هتل کپسولی چیست؟ | اولین هتل کپسولی در ایران

به بهانه ی ورود اولین هتل کپسولی به ایران

24 خرداد از اولین هتل کپسولی در ایران رونمایی شد. هتل های کپسولی یا پاد هتل ها در ژاپن به وجود آمده اند و بسیار پر طرف دارند. به همین بهانه سراغ این موضوع رفته ایم که هتل کپسولی چیست ؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

هتل کپسولی ایران

اولین هتل های کپسولی در ایران

این هتل های کپسولی برای اولین بار در 24 خرداد 1399 به همت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی وارد ایران شده است و قرار بر این است که تحت نظارت این کانون در استان‌های مختلف کشور به‌ عنوان شکل جدیدی از مراکز اقامتی مورد استفاده قرار گیرد.

کپسول رونمایی شده در ایران
نمونه اولیه ی کپسول رونمایی شده در ایران

پیش بینی ها بر این است که هزینه این هتل ها در ایران از 50 هزار تومان تا 150 هزار تومان به ازای هر شب باشد که این قیمت بستگی به خدماتی است که در هر مرکز ارائه می شود.

اما وقتی از هتل کپسولی حرف می زنیم سوالات زیادی در مورد این هتل ها و امکانات آن سوالات زیادی پیش می آید. که سعی می کنیم در ادامه به تمام آن ها بپردازیم.

هتل کپسولی چیست؟

هتل کپسولی چیست؟

ویکی پدیا هتل کپسولی را اینگونه تعریف می کند: نوعی هتل است که ویژگی آن وجود اتاق های زیاد و بسیار کوچکی است که مانند کپسول کنار هم قرار گرفته‌اند. این هتل ها رفته رفته به پاد هتل (Pod Hotel) مشهور شدند. و برای  کسانی که یک شب آرام و بدون هزینه ی زیاد در سفر می خواهند مناسب هستند.

این هتل ها رفته رفته محبوب شدند و در چندین کشور گسترش پیدا کردند اخیراً هم پای این هتل ها به ایران نیز باز شده. که در مرحله ی اول در اصفهان، تهران، تبریز، شیراز و مشهد راه اندازی می شود. البته این هتل ها در همه ی کشور ها یکسان و یک اندازه نیستند و بسته به فرهنگ هر کشور اندازه ها امکانات متفاوتی دارند.

بخش مخصوص خانم ها در هتل های پسولی ژاپن
بخش مخصوص خانم ها در هتل های کپسولی ژاپن

در ابتدا این هتل ها فقط مخصوص مردان بود ولی به مرور زمان  با توجه به شمار زیاد زنان مسافر که نیازمند جای خوابی امن و راحت هستند این هتل ها بخش های مستقلی برای بانوان تدارک دیدند و بانوانی که تنها سفر می کنند می توانند با خیال راحت و پرداخت هزینه ای کم در این کپسول ها اقامت کنند و صد البته این هتل مورد استقبال زیاد خانم ها هم قرار گرفته است.

پاد هتل چیست؟

هتل کپسولی به درد چه کسانی می خورد؟

اگر ساده و بسیار کوتاه بخواهم بگویم برای کسانی مناسب است که به دنبال امکانات رفاهی لوکس نیستند و می خواهند یک شب را تا صبح با هزینه ی کم سپری کنند. مسافران کوله گرد (Backpacking)، هیچهایکر (hitchhiker) ها  از این هتل ها  استقبال می کنند.  البته آقایان استقبال بیشتری نسبت به خانم ها از این هتل ها می کنند.

معمولاً این هتل ها اطراف پایانه های مسافربری قطار، هواپیما و… ساخته می شوند تا مسافرانی که از حرکت وسیله ی نقلیه جا مانده اند یا می خواهند یک شب را منتظر بمانند از آن استفاده کنند.

درون هتل کپسولی

تاریخچه و داستان پیدایش هتل کپسولی

زادگاه این هتل های کپسولی کشور سامورایی ها، ژاپن است. اولین ساختمان کپسولی ژاپن توسط یک طراح ژاپنی به نام کیشو کوروکاوا (黒川紀章) طراحی شد. این ساختمان یک برج کپسولی به نام ناکاگین است که شامل آپارتمان ها و دفاتر کاری کپسولی می باشد. این ساختمان با توجه به نیاز جامعه ی ژاپن به آپارتمان و دفاتر کار ارزان طراحی شده بود. ژاپن به عنوان یک کشور گران قیمت در تمام دنیا شناخته می شود.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

اما اولین هتل کپسولی در سال 1979 در اوزاکا ساخته شد. در آن زمان هدف از ساخت این هتل ها پاسخگویی به نیاز بزرگ جمعیت بیشمار کارگران در مراکز تجاری ژاپن بود که هر روز بیشتر هم می شدند. این کارگران در طول روز بسیار سخت کار می کردند و ساعت کارشان آنقدر زیاد بود  که شب ها هم نمی توانستند به خانه برگردند! ضمن اینکه هزینه ی رفت و برگشت به خانه شان در مقابل حقوق ناچیزشان مبلغ زیادی بود!! 😐

این کارگر ها نیاز به جایی برای خواب، دوش گرفتن و تعویض لباس داشتند تا برای کار طاقت فرسای فردا آماده شوند. این هتل ها برای پاسخ دادن به این نیاز ها ساخته شدند.

خدمات هتل های کپسولی
خدمات هتل های کپسولی

امکانات و خدمات هتل های کپسولی

هتل های کپسولی به خاطر ذات ارزان و به صرفه بودن معمولاٌ امکانات بسیار لوکس با خیلی خاصی ندارند. ولی سعی می کنند حداقل امکانات را فراهم کنند. بسته به نوع و دیدگاه مدیریت یک هتل کپسولی امکانات یک هتل کپسولی متفاوت است و البته با توجه به مقدار امکانات هزینه ی اقامت در آن تغییر می کند.

مراحل استفاده از هتل کپسولی یا پاد هتل
طریقه ی استفاده از هتل کپسولی یا پاد هتل

وقتی یک کپسول را اجاره می کنید یک کلید یا کارت برای ورود به کپسول خود می گیرید. همچنین هنگام ورود برای رعایت بهداشت باید کفش های خود را در آورید و دمپایی های مخصوص را به شما می دهند استفاده کنید. کپسول های  به شما می دهند معمولاً اندازه ای نزدیک به دو متر در یک متر و بیست و پنج دارند.

امکانات کپسول خواب

کپسول ها معمولاً ساده هستند و فقط دارای تشک خواب هستند ولی در بسیاری از آن ها تلویزیون، سیستم های پخش موسیقی، هدفون، تهویه ی هوا، سیستم سرمایشی و گرمایشی، اینترنت بی سیم (WIFI)، پریز برق، شارژر، آیینه، ساعت زنگدار، سیستم کنترل نور، رادیو، گاو صندوق، کپسول آتش نشانی، سیستم اعلام حریق یا حتی سیستم کنترل شیب تشک هستند.

درون کپسول و امکانات هتل کپسولی
درون کپسول خواب و امکانات آن

سایر امکانات هتل های کپسولی

بخاطر محدودیت جا در کپسول ها معمولاً سایر امکانات به صورت اشتراکی در دسترس مسافران هستند. برای مثال یکی از مهمترین ارکان این هتل ها حمام ها هستند که معمولاً قبل از خواب و صبح قبل از خروج از آن ها استفاده می شود.

رکن اساسی دیگر هتل های کپسولی کمد های شخصی هستند. مسافران علاوه بر کپسول یک کمد شخصی برای قرار دادن وسایلشان در آن ها دریافت می کنند.

در برخی از هتل های  کپسولی کافی شاپ ها و رستوران های ارزان قیمت نیز وجود دارد. همچنین سالن های مطالعه و سالن های خاص برای کار در آن ها قرار داده شده است. برخی دیگر از هتل های کپسولی دارای استخر و سونا و جکوزی هم هستند.

هتل کپسولی در کشورهای دیگر

هتل کپسولی در کشورهای دیگر

اوایل مطلب گفتم که این هتل ها فقط در ژاپن قرار ندارند و فقط در ژاپن محبوب نیستند. این هتل اوایل در کشور های شرق آسیا مثل چین، تایوان، سنگاپور محبوبیت زیادی پیدا کردند. و سپس به کشورهای اروپایی مثل آلمان، اسپانیا یا حتی فرانسه راه پیدا کرد.

نوع این هتل ها با توجه به فرهنگ کشورها متفاوت است. در برخی از کشورها کپسول ها بزرگترند یا حتی اتاق های دو نفره نیز دارند. این هتل ها به شهر لوکس پاریس هم راه پیدا کرده اند که چشم انداز رودخانه ی سن جذابیت ویژه ای به آن داده است. یا حتی در آلمان نزدیک موزه های جنگ ساخته شده اند که البته به هتل های لوله ای معروفند یا حتی این نوع هتل ها به دل طبعت هم راه پیدا کرده اند برای مثال ارتفاعات کوه های اسکرید در پرو هتل کپسولی وجود دارد.

خوب، نظرت چیه؟ حاضرید از این هتل ها استفاده کنید؟ به نظرتون توی ایران این هتل ها مورد استقبال قرار می گیره؟ تا حالا تجربه ی استفاده از این هتل ها رو داشتین؟

منبع Hotel Nine Hours
نمایش نظرات (2)