مسجد اتابک شیراز بزرگترین مسجد ایران

مسجد شهدا، مسجد نو، مسجد جامع جدید همه اسم هایی هستند برای مسجدی که اتابک سعدبن زنگی در شیراز آن را بنا نهاد مسجدی که به خاطر یک نذر ساخته شد حالا برزگترین مسجد ایران است. این بنا در سال 1310 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مسجد اتابک

تاریخچه ساخت

تاریخ ساخت دقیق مسجد اتابک مشخص نیست بعضی تاریخ ساخت را سال پانصد و نود هجری قمری عنوان نموده اند و برخی دیگر تاریخ ساخت آن را بین سال های پانصد و نود هفت تا ششصد پانزده هجری قمری عنوان کرده اند.

اما همه علت ساخت را یک چیز عنوان می کنند. زمانی که پسر اتابک در بستر بیماری است او نذر می کند اگر پسرش از بستر بیماری رهایی پیدا کند خانه اش را به مسجد تبدیل کند. همین اتفاق هم می افتد. و اتابک مسجدی به مساحت بیست هزار متر مربع معادل دو هکتار می سازد. این مسجد ابتدا به مسجد اتابکی معروف بود و به مرور از آن با عنوان مسجد نو یاد شده. دلیل این نام گذاری به خاطر قدمت بیشتر مسجد عتیق است. به همین خاطر از لحاظ تاریخی این مسجد پس از مسجد عتیق بیشترین اهمیت را دارد.

جدید داخل مسجد اتابک | مسجد اتابک • درناتریپ ✈️

بازسازی ها

مسجد اتابک تا به حال در سال های مختلف به دلایل متعدد مثل زلزله یا فرسودگی نیازمند بازسازی و مرمت بوده به همین خاطر تقریباً هیچ اثری از بنای اولیه مسجد که توسط اتابک ساخته شده باقی نمانده است. تعداد این مرمت ها بازسازی ها را تا شش مرتبه نیز ذکر کرده اند که مهمترین آن توسط حاجی میرزا علی اکبر قوام الملک شیرازی صورت گرفته در سال هزار دویست شصد نه تقریبا تمامی بنای مسجد به جز قسمت های خاصی کاملاً تخریب شده. در سال های پس از انقلاب اسلامی ایران این مسجد به خاطر مساحت زیاد و نزدیکی آرامگاه شاهچراغ به عنوان محل برگزاری ناز جمعه مورد استفاده قرار گرفته است. اما طی سال های اخیر با ساخت شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، نماز جمعه به این شبستان انتقال یافت. همچنین آخرین بازسازی در سال نود یک توسط سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

برزگترین مسجد ایران

مشخصات بنا

مسجد دارای یک صحن  بزرگ در مرکز است که ایوان های و رواق های متعددی اطراف آن را قرار گرفته اند مسجد چهار ورودی از چهار جهت دارد که باعث می شود دسترسی بسیار آسانی به داخل مسجد وجود داشته باشد افراد پس از عبوز از رواق ها و دالان ها مستقیما به صحن مرکزی می رسند. تمام ورودی ها به صورت کاشی کاری شده هستند که البته قدمت زیادی ندارند و در چند دهه اخیر ساخته شده است.

بزرگتریم مسجد ایران کجاست؟

چطور به مسجد نو شیراز بروم

رفتن به مجد اتابک یا همان مسجد نو شیراز کار بسیار سختی نیست. مسجد نو کنار حرم شاهچراغ است پس به راحتی می توانید آن را پیدا کنید.

آدرس مسجد نو : شیراز، فلکه شاهچراغ، روبروی بقعه شاهچراغ

پیام بگذارید