سوغات و صنایع دستی گلستان

استان گلستان استان های شمالی ایران بوده و دارای مناطق دیدنی سرسبز بسیار و همچنین سوغات و صنایع دستی نفیسی میباشد. در این پست قصد داریم شما را با سوغات و صنایع دستی استان گلستان آشنا سازیم. با درناتریپ همراه باشید.

سوغات استان گلستان

سوغاتی های استان گلستان بیشتر شیرینی و خوراکی هستند. از این سوغات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. نان پادرازی

این شیرینی از شیرینی های استرآباد میباشد. در ترکیب نان پادرازی موادی از قبیل پادرازی روغن، آرد، گلاب و سیاه‌دانه به کار می رود.
چون در ترکیب این نان از شکر استفاده نمی شود، برای افراد دیابتی نان بسیار مناسبی است.

b7140bb5 3bcb 4a58 a5d7 ff8100bb9b93 | سوغات استان گلستان • درناتریپ ✈️

۲. جز حلوا

این شیرینی از حلواهای خاص به شمار میرود. در ترکیب این حلوا از مغز گردو و برنج استفاده میشود. پخت آن بسیار دشوار بوده و در مراسم های شب نشینی یا حتی عذاداری صورت میگیرد.

۳. نان خرمایی

این نان علاوه بر گلستان در شهرها و استان های دیگر ایران مانند کرمانشاه نیز مورد استفاده قرار میگیرد و با توجه به اینکه در استان گلستان هم پخته میشود، از آن در این لیست نام بردیم.

pinsharin | سوغات استان گلستان • درناتریپ ✈️
نان خرمایی

۴. حلوای آماج

این حلوا در مراسم نوروز پخت میشود. مواد استفاده شده در آن شیره انگور و عسل به علاوه خلال پسته است و طرز تهیه آن بسیار سخت می باشد.

7730405 687 | سوغات استان گلستان • درناتریپ ✈️

۵. سرغبیلی

سرغبیلی را میتوان محبوب ترین سوغات استان گلستان به شمار آورد. این شیرینی سنتی از موادی نظیر آرد، مایه‌خمیر، پودر قند، شیر و شکر تهیه می شود.

22a9b69f 2d5d 4fe1 b0f0 db7fbc86a726 | سوغات استان گلستان • درناتریپ ✈️

۶. خاویار

خاویار از گرانترین ماهی های جهان است که ۹۰ درصد آن از دریای خزر صید میشود. استان گلستان هم به دلیل نزدیکی به دریای خزر از جمله شهر هایی است میتوان خاویار را جزو سوغاتی های آن به حساب آورد.

سوغات استان گلستان

صنایع دستی استان گلستان

۱. ابریشم بافی

این سنت قدمت زیادی در استان گلستان دارد و دوره صفویه را میتوان دوران شکوفایی آن به حساب آورد.

سوغات استان گلستان

۲. قالی ترکمن

قالی ترکمن در بین انواع قالی منحصر به فرد است. و بافت ویژه خود را دارا است. این قالی به وسیله دار های افقی(زمینی) بافته می شود. شهرت این صنعات در بین گردشگران خارجی بسیار زیاد میباشد. به عنوان مثال مارکوپولو، جهانگرد معروف ایتالیایی، در شرح سفرش به آسیای شرقی، قالی ترکمنی را تحسین کرده است.

سوغات استان گلستان

۳. زیور آلات ترکمنی

این زیور آلات صرفا جنبه زینت نداشته و ریشه در آداب و رسوم و آیین و مذهب این مردمان دارند. زیور آلات ترکمنی معمولا از نقره ساخته میشود و در تعداد زیادی از آن ها سنگ عقیق بکار رفته است. لازم به ذکر است که زیور آلات ترکمنی در پوشش زنان این سرزمین از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سوغات استان گلستان

منبع mrsoqat
پیام بگذارید