غار آکواریوم همدان ؛ عجیب ترین آکواریوم کشور!

غار آکواریوم همدان یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان در مجموعه گنجنامه است که به عنوان بزرگترین غار مصنوعی ایران شناخته می‌شود، در سال ۱۳۹۰ به دست مهندسان ایرانی و خارجی در دست احداث قرار گرفت. سعی شده است که این غار تا حد زیادی به شکل غار علیصدر همدان ساخته شود و گردشگران و مسافران که راهی همدان هستند بتوانند از آن دیدن کنند.

جالب است بدانید که این مکان تفریحی دارای اولین آکواریوم دریاچه‌ای در کشور می‌باشد که پر از ماهی‌های زیبا و رنگارنگ رودخانه مالاوی در دریاچه موزامبیک و تانزانیا است اگر به دیدن آبزیان زیبا و مختلف علاقه داشته باشید این مکان می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد با درنا تریپ همراه باشید تا به معرفی این مکان تفریحی بپردازیم.

ورودی غار آکواریوم گنج نامه همدان

مختصری از مشخصات غار

آکواریوم دهکده گنجنامه همدان در ارتفاع 2300 متری سطح از سطح دریا قرار گرفته است و با مساحت نزدیک به هزار متر مربع توسط مهندسان حرفه ای کشورمان ساخته شده است. به طور کلی آکواریوم غار دارای 3 بخش اصلی در دو طبقه می باشد که طبقه اول برای آبزیان و طبقه دوم برای خزندگان و گونه های نادر در نظر گرفته شده است. اکواریوم های گوناگون که در این مجموعه قرار دارد در میان ناودیس های غار قرار دارند که به آن جلوه بسیار زیبایی می بخشد.

غار آکواریوم همدان

ماهی های آب شورغار آکواریوم

ماهی های آب شور شامل انواع دلقک ماهی، جراح ماهی، فرشته ماهی، سوهان ماهی، صندوق ماهیان و کلیه ماهی های آب شور در جزایر مرجانی ایران هستند.

یکی از جالب ترین آبزیان آکواریوم آب شور غار آکواریوم گنج نامه همدان شقایق دریایی و دلقک ماهی هستند که همزیستی جالب و عجیبی با یکدیگر دارند.به این صورت که شقایق های دریایی برای انواع آبزیان بجز دلقک ماهی سمی و کشنده هستند.

ganjnameh ghar 20200524 0001 | غار آکواریوم همدان • درناتریپ ✈️

ماهی های آب شیرین غار آکواریوم

در آکواریوم آب شیرین انواع ماهی های خانواده سیکلیده یا سیچلاید که بومی رودخانه آمازون هستند، نگهداری می شود. از زیباترین ماهی های آب شیرین می توان به ماهی های مینیاتوری، اشاره کنیم که در کنار ماهی پیرانا بسیار دیدنی هستند.

ganjnameh ghar 20200524 0009 | غار آکواریوم همدان • درناتریپ ✈️

گونه های گیاهی غار آکواریوم همدان

مجموعه غار آکواریوم همدان شامل بخش های مختلف از انواع گونه های گیاهی نادر است. به طور مثال ریشه تنومند و کهن درختی 150 ساله، تراریوم گیاهی آمازون و دیوار سبز در غار وجود دارد که به صورت کاملا حرفه ای در معرض دید قرار دارد.همچنین انواع کانی ها و سنگ های زینتی که از جای جای رشته کوه الوند جمع آوری شده اند، نماینده خوبی از بستر زمین شناسی همدان هستند.

| غار آکواریوم همدان • درناتریپ ✈️

گونه های جانوری غار آکواریوم همدان

در این غار آکواریوم علاوه بر ماهی های آب شور و آب شیرین انواع پرندگان زینتی مانند، طوطی، اردک، ماندراین، مرغ بهشتی، گونه های مختلف پروانه، انواع صدف، خرچنگ و مرجان در مجموعه غار نکهداری می شود.

4 | غار آکواریوم همدان • درناتریپ ✈️

انسان های اولیه در غار آکواریوم

این قسمت از غار نمادی از انسان های اولیه است. برای درک بهتر زندگی انسان های اولیه و نحوه زندگی آنها می توانید به نقاشی ها و سنگ ها و سنگ نگاره های آن مراجعه کنید. انسانهای اولیه عموما برای نقاشی ها از انواع رنگ های گیاهی و ترکیبی از خاک استفاده می کردند.

غار آکواریوم همدان

ایگوانا در غار آکواریوم همدان!

ایگونا از رده خزندگان است که دارای شکل و ظاهر خاص می باشد. بسیاری از جانوراشناسان ایگوانا را نمونه امروزی اجداد خود یعنی دایناسور ها می دانند چون نوع خارهایی که بر پشت خود دارد ظاهری شبیه به دایناسور به آنها می دهد. ایگوانا ها دمی بسیار بلند دارند که از آن برای دفاع از خود استفاده می کنند این حیوانات دارای قدرت بینایی فوق العاده قوی هستند که او را از خطر حمله سایر حیوانات نجات می دهد.

| غار آکواریوم همدان • درناتریپ ✈️

مار پیتون برمه ای

پیتون یکی از شش گونه مارهای بزرگ جهان است که در جنگل بارانی جنوب شرق آسیا زندگی می کند. این مار بیش از پنج و نیم متر طول دارد و می تواند با سرعت بسیار خوبی در آب شنا کند یا از درخت بالا رود.این مار که در غار آکواریوم همدان نیز گونه آن وجود دارد بسیار خطرناک و سمی است در زمان بازدید از این مار بسیار مواظب خود باشید.

ای | غار آکواریوم همدان • درناتریپ ✈️

مار بوآ هندوراس در همدان

این مار غیر سمی، بومی کشور هندوراس در آمریکای مرکزی است. جالب ترین ویژگی بوآنا به ساختار بدن او برمیگردد. در قسمت انتهای دم دارای ماهیچه ای شبیه به پا است، برخی از زیست شناسان معتقدند که نژادهای قبلی این مار دارای پاهای رو به عقب بودند که توانایی حرکتی آن را بیشتر می کرد.

غار آکواریوم گنج نامه همدان

تراریوم های طرح آمازونی غار آکواریوم

تراریوم های طرح آمازونی این مجموعه یک اکوسیستم گیاهی کامل شامل چوب و خاک مخصوص تراریوم می باشد. در این مجموعه گونه های گیاهی خاص و انواع ارکیده نگهداری می شوند که نمادی از گیاهان منطقه استوایی جنگل های آمازون هستند. تراریوم های ژاپنی: تراریوم های ژاپنی از طرح ترایروم های سبک ژاپنی الهام گرفته است که تمام گیاهان این مجموعه طبیعی می باشند. در ساخت تراریوم های ژاپنی از سنگ آتشفشانی کشور ژاپن استفاده شده است.

18 paludarium | غار آکواریوم همدان • درناتریپ ✈️

آکواریوم های دیواری کف اقیانوس

این قسمت از گنجنامه همدان نمایشی دیدنی از انواع آبزیان آب های گرم و شور دنیاست که شامل گونه هایی از مرجانها اسفنج، ستارهای دریایی، انواع خرچنگ، دو کفه ای ها و حلزون هاست.

ganjnameh ghar 20200523 0002 | غار آکواریوم همدان • درناتریپ ✈️

پروانه های غار آکواریوم گنج نامه

این مجموعه شامل نمونه های بی نظیر پروانه های ایرانی و خارجی است. بیشترین تنوع پروانه های خارجی در کشور حوزه خط استوا و پروانه های ایرانی در استان آذربایجان غربی و شرقی می باشد. پروانه ها از شاخصه های سلامت اکوسیستم خشکی در جهان هستند بنابراین برای زیست شناسان و زمین شناسان اهمیت بسیاری دارد.

غار آکواریوم همدان

چطور به غار آکواریوم همدان برویم؟

آدرس:  همدان، شهر همدان، میدان عباس آباد، خیابان گنجنامه، ضلع شرقی میدان گنجنامه، غار آکواریوم گنج نامه 

منبع گنج نامه
پیام بگذارید