تنگه شیرز، طبیعت هالیوودی لرستان

بهشت گمشده ایران را باید استان لرستان نامید، چرا که هرچه از جذابه های طبیعی آن نام می بریم پایان ناپذیر است. تنگه شیرز کوهدشت، طبیعت خارق العاده و هالیوودی است که افراد زیادی آن را می شناسند. اینجا جایی است که باید دل داد و ترس را پذیرفت و راهی مسیر پر و پیچ این تنگه عجیب شد. تنگه شیرز، رویایی در استان لرستان، شهر کوهدشت است که امروز می خواهیم از دیار گُدار گَه تا کنار رودخانه سیمره برای شما بگویم…

 

شیرز | • درناتریپ ✈️

تنگه شیرز

شیرز، دره است به طول پنج متر که در بخش زردلان و در منطقه ایی به نام اولاد قباد قرار دارد و از روستای گُدار گَه تا کنار رودخانه سیمره ادامه دارد. پر از کوتاه و بلندی و پر از پیچ و خم… باید رفت و دیدن تا به زیبایی هنر نقاشی خداوند در این منطقه پی برد. تنگه شیرز نمونه بارز ضرب المثل قدیمی؛ دیدن چه بُود مانند شنیدن می باشد. جالب است بدانید که دیواره های این تنگه 10 متر است، حال اینکه هرچه جلوتر می رویم ارتفاع این دیواره ها نیز بیشتر می رسد، تا جایی که در انتهای دره و پناهگاه “هفت رک” این ارتفاع به 150 تا 200 متر نیز می رسد.

20200408 151443 | • درناتریپ ✈️

زمانی که قدم به قدم در مسیر این دره زیبا راه می روید صدای پرندگان وحشی شما را سرخوش تر برای ادامه مسیر این می کند. درختان کوتاه و بلند از بلوط، انجیر، انگور و گلابی وحشی بیشتر از هرچیزی به شما می خورد. به راستی تنگه شیرز، آیینه تمام نمای نقاشی خداوند است. رودخانه ای در دل این پیچ و خم خود را جای داده و مسیر خود را خروشان تر ادامه می دهد. فرسایش سنگ ها و صخره ها شکلی خاص را در این مکان پدید آورده اند. زیست بوم این منطقه فقط پرندگان وحشی نیست، بزکوهی نیز جزیی از زیست بوم این منطقه است. چشمه های کوچک و بزرگ و آبشار شیرز در این تنگه نیز از زیبایی آن است. شاید سوال کنید که شیرز یعنی چه؟ شیرز را اگر به فارسی معنا کنیم، به معنای شیرزاد (نام پادشاهی است)، یا جایی که آنجایی که شیر “زاد و ولد” می کند.

20200408 151343 | • درناتریپ ✈️

پل خدا

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

پل خدا نام یک غار است، غاری زیبا که نباید دیدن آن را از دست داد چرا که غار جذاب مسیر رودخانه ای را در دل خود جای داده است، که حدود 150 متر می باشد، عمق آب در این غار تقریبا تا زانو می رسد. حال اینکه اگر علاقمند به دیدن داخل آن و استالاگیت های شگفت انگیز آن هستید، دل به خیس شدن تنتان را باید بدهید.

شیرز | • درناتریپ ✈️

 

مناره سنگی

فرآیند باد و زلزله در این تنگه مناره ستون های سنگی بوجود آورده است که دید هیچ گردشگری پنهان نماده است. این ستون های سنگی با ارتفاعی 80 متری و قطر 10 متری جزیی از جذابیت های دیدنی این تنگه می باشد.

 

بهترین زمان سفر

تنگه شیرز و موقعیت کوهستانی آن از آب هوای سرد برخوردار است، بنابراین دو فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن به این تنگه شگفت انگیز است.


 

قصد سفر به تنگه شیرز دارید؟

به لرستان سفر کنید، شهر زیبای کوهدشت پذیرای شماست. جاده اولاد قباد بهترین مسیر برای رفتن به این تنگه است، آن را در پیش بگیرید پس از طی کردن حدود 2 کیلومتر جاده خاکی به پارکینگ می رسید و قدم در مسیر این تنگه خواهید گذاشت.

منبع تصویر ویدیو
پیام بگذارید