دیل دوکونی ؛ خوشمزه ای از دیار گیلان

دیل دوکونی یا بادمجان شکم پر گیلانی یک غذای بسیار خوشمزه است که گرفته شده از خطه گیلان است این غذای بسیار خوشمزه آوازه بین الملی دارد که در سایر کشور ها نیز از آن به عنوان وعده ای لذیذ استفاده می کنند ماا در این سری از مقاله های خوشمزه گردی به سراغ معرفی این غذای لذیذ رفته ایم تا انتها با ما همراه باشید.

دیل دوکونی
دیل دوکونی

استان گیلان رتبه نخست در بین استان‌های ایران از نظر تنوع غذاهای محلی را داراست. عادت غذایی گیلانیان چند مشخصه خاص و اصلی دارد. مصرف بالای برنج در این خطه برنج پرور، استفاده از انواع سبزی‌ها که باعث سبز دیده شدن بیشتر غذاها شده و همچنین استفاده از ماکیان و اردک وحشی، ماهی و زیتون، همگی موجب خاص بودن غذاهای محلی این استان شده است. در لاهیجان نیز همانند سایر نقاط استان گیلان سفره‌ای رنگین، مملو از طعم‌های به یاد ماندنی از شما پذیرایی خواهد کرد.

مواد لازم برای تهیه دیل دوکونی

8 عدد بادمجان (بادمجان باریک)
گردو 150-200 گرم.
رب انار ۷ تا ۸ قاشق غذاخوری (رب انار باید غلیظ باشد)
یک عدد پیاز متوسط.
یک حباب سیر.
نعنا خشک 3-4 قاشق غذاخوری.
نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران.
مقداری روغن پخت و پز

دیل دوکونی
دیل دوکونی

طرز تهیه بادمجان شکم پر

پیاز و حبه های سیر را در مخلوط کن چرخ کرده یا رنده کنید یا پیاز را به صورت مکعبی خرد کنید. آنها را داخل ماهیتابه بریزید، مقداری روغن اضافه کنید، با حرارت ملایم تفت دهید تا نرم و طلایی شوند. گردوی خرد شده، زردچوبه، نمک، فلفل و زعفران را اضافه کنید.

به مدت 5 دقیقه روی حرارت ملایم به هم زدن و سرخ کردن ادامه دهیدآنها را در یک کاسه بریزید، نعناع خشک را اضافه کنید، رب انار را اضافه کنید رب انار باید غلیظ باشد، سپس همه مواد را خوب با هم ترکیب کنید،می توانید قبل از پر کردن بادمجان ها را در فر بپزید یا با سرخ کردن بادمجان ها غذا را به روش سنتی آماده کنید.

دیل دوکونی
دیل دوکونی

بادمجان ها را بشویید و پوست بگیرید (یا پوست نکنید) سپس شکاف هایی (با چاقو) در طول کل بادمجان ایجاد کنید.((اگر بادمجان ها درشت هستند از طول نصفشان کنید)) بادمجان ها را سرخ کنید تا طلایی شوند ((می توانید در ماهیتابه را بپوشانید سپس مطمئن شوید که داخل هر بادمجان پخته شود))

کنار بگذارید تا خنک شود، زمانی که بادمجان ها به اندازه کافی خنک شدند تا بتوان آنها را در دست گرفت، کمی نمک داخل بادمجان بپاشید و مخلوط را با قاشق روی بادمجان باز کنید. آنها را دوباره در ماهیتابه کوچکتر قرار دهید،روی آن را بپوشانید و بگذارید 45 تا 60 دقیقه روی حرارت بسیار کم بجوشد. (بدون نیاز به اضافه کردن روغن یا آب)

 

پیام بگذارید