مدرسه شاهپور؛ دبیرستان شهید بهشتی

مدرسه شاهپور رشت، مدرسه‌ای است که قدمت آن به دوران قاجاریه میرسد و اکنون به نام دبیرستان شهید بهشتی خوانده میشود. این مدرسه در خیابان آزادگان رشت و میدان فرهنگ واقع شده و در سال ۱۳۵۶ نیز در لیست آثار ملی ثبت شد. استادان زیادی از این مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌اند و از جانب اداره میراث فرهنگی، جهت یادبود افتخارات این مدرسه، لوحی بر سردر آن نصب گردید. دانش‌آموزان نخبه رشت در این مدرسه درس میخوانند.

مدرسه شاهپور رشت
مدرسه شاهپور رشت

تاریخچه

این مدرسه در سال ۱۲۹۸ و در باغ سبزه میدان، تحت عنوان مدرسه نمره یک، کار خود را آغاز کرد. شخصیت‌هایی ارزشمند همچون میرزا عیسی خان سمیعی، میرزا حسن خان رشیدیه، عبدالله راعی در این مدرسه بودند. این بنا در دوره‌های بعدی به زیرکوچه و نهایتا به میدان فرهنگ نقل مکان کرد.

مدرسه شاهپور رشت

معماری مدرسه شاهپور

جهت احداث مدرسه، زمینی ۱۸ هزار متر مربعی خریداری شد و اطراف آن به جز نواحی شمالی و شرقی به صورت سبزه زار بود. بنای اصلی دبیرستان را مهندسی آلمانی به نام شولتس طراحی کرد و بر ساخت مدرسه نیز تا تکمیل آن نظارت داشت. این مدرسه تقریبا در وسط زمین ساخته شده بود و علاوه بر کلاس درس، دارای آزمایشگاه فیزیک، شیمی و علوم طبیعی بود. همچنین این مدرسه بخش‌هایی شامل سالن، تالار نقاشی، تئاتر، سالن جلسات و بالکنی برای نصب نور افکن‌ها داراست. این بنا در سال ۱۳۹۵ بازسازی شد.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود
مدرسه شاهپور رشت
دبیرستان شهید بهشتی

نمای بالای ساختمان، بیتی از شعر توانا بود هر که دانا بود را داراست و در زیر آن نیز ساعتی نصب شده است. در پایین آن نیز مجسمه فروهر با سیمانی برجسته خودنمایی میکند. استاد بدیع‌الزمان نیز تاریخ ساخت این بنا را در یکی از اشعار خود آورده است. علاوه بر فضای آموزشی، بخش‌هایی دیگر نیز مانند کتابخانه، دفتر دبیرستان و کادر آموزشی نیز احداث گردیدند. در سال ۱۳۱۵، این مدرسه با ۴۲۱ دانش‌آموز به بهره برداری رسید. این مدرسه نوین، در برهه‌های زمانی متفاوت به لحاظ کیفیت آموزشی، ارتقاء می‌یافت. تشکیل انجمن‌های مختلف نظیر انجمن ورزش، طبیعی، نطق و مناظره سالنامه و تألیف، برگزاری کلاس‌های آموزش نظامی، کمک به دانش آموزان تنگدست و… فقط یکی از فوق برنامه‌ها بود. در این مدرسه دختران نیز
درس می‌خواندند.

مدرسه شاهپور رشت

پس از انقلاب اسلامی، زمانی که آذر هوشنگ مدیریت دبیرستان را بر عهده گرفت، نام آن به دبیرستان آزادگان تغییر پیدا کرد. زمانی که محمد باقر نوبخت به ریاست این مدرسه منصوب شد، نام آنرا به دبیرستان شهید بهشتی تغییر داد که اکنون نیز با همین نام خوانده میشود.

شاپور3 | مدرسه شاهپور رشت • درناتریپ ✈️

این مدرسه در طول زمان دچار تغییرات زیادی شد که میتوان از آن به نابودی آزمایشگاه در سال ۱۳۷۷ بر اثر آتش سوزی اشاره کرد که با همت میراث فرهنگی مورد بازسازی قرار گرفت. حیاط این مدرسه با ساخته شدن بناهایی مختلف به مرور زمان کوچکتر شد تا جایی که محمد باقر نوبخت از حیاط کوچک این مدرسه برای جنب و جوش دانش‌آموزان تاسف خورد.

آدرس: ایران، استان گیلان، شهر رشت، خیابان آزادگان، دبیرستان شهید بهشتی.

منبع سیری در ایران
پیام بگذارید