جاهای دیدنی ماکو | شهر سنگی

ماکو از شهرهای ایران است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. قدمت این شهر به دوران سکونت مادها میرسد و زمانی که آنها در این منطقه ساکن شدند، آنرا مادکوه نامیدند که با گذر زمان، نام شهر به ماکو تغییر یافت. در این پست به معرفی جاهای دیدنی ماکو میپردازیم. با درناتریپ همراه باشید.

dsfr 53 1492247516 | جاهای دیدنی ماکو • درناتریپ ✈️

۱. عمارت کلاه فرنگی

شاید بتوان نام‌ آشناترین و شناخته شده‌ترین جاذبه این شهر را عمارت کلاه فرنگی دانست. این عمارت در دوران سلطنت حکومت قاجاریه ساخته شد که معماری آن به شکل دو طبقه و سقفش شیروانی میباشد. این عمارت به شکل هشت ضلعی ساخته شده و دقت طراحی آن به خصوص در بخش گچبری و آیینه کاری فوق‌ العاده است.

2 | جاهای دیدنی ماکو • درناتریپ ✈️

۲. کلیسای مریم مقدس

این کلیسا در یونسکو ثبت جهانی شده و از آثار تاریخی-مذهبی شهر محسوب میشود. سنگ‌های کلیسا به شکل ساده و تراش خورده‌اند. . کلیسای مریم مقدس در هنگام احداث سد بارون احتمال میرفت که به زیر آب برود و به این دلیل این بنا  به مکانی امن منتقل شد. این کلیسا با نام زور زور نیز شناخته میشود.

4 2 | جاهای دیدنی ماکو • درناتریپ ✈️

۳. قلعه قبان

این قلعه‌ در بخش تاریخی این شهر و در زیر کلاهک سنگی بزرگی قرار گرفته است. این منطقه درگذشته بافت اصلی  شهر بوده و شامل بخش هایی چون حصارها، برج و باروهای بلند، پادگان نظامی، مراکز اقامتی و خدماتی میشده است. قدمت این قلعه به دوره‌های تیموری، صفوی و قاجاریه می‌‏رسد.

قابان | جاهای دیدنی ماکو • درناتریپ ✈️

۴. کلیسای گئورگ مقدس

بازهم یکی دیگر از بناهای مذهبی ماکو که در لیست جاذبه‌های این شهر قرار میگیرد که در نزدیکی روستای مرگن قرار دارد. این کلیسا در قرن ۱۶ یعنی در اواخر دوره صفویه ساخته شده و سنگ‌های آن ماهرانه تراش خورده‌اند. اطراف کلیسا، قبرستانی از ارامنه و همچنین ویرانیه‌هایی وجود دارند که زمانی محل زندگی ارامنه بوده‌اند.

67 | جاهای دیدنی ماکو • درناتریپ ✈️

۵. منطقه آغگل

این منطقه طبیعتی زیبا، گونه‌هایی گیاهی و جانوری زیادی دارد. این منطقه به دلیل کاهش گونه‌های مختلف، به منطقه شکار ممنوع تبدیل شده است. در این منطقه میتوانید از تماشای گونه‌های جانوری مانند قوچ، گونه‌های گیاهی و چشمه‌های آب معدنی آهکی مختلف لذت ببرید.

1728 | جاهای دیدنی ماکو • درناتریپ ✈️

۶. دخمه سنگی فرهاد

این دخمه در ۷ کیلومتری ماکو و در نزدیکی روستای سنگر قرار گرفته و از آثار تاریخی مربوط به اقوام اورارتو در ۲۷۰۰ سال پیش میباشد. این دخمه در دل کوه و درون صخره‌ای بزرگ تراشیده شده و با راه‌ پله‌ای سنگی به کوه وصل میشود. فضای دخمه تو در تو بود و دارای دو اتاق است. دیوارهای صیقلی در دل کوه نشان از هنر سازندگان آن دارد.

photo 2018 11 29 12 53 07 | جاهای دیدنی ماکو • درناتریپ ✈️

۷. دره باغی

این منطقه در روستای قلعه جوق ماکو قرار دارد و با گذر از کنار عمارت عزت اله خان، با درختان انبوه و آبشار و رودخانه زنگمار، هر بینده‌ای را مجذوب خود می‌کند. اگر به ماکو سفر کردید، حتما از این منطقه طبیعی بسیار زیبا دیدن کنید.

"<yoastmark

۸. پل قلعه جوق

این پل در جنوب شهرستان ماکو ، در مجاورت روستای قلعه جوق بر روی رودخانه زنگمار احداث شده است و از آثار تاریخی دوره صفویه میباشد که در گذشته، ارتباط ساکنین قلعه جوق را به ماکو برقرار میساخته است.

e27210d3 73be 4fc0 b361 ae6fa8f5a39f | جاهای دیدنی ماکو • درناتریپ ✈️

۹. پل قره کورپو

پل قره کورپو در شمال ماکو در انتهای تنگه ماکو به طرف بازرگان بر روی رودخانه قره سو حدود صد متر مانده به محل اتصال رودخانه مزبور با رودخانه زنگمار قرار گرفته است . تاریخ ساخت پل قره کورپو به دوره صفویه می‌رسد. پل سیاه ( قره کورپو ) بر روی صفه سنگی رودخانه ساخته شده و به همین علت پی سازی برای این پل انجام نشده است و پی بنا شامل همان صخره های طبیعی کف رودخانه است.

907 | جاهای دیدنی ماکو • درناتریپ ✈️

۱۰. پل پنج چشمه

این پل در ۵ کیلومتری شرق ماکو بر روی رودخانه زنگمار قرار دارد که در زمان صفویه ساخته شده است. استفاده از سنگ‌های سیاه و سفید جذابیت چشم نوازی به آن بخشیده که در نوع خود بینظیر میباشد.

"<yoastmark

۱۱. تفرجگاه گوزلو

این تفرجگاه در دامنه کوه آتابیی قرار دارد. چشم انداز خیال انگیز مناظر ماکو، نوشیدن آب چشمه گوزلو و استراحت درسایه درختان، سلامتی و نشاط در دامان طبیعت را به ارمغان می‌آورد. همانند دره باغی، میتوان از طبیعت بینظیر این منطقه نیز نهایت لذت را برد.

۱۲. دره رند

این منطقه به نام سو دره سی هم شناخته میشود. جریان داشتن رودخانه ساری سو در این دره به همراه آبشارهای متعدد فصلی و دائمی، طبقه‌ای و منفرد، بلند و کوتاه و همچنین نمای ارتفاعات صخره‌ای مجاور و پوشش گیاهی درختان بید، مناظر منحصر به فردی را در این پهنه ایجاد کرده است.

"<yoastmark

۱۳. چشمه ثریا

این منطقه در روستای بورالان دارد و دارای منطق سرسبز و چشمه های جوشان میباشد. در این منطقه گونه های مختلفی از حیوانات زندگی میکنند.

"<yoastmark

۱۴. چشمه باشکند

این چشمه در ۲ کیلومتری جاده ماکو-بازرگان و در روستای باشکند واقع شده که پذیرای گردشگران زیادی جهت آب تنی و لذت بردن از طبیعت زیبای روستای باشکند میباشد.

۱۵. کوه مورس

این کوه بلندترین کوه ماکو بوده و از روستای کوسج-روستای باشکند از قسمت شمالی و با گذر از روستای مصطفی قالاسی با چشمه‌های خروشان می‌توان به بلندای آن رسید. این منطقه برای عاشقان کوهنوردی بسیار مناسب میباشد. از دیگر مناطق کوهستانی ماکو میتوان به کوه قیه و یا کوه چرکین اشاره کرد.

"<yoastmark

۱۶. گرمابه تاریخی ماکو

این حمام در عصر صفوی ساخته شده است. بخش‌های مختلف آن بیشتر از سنگ ساخته شده و آب مورد استفاده از طریق چشمه‌ای که در مجاورت این حمام به یک حوض بزرگ سنگی منتقل می‌شده، تامین شده است.

۱۷. کاخ باغچه جوق

کاخ باغچه جوق ماکو معروف به کاخ سردار، بوسیله تیمور تیموری که یکی از سرداران دوره قاجار بود، در یک باغ ۱۱ هکناری بسیار مفرح شامل چندین بنا با المان‌های روسی و اروپایی ساخته شده است. ساختمان اصلی کاخ با تزیینات و جذابیت‌های کم نظیر با نمایش اثاثیه سردار در حال حاضر به عنوان موزه فعال است.

"<yoastmark

منبع سیری در ایران خبرگذاری ایسنا
پیام بگذارید