دریاچه حوض سلطان | آیینه ای طبیعی در قم

دریاچه نمک حوض سلطان در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار دارد که به دریاچه ساوه و شاهی هم مشهور است.

دریاچه حوض سلطان
دریاچه حوض سلطان

برخی ها این دریاچه را با دریاچه نمک قم اشتباه میگیرند در حالیکه دریاچه نمک قم در منطقه آران و بیدگل قرار گرفته است. مساحت تقریبی دریاچه۲۴۰ کیلومتر مربع است و در شمال آن، رشته کوه های البرز قرار گرفته اند. وسعت آب ورودی به دریاچه بستگی به فصول مختلف دارد، به عنوان مثال، در تابستان که دمای هوا به بالاترین حالت خود میرسد، سطح آب پایین می آید و در فصل بهار به دلیل ذوب برف ها، سطح آب بالا میرسد.

دریاچه حوض سلطان
دریاچه حوض سلطان

این دریاچه از دو چاله جدا از هم تشکیل شده‌است. چاله غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره‌ است که به‌ وسیله یک آبراهه به هم وصل می‌شوند. در فصول پر آب ابتدا چاله مره پر می‌شود و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می‌شود. رودهای مختلفی در فصول متعدد به این دریاچه وارد میشوند که از نمکزارها عبور میکنند. از این نمونه رودها میتوان به رود شور و رود قره چای اشاره کرد. این دریاچه در سال  ۱۸۸۳ میلادی با ساخت جاده سوشه تهران قم تشکیل شد و از راه های ورود به منطق میتوان به دو مورد زیر اشاره داشت:

دریاچه حوض سلطان
دریاچه حوض سلطان

۱. در ۳۵ کیلومتری مسیر قم-تهران جاده خاکی وجود دارد که به دریاچه می‌رسد.

۲.  درون دریاچه نیز جاده خاکریزی هست که برای جلوگیری از فرورفتن خودروها در باتلاق و بهره برداری از نمک دریاچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

توجه: برای پیشروی تا قلب دریاچه حتما به گل خواهید نشست و آثار نمک ماندگار را تا مدت‌ها در کفش و لباستان خواهید داشت؛ بنابراین از پوشیدن کفش و شلوارهای پلوخوری خودداری کنید!

شکل دریاچه و انعکاس آن همانند آیینه ای است که بر روی زمین قرار دارد و ارتفاع سطح آب به گونه ای است که تقریبا در تمامی سطوح دریاچه یکسان میباشد.

چگونه به آنجا برویم؟

راه دسترسی اول به حوض سلطان برای کسانی که از سمت قم می آیند: بعد از مجتمع مهتاب، و عبور از اولین تپه‌ای که دریاچه بعد از آن دیده می‌شود و درست در کنار تپه دوم، جاده‌ای خاکی به سمت پایین و دریاچه سرازیر می‌شود که جاده اصلی معدن نمک است (در ۹۵کیلومتری تهران). یکی از نشانه‌های این خروجی، تابلوی تهران ۹۵کیلومتر می‌باشد.
راه دسترسی دوم به حوض سلطان برای کسانی که از سمت تهران می‌آیند: پس از طی ۷۰کیلومتر از تهران، در سمت چپ اتوبان جاده ای به سمت روستای چشمه شور می‌رود که نشانه آن در اتوبان تابلوی اطلاعات گردشگری می باشد. برای رسیدن به طرف مقابل اتوبان باید از اولین زیرگذر اقدام کنید.

آدرس: ایران، جاده قم – تهران، دریاچه حوض سلطان.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
پیام بگذارید