روستا زیارت

شهر گرگان – جده ناهارخوران به سمت جنوب بروید و هفت کیلومتر از مسیر را طی کنید تا به روستای زیارت برسید.

پیام بگذارید