شاهاندشت | دهکده تاریخی شهر آمل

امروز به کمک درناتریپ قرار هست یک روستای گردشگری زیبا در شمال ایران به شما معرفی کنم. این روستای زیبا علاوه بر آب و هوای بسیار خوبی که دارد، دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی است. نمی دانم تا به حال نامی از روستای شاهاندشت آمل چیزی شنیده اید یا نه! که به دهکده تاریخی و دیدنی در نوبه خود معروف است و پایگاهی برای تحقیقات جانورشناسی و غارشناسی است. در این روستا به دنیای 3500 ای قدم می گذارید و تامل خواهید کرد، مکانی را که شاه نشین بوده و حکمرانی های قبل صفوی را به خو دیده است. با من تا آخر مطلب همراه باشید…

401888 968 | • درناتریپ ✈️

روستای شاهاندشت شهر آمل

روستای شاهاندشت، روستای تاریخی که در بخش بالای لاریجان شهر آمل واقع است، که یکی از مناطق توریستی گردشگری در استان مازندران شهر آمل محسوب می شود. این روستای بسیار زیبا با قدمتی 3500 ساله نام خود را همراه با چهار اثر در آثار ملی کشورمان به ثبت رسانده است و یکی از روستاهای اکوتوریسم دیدنی و تاریخی در کشورمان می باشد.

شاهاندشت همانطور که از نامش پیدا است، منطقه ییلاقی می باشد که در گذشته میزبان بسیاری از شاهان ایران از جمله، شاه عباس صفوی بوده است. این دهکده زیبا و تاریخی و طبیعی به دلیل آب و هوای بسیار خوب همیشه مورد توجه طبیعت گردان بوده است و چهار اثر طبیعی تاریخی همانند؛ قلعه ملک بهمن، تیکه شاهاندشت، برج سی شاهاندشت و آبشار شاهاندشت زیبا که جزء بلندترین آبشار های استان مازندران است را در دل خود جای داده است که در ادامه مطلب به آن ها خواهم پرداخت.

تکیه شاهاندشت

این اثر مربوط به دوران قاجاریه می باشد، که در بخش لاریجان روستای زیبای شاهاندشت واقع شده است. بنای این اثر به صورت ال مانند می باشد و همانند خانه های شمالی که دارای تراس های باریک، شیروانی و ستون های بزرگ چوبی شکل ساخته شده است. این تیکه از آن زمان قاجاریه تا به امروز مکانی برای برگزاری مراسمات مذهبی بوده است.

برج سی شاهاندشت

این برج تاریخی که آتشکده شاهاندشت یا بیامه سی نیز به آن می گویند به آثار پیش از اسلام بر می گردد، به زمان زردتشتیان و پیروان این آیین بر می گردد. این برج در تاریخ 7 مرداد 1382 به ثبت آثار ملی رسیده است.

آرامگاه عارف گریان

این آرامگاه برای شخصی با نامی “دوریش” می باشد و به زمان سربداران است. این آرامگاه یکبار توسط اهالی روستا بازساری شده است و امروزه محلی برای استراحت گردشگران و کوهنوردان می باشد.

قلعه ملک بهمن

ملک بهمن یا ملک قلا به دوران صفویان، شاخ عباس صفوی به قبل بار می گردد. این قلعه یادگار حکمرانی پادوسیان که بر مناطقی مانند رویان، نور، کجرو و رستمدار حکومت می کردند، مانده است. زمانی که وارد روستای شاهاندشت می شوید این قلعه روی یک تپه سنگی بسیار مرتفع می بینید و دودمان پادوسیان خود را منتسب به ژاماسب که یکی از پادشاه های ساسانی است می دانند. این قلعه زیبا جزء بزرگترین قلعه های کوهستانی ایران در ناحیه ابراز می باشد.

مصالح بکار رفته در این بنا ملات گچ وساروج بصورت طبقه طبقه و سنگ های بزرگ و کوچک روی هم به کار رفته است. این در اثر نیز در مردادماه سال 1379 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

آبشار شاهاندشت بلندترین آبشار مازندران

این آبشار بسیار زیبا که جز بزرگترین آبشارهای استان مازندران است در پایین دست قلعه بهمن واقع شده است، طبیعی بسیار محصور کننده و بکر در دل این روستای تاریخی و توریستی می باشد. بهتر است بگویم این دهکده توریستی با نام آبشارش خوش می درخشد. این آبشار بسیار زیبا ارتفاع آن به حدود 180 متر می رسد و شامل چندین آبریز کوچک و بزرگ است.

این آبشار زیبا به جاده هراز نزدیک است و جزء جذابه های طبیعی و توریستی به شمار می آید. در اطراف این آبشار نیز دو تنگه ” الیاس تنگه” و “غار کبوتر” وجود دارد که از روستا تا این دو غار حدود دو کیلومتر راه است. البته لازم به ذکر است که مردم محلی این منطقه به این غار “آس تنگه” می گویند و به راهنمایی مردم محلی می توان به این دو غار رفت. در این محل بیش از 300 گونه گیاهی رشد دارد؛ مانند: زرشک، چای کوهی، گزنه، آویشن و کاکوتی و… می باشد.

همچنین زیستگاه طبیعی برای جانورانی؛ پازن، پلنگ، خرس قهوه ای، کبک و بادخورک کوهی به حیات خود در این منطقه ادامه می دهند. شاهاندشت بهترین اکوتوریسم در ایران می باشد.

سوغات دهکده تاریخی شاهاندشت

از آنجایی که شاهاندشت اقلیمی کوهستانی دارد و شمال ایران و مناطق البز قرار دارد کشت درختان میوه در این منطقه جواب می دهد، درختانی چون گردویی پیوندی و تمشک رشد خوبی دارد. درختان میوه ای چون زردآلو، سیب و آلبالو و گیلاس نیز در این منطقه کست می شود. زنان این منطقه نوعی نان بخصوصی با سیز کوهی را نیز پخت می کنند که مختص به همین منطقه می باشد.

اقامت و ضروریات سفر

در این منطقه تصوری از هتل و مهمانسرا نداشته باشید، اگر قصد ماندن در این روستا را دارید می توانید از خانه های محلی و یا کمپ زدن و چادر زدن نیز استفاده کنید. بعضی افراد فقط برای دیدن مکان های تاریخی نامبرده به این روستا سفر می کنند، ولی بعضی افراد علاوه بر دیدن این مکان های تاریخی قصد دیدن آبشار و دو غار معروف نامبرده را دارند بنابراین توصیه می شود حتما ضروریاتی مانند کفش مناسب و عصای کوهنوردی و میان وعده را همراه خود داشته باشید. این روستا باغات زیادی دارد، و اینکه در مسیر غار و آبشار درختان زیادی را در پیش دارید و از آسیب رساندن به این درختان جدا خودداری کنید.

unnamed 1 | • درناتریپ ✈️

مسیر دسترسی به دهکده تاریخی شاهاندشت

شاهاندشت در مسیر جاده هزار و تهران و 65 کیلومتری شهر آمل مازندران قرار دارد. شما برای رفتن به این روستا به مسیر جاده هراز بروید و پس از طی کردن مسافتی حدود 86 کیلومتر به روستاهای گزنک و شنگلده می رسید و شما به سمت پل وارنا که ورودی روستای امیری است می روید و سپس از ابتدای روستای امیری تا شاهاندشت دو کیلومتر جاده را طی میکنید و به تابلو شاهاندشت برخورد می کنید.

پیام بگذارید