آبشار شلماش در روستای جنگلی شلماش

شلماش، روستای زیبایی که در آذربایجان غربی نامی خوش دارد… نام شلماش یادآور روستای بسیار باصفا و سر سبز که روح بخش وجود هر فردی است. روستای کردنشین شلماش درشهر سردشت، سالیانه گردشگران و طبیعت گردان خاص خود را دارد، که علاوه بر وجود طبیعت بکر و دست نخورده ای این منطقه، آبشاری با همین نام را در قلب خود دارد.

تجربه یک سفر به شهر سردشت و مهمان مردم کردنشین روستای شلماش و دیدن زیبایی های طبیعی و نگین این روستا یعنی آبشار شلماش بی شک خاطره ی شیرین و ابدی را در ذهن شما بجای خواهد گذاشت… با درناتریپ همراه باشید تا شما را با این مکان زیبا آشنا کنیم.

tabiaatiran3 | آبشار شلماش • درناتریپ ✈️ روستای شلماش

روستای زیبا شلماش، پانزده کیلومتری شهر سردشت، شهری مرزی و کردنشین در استان آذربایجان غربی قرار دارد. آبشار نیز نام خود را از همین روستا گرفته است. شلماش در واقع در زبان کردی به معنای تخته سنگ بسیار بزرگ است و از آنجایی که این آبشار از تخته سنگی بسیار بزرگ و ارتفاع و سنگی بودن کوه جاری می شود، به نام شلماش معروف شده است.

آبشار شلماش
آبشار شلماش

شلماش، آبشار سه قسمتی شهر سردشت

این آبشار در بخش مرکزی سردشت، دهستان باسک کولوسه، نزدیک روستای زیبا و بسیار سرسبز و جنگلی شلماش قرار گرفته است. این آبشار، آب خود را از رودخانه ی زاب کوچک می گیرد، که این رودخانه روی گسل بزرگی در مسیر فرعی روستای آلمان و شلماش قرار دارد.

آبشارهای سه قلو شلماش، حدود دویست متر ارتفاع دارند. که در انتهای دره حوضچه هایی تماشایی را تشکیل می دهند که زیبایی این آبشار را دو چندان کرده اند. هر سه قسمت آبشار پشت سرهم قرار گرفته اند و هر طبقه با طبقه دیگر موازی می باشد.

دیدن این آبشار بی شک شور و هیجانی وصف نشدنی را در قلبتان بیدار می کند و به هنر خالق یکتا بیش از پیش پی خواهید برد. بخش بالایی این آبشار بسیار زیباست، البته بری دیدن قسمت بالایی آبشار و مناظر زیبای اطراف باید پله پله گام بردارید. بهتر از بگویم برای رفتن به بخش بالایی این آبشار لازم است چیزی حدود سیصد و هشتاد پله، چه بسا بیشتر را طی کنید و صد البته ارزشش را دارد.

آبشار شلماش
آبشار شلماش

بازدید از آبشار شلماش

بازدید از این آبشار در هر زمانی میسر است و شب و روزی نمی شناسد. این آبشار خروشان و خشن زیبایی آن سبب شده که گردشگران و مسافران زیادی را به چشم ببیند و خاطرات خوشی را برای همه رقم بزند. دسترسی به این آبشار بسیار آسان است.

 همچنین جاده ماشین رو دارد، نیازی به هیچ راهنمای هم ندارید، حدود بیست متر را در میان درختان گردو، بلوط، چنار و انار قدم بزنید و لذت برید تا چشمتان اولین بخش آبشار زیبای شلماش را بیند. البته برای دیدن دو بخش دیگر این آبشار به اعماق دره بروید و 380 پله را طی کنید و از نمای نزدیک آبشار را ببینید و قطرات آب را روی صورتتان حس کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که شنا و آب تنی در حوضچه های آبشار ممنوع بوده و برای حفظ جان خود و همراهانتان از این کار خودداری کنید.

آبشار شلماش
آبشار شلماش

بهترین فصل برای دیدن شلماش و آبشار آن

شلماش در هر فصلی دیدنی است، و امکان سفر به آن میسر است. بهاری خنک و سر سبزی دارد و تابستانی مطبوع و دل انگیز. دارد. البته پاییزی دارد و زمستان نیز نمای از یک آبشار یخ زده به تصویر می کشد، اما سرما نیز ممکن است شما را دچار مشکل کند.

بهترین فصل بازدید از روستای جنگلی شلماش و آبشار خروشانش، بهار و تابستان است، چرا که طبیعتی بکری دارد و آبشار از حجم آب بیشتری برخوردار است. و همچنین آب و هوایی مطبوع دارد و خانواده ها و یا تورهای گردشگری بهتر می توانند کمپ بزنند و شبی را تا صبح سر کنند.

آبشار شلماش
آبشار شلماش

اقامت و امکانات در سفر به شلماش

اطراف آبشار و یا در روستای شلماش هتل و مهمانسرا برای اقامت و استراحت وجود ندارد. محوطه اطراف آبشار نیز محیط امنی برای چادر زدن نیست. بنابراین تصویه ما این است که اگر قصد ماندن و رزرو هتل دارید، مرکز شهر را در نظر بگیرید. اگر قصد کمپ و چادر زدن دارید در محیط دور از آبشار اینکار را انجام دهید.

در خصوص امکانات رفاهی: پارکینگ، فروشگاه، رستوران، سرویس بهداشتی و همچنین سکو هایی برای چادر زدن نیز فراهم است. توصیه ما این است که اگر در اوایل ماه فروردین و یا در فصل پاییز به این منطقه قصد سفر کردید حتما از قبل پیگیر شرایط آب و هوایی نیز باشید.

aRw5e23608 | آبشار شلماش • درناتریپ ✈️

مسیر دسترسی به روستای شلماش، در شهر سردشت

به شهر سردشت سفر کنید و به طرف روستای مراغان و روستای شلماش حرکت کنید، که چیزی حدود بیست دقیقه طول می کشد. سپس قبل از روستای شلماش  آبشار شلماش را خواهید دید و این مسیر را طی کنید تا به پارکینگ برسید. از مسیر پارکینگ تا آبشار را پیاده بروید و از طبیعت و درختان بلوط و انار این منطقه لذت ببرید.

پیام بگذارید