جاهای دیدنی البرز

البرز از استان های ایران است که در جلسه هیئت دولت در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ لایحه تاسیس این استان تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. در ادامه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۸۹/۴/۷ استان البرز به‌طور رسمی شکل گرفت.

مرکز این استان شهر کرج میباشد که بیست کیلومتری شهر تهران قرار دارد و با این وجود به نظر میرسد که این استان به دلیل نزدیکی با تهران، جزو مناطق صنعتی به شمار آید. در کنار صنعتی بودن، میتوان به جاذبه های زیادی در این استان اشاره داشت که در ادامه به توضیح کامل آن میپردازیم. با درناتریپ همراه باشید.

KARAJ | جاهای دیدنی البرز • درناتریپ ✈️

۱. کردان

کردان روستایی در شهرستان ساوجبلاغ است که بر اساس شواهدی تاریخی، قدمتی معادل شش قرن دارد. وجود آب و هوایی بسیار خوب، باغ های زیبا و نزدیکی به مناطق کوهستانی باعث شده که این منطقه در کنار جاذبه های طبیعی، محل مناسبی جهت ورزش های هوایی یا کوهنوردی میباشد.

جاهای دیدنی البرز
جاهای دیدنی البرز

۲. روستای برغان

روستای برغان در دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان البرز و در کوه‌های البرز و در میان کرج و هشتگرد واقع شده‌است. این روستا دارای بخش های طبیعی بسیار زیبا، اقامتگاه جهت اقامت گردشگران به علاوه آثاری تاریخی چون پل تاریخی، چنار مسجد و حسینیه میباشد.

جاهای دیدنی البرز
جاهای دیدنی البرز

۳. روستای خور

شهرک خور از دیگر روستاهای شهرستان ساوجبلاغ است که پیشینه بالای ۲۰۰۰ سال دارد که با توسعه به شهرک تبدیل شده است. در این روستا شما میتوانید همانند روستای برغان به طبیعت گردی پرداخته و یا شب در اقامتگاهی اقامت کنید.

جاهای دیدنی البرز
جاهای دیدنی البرز

۴. جاده چالوس

نه تنها در لیست مکان های دیدنی البرز، بلکه در لیست مکان های دیدنی ایران هم میتوان جاده چالوس را با طبیعت بینظیرش مثال زد و مسلما در ایران در بین کسانی که اهل سفر هستند، کمتر شخصی پیدا میشود که نام این جاده را نشنیده و یا حتی به آن سفر نکرده باشد. این جاده در لیست ده جاده زیبای دنیا قرار دارد که در کنار جاده میتوانید رستوران، مغازه و یا جاذبه های دیدنی دیگر را مشاهده کرده و به استراحت بپردازید.

جاهای دیدنی البرز
جاهای دیدنی البرز

۵. غار یخ مراد

غار یخ مراد از دیگر جاذبه های طبیعی استان البرز است که نزدیک به جاده چالوس قرار دارد و نهایتاً با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌های یخ زده در کف زمین و استالاکتیت‌های اسفنجی غار مواجه می‌شوید. ارتفاع این غار از سطح دریا در حدود ۲۶۴۰ متر می‌باشد و دهانه این غار سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد. در ماه‌های اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت به سر می‌برند.

جاهای دیدنی البرز
جاهای دیدنی البرز

۶. پیست اسکی دیزین

دیزین مهم‌ترین پیست اسکی ایران و منطقه خاورمیانه است. اولین پیست اسکی در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تأیید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شد و عنوان بین‌المللی به خود گرفت. اولین دستگاه‌های بالابر در سال ۱۳۴۸ در دیزین نصب شدند. دیزین ۲۳ پیست اسکی دارد که شامل ۴ تله کابین شاله، قله، دره، چمن، ۲ تله سیژ قله و چمن، ۷ تله اسکی بشقابی شامل دوبل مایر، سی چال، گوزنی، پشت ویل، مبتدی، چمن و یک تله اسکی چکشی است.

dizin | جاهای دیدنی البرز • درناتریپ ✈️

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

۷. شهرستانک

شهرستانک، روستایی در دهستان آسارا از توابع بخش آسارا واقع در شهر کرج در استان البرز ایران است. این روستا از روستاهایی است که ناصرالدین شاه قاجار در آن کاخ ویزه ای با نام کاخ شهرستانک داشته است.

1039 | جاهای دیدنی البرز • درناتریپ ✈️

۸. باغ فاتح

این باغ در منطقه جهانشهر شهر کرج قرار دارد. بنیان گذار این باغ شخصی به نام حاج محمد صادق فاتح یزدی میباشد. در واقع باغ فاتح کرج نیز که به پارک تنیس نیز مشهور است از جمله ساخته‌های این مرد نوعدوست می‌باشد. پارک تنیس دارای ۸ قواره زمین تنیس، ساختمان اداری، فروشگاه ورزشی، رستوران، جایگاه ویژه مقامات و اتاق داوران، کمیته برگزاری مسابقات، استراحتگاه موقت ورزشکاران، جایگاه ویژه خبرنگاران ، محوطه فضای سبز، پیست سلامت و … می‌باشد.

وسعت باغ فاتح در گذشته بین ۱۳۰ تا ۳۰۰ هکتار بوده که متأسفانه اکنون کمتر از ۲۰ درصد آن باقی مانده است.

65e945ab 041e 4cac b8b3 93223aac3729 | جاهای دیدنی البرز • درناتریپ ✈️

۹. روستای گچسر

این روستا در مسیر جاده کرج به چالوس قرار گرفته و از توابع منطقه آسارا میباشد. از جاذبه های این منطقه میتوان به باغ لاله های گچسر اشاره داشت که انواع لاله های مختلفی را دارا بوده و هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب میکند.

KARAJ 08 | جاهای دیدنی البرز • درناتریپ ✈️

۱۰. کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی از بناهای سنگی-آجری دوران صفوی است که در زمان شاه سلیمان ساخته شده و در سمت جنوب شرقی میدان شاه عباسی قرار دارد. این کاروانسرای تاریخی در ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۶۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

جاهای دیدنی البرز
جاهای دیدنی البرز

۱۱. مجموعه کاخ مروارید

مجموعه کاخ مروارید یا کاخ شمس، مجموعه ای تاریخی است که در شهرستان کرج در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ با زیربنای ۲۵۰۰ متر برای زندگی شمس پهلوی ساخته شد. سازه اصلی این بنا به شکل سفره ماهی بوده که صدفی آنرا در بر گرفته است. تالار طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، تالار پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌های خواب و غیره از بخش های این کاخ میباشند.

جاهای دیدنی البرز
جاهای دیدنی البرز

۱۲. باغ سیب مهرشهر

باغ سیب مهرشهر از جاذبه های گردشگری مهرشهر در استان البرز است که به باغ سیب شمس نیز مشهور میباشد. این باغ دارای ۷۰ هزار اصله درخت میوه شامل گلابی، سیب، هلو، گردو و آلو می‌باشد. این باغ که دیرینگی آن به دوران پهلوی بازمی‌گردد، دارای درختانی کهنسال و چشم‌اندازی زیبا است. باغ سیب مهرشهر به رغم داشتن مالکان حقیقی و حقوقی، جزء سرمایه‌های طبیعی شهر کرج محسوب می‌شود.

سیب مهرشهر 3 | جاهای دیدنی البرز • درناتریپ ✈️

۱۳. سد امیر کبیر

این سد با نام سد کرج هم شناخته میشود که در بخش شمالی کرج واقع است. دریاچه سد از مراکز مهم پرورش ماهی غزل آلا، ماهی سفید و سیاه میباشد. این سد علاوه بر نامی زیبای آن، دارای بخش تفریحی میباشد و همچنین از منابعی است که آب کرج را تامین میکند.

کرج | جاهای دیدنی البرز • درناتریپ ✈️

منبع ویکی پدیا سیری در ایران
پیام بگذارید