کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی نیشابور از بناهایی است که در دوره شاه عباس دوم صفوی ساخته شده و هم اکنون به صورت موزه استفاده میشود. با درناتریپ همراه باشید تا نگاهی به کاروانسرای شاه عباسی بیندازیم.

5466fd99 c9af 4906 873b 78ad64f35cbf | کاروانسرای شاه عباسی • درناتریپ ✈️

توضیحات

این کاروانسرا به دوره شاه عباس دوم صفوی برمیگردد. ساختار این بنا متشکل از ملات، گچ، ماسه، سنگ لاشه و آجر بوده که در دوره‌های متعددی تعمیر شده است.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

این بنا از کاروانسراهای نسبتا بزرگ به شمار می‌آید و دارای ۲۴ حجره است که در پشت آنها، اصطبل‌ها قرار گرفته که محل نگهداری احشام بوده و در برخی از بخش‌های آن، سکوهایی وجود دارد که مسافرین بار و اموال خود را روی آن قرار میداده‌اند.

این بنا در دوره قاجاریه به عنوان محل نگهداری مستمندان و در دوره پهلوی نیز به عنوان پادگان نظامی مورد استفاده قرار میگرفت که در دوره کنونی تحت کنترل میراث فرهنگی بوده و به عنوان موزه استفاده میشود. در طراحی این کاروانسرا، اصطبل‌ها بیشتر از حجره‌ها هستند. ورودی کاروانسرا به صورت طاقی هشت ضلعی از سمت شمال است که برخلاف سه طاق دیگر آن، تزیین شده‌ و همین نیز باعث ایجاد تفاوت بین سردر یا ورودی بنا نسبت به دیگر نقاط آن شده است. بیرون حیاط تقسیمات مشابهی دارد که نشان از نظم دقیق بنا است. دو ایوان شمالی و جنوبی بزرگتر از ایوان‌های دیگر است که بر ورودی بنا تاکید میکند. حیاط این کاروانسرا با گل‌هایی تزیین شده است و در وسط آن حوضی نیز دیده میشود.

غرفه‌های شرقی و همچنین غرفه‌ای در بخش جنوبی آن به موزه اختصاص داده شده است که در آن اشیای مختلفی در دوره‌های مختلف مانند دوره تیموری، اسلامی، و…. نگهداری میشوند که از آنها میتوان به ظروف سفالی، لوحه استوانه‌ای کورش کبیر، سکه‌های قدیمی، اشیای سنگی، ماکت شهر قدیم نیشابور، ضریح منبت‌کاری شده و تعدادی سنگ قبر اشاره کرد. بخش غربی به سالن اجتماعات و نمایشگاه هنر‌های دستی و کارگاه‌های آموزشی اختصاص یافته و دیگر حجره‌ها‌ی پیرامون حیاط مرکزی به تولید صنایع دستی مانند گیوه‌بافی، قالی بافی، حصیر بافی، سفالگری، غربال‌سازی، قلم زنی، کاشی‌کاری، عکاس‌خانه سنتی، چایخانه و سوغات نیشابور اشاره کرد.

[icon name=”map-marker” class=”” unprefixed_class=””]آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، خیابان امام خمینی، میدان خیام.

منبع ویکی پدیا
پیام بگذارید