تالاب میانکاله | بهشت پرندگان مهاجر

میانکاله ، شبه جزیره ای است که در شمال شهرستان بهشهر در استان مازندران قرار گرفته که از سال ۱۳۴۸ به عنوان منطقه حفاظت‌ شده تعیین شد و هم‌ اکنون با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌ کره، تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد. این شبه جزیره باریک از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج گرگان وصل می شود. همچنین از جهت غرب به تالاب زاغمرز و از شرق نیز به جزیره ی آشوراده میرسد.

تالاب میانکاله
تالاب میانکاله

یکی از ویژگی های مهم این منطقه، بکر بودن و دست نخورده بودن آن است و همین باعث شده تا تالاب میانکاله به عنوان بهشتی برای ماهیان و پرندگان مهاجر باشد. بخش آبی میانکاله  از جهت اینکه محل تخم ریزی و تکثیر ماهیان بومی و تجاری دریای خزر همانند کپور، کفال، کلمه، سفید و غیره می‌باشد، از اهمیت خاصی در حفظ و تداوم ذخایر ماهیان دریای خزر برخوردار است. شبه جزیره و پناهگاه حیات وحش میانکاله،  طیف وسیعی از پرندگان آبزی مهاجر و جوجه‌ آور و حمایت شده از جمله فلامینگو، پلیکان سفید، پلیکان خاکستری، قوی کوچک، قوی گنگ، قوی فریاد کش، اردک سر سفید، غاز پیشانی سفید کوچک، مرگوس بزرگ، سنقر تالابی، عقاب دریایی دم سفید و پرندگان خشکی زی همانند قرقاول خزری، دراج و زنبور خوار را در بر میگیرد.

تالاب میانکاله
تالاب میانکاله

در نزدیکی این منطقه میتوان دام هایی که از روستاهای نزدیک برای چرا می‌آیند را مشاهده نمود. این منطقه علاوه بر اینکه در ایران به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شده است، در یونسکو نیز نام آن به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره ثبت گردیده است. علاوه بر ماهی ها و پرندگان، پستانداران زیادی همچون شغال، روباه معمولی، جوجه تیغی، گربه جنگلی، گراز، گربه وحشی، خرگوش صحرایی، تشی، خفاش، جوندگان کوچک، فک دریای خزر و اسب‌های وحشی در این منطقه زندگی میکنند.

تالاب میانکاله
تالاب میانکاله
خواندن این نوشته ها توصیه می شود

البته فراموش نشود که در گذشته این منطقه میزبان حیوانات وحشی چون ببر مازندران بوده که به دلیل بی کفایتی دولتمردان قاجاری و شکار بیش از حد این جانوران، نسل آنها منقرض شده است. با وجود پرندگان زیادی که در این منطقه هستند، شما میتوانید به پرنده نگری مشغول شده یا حتی عکس های بسیار زیبایی را از آنها ثبت کنید.

تالاب میانکاله
تالاب میانکاله

نزدیک بودن این منطقه به مناطقی چون دشت ناز ساری میتواند تجربه بسیار خوبی از طبیعت گردی را برای شما فراهم آورد. در پست های بعدی، دشت ناز ساری را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آدرس: ایران، استان مازندران، شهرستان بهشهر، تالاب میانکاله

 

منبع ویکی پدیا پارسینه
پیام بگذارید