بلیط هواپیما ۲ برابر؛ بلیط قطار ۳۰‌ درصد گران شد!

افزایش قیمت بلیط هواپیما و قطار موجی از گرانی در بازار گردشگری را رقم خواهد زد.

قیمت بلیط هواپیما و قطار طی فرآیندهای مختلفی در روزهای گذشته افزایش پیدا کردند.

کشمکش شرکت‌های هواپیمایی در یک سال اخیر در نهایت منجر به آزادسازی قیمت بلیط هواپیما شد. این آزادسازی که پیش از این یک بار با رای دیوان عدالت اجرایی و دوباره متوقف شده بود، به‌تازگی ابلاغ شده است.

افزایش دو برابری قیمت بلیط هواپیما!
قیمت بلیط هواپیما با وجود مخالفت دولت و با رای دیوان عدالت آزادسازی شد و بر همین اساس شرکت‌های هواپیمایی طی هفته‌های اخیر قیمت‌های جدید را روی سامانه‌های خود بارگذاری کردند؛ قیمت‌هایی که سقف آن‌ها تا بیش از دو برابر افزایش داشته است و همچنان برخلاف ادعای شرکت‌های هواپیمایی با بالاترین نرخ ممکن به فروش می‌رسند.

به‌طور مثال پیش از این پرواز شرکت ماهان بین تهران و کرمان در کلاس اقتصادی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت. این مسیر پروازی حالا با آزادسازی قیمت‌ها، افزایش دوبرابری داشته و به قیمت دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. مدافعان افزایش قیمت بلیط هواپیما معتقد بودند که پس از آزادسازی بازار به تعادل خواهد رسید و حتی قیمت‌ها ارزان‌تر خواهند شد. برخلاف این ادعا رصد بازار نشان می‌دهد که کمبود پروازهای داخلی که ناشی از تعداد کم ناوگان فعال در کشور است، با سقف قیمت اعلامی به فروش می‌رسد که نسبت به دو هفته قبل برخی از مسیرها با افزایش دو برابری قیمت مواجه شدند.

وزیر راه تاکنون چندین بار مخالفت خود را با آزادسازی قیمت بلیط هواپیما ابراز کرده و از تلاش دولت برای جلوگیری از این اتفاق گفته است. با این وجود و با تلاش شرکت‌های هواپیمایی این اتفاق رخ داده و قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی بر اساس پیش‌بینی‌ها گران شده است.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط قطار!
تعداد تاخیرها و خرابی‌های قطارهای کشور در حالی افزایش پیدا کرده که قیمت بلیط قطار نیز در ابلاغیه جدید با ۳۰ درصد افزایش روبه‌رو شده است. نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در تیرماه امسال برگزار شد و یکی از مصوبات آن، افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط قطارهای کشور بود. طی سال‌های گذشته با فرسودگی ناوگان ریلی کشور به‌طور سراسری از خدمات و کیفیت قطارها کاسته شده و حالا قیمت نیز افزایش پیدا کرده است.

در پیش‌فروش تازه شرکت رجا در حالی این افزایش قیمت اعمال شده که سامانه فروش بلیط قطارها مانند دفعات گذشته با اختلال گسترده در حین فروش روبه‌رو بوده است؛ مشکل فنی که منجر به سردرگمی مسافران بوده و همچنان حل نشده باقی مانده است.

همچنین شرکت‌های ریلی در اقدامی قابل‌توجه قیمت بلیط قطار برای خارجی‌ها را نیز گران‌تر کرده‌اند. بر اساس رصد بازار، به‌تازگی شرکت‌های ریلی سیاست دو نرخی را پیش گرفته‌اند و بلیط قطار را برای اتباع خارجی با نرخ گران‌تری به فروش می‌رسانند. اتفاقی که منجر به اعتراض آژانس‌های گردشگری شده است. آژانس‌های گردشگری معتقدند که این افزایش قیمت بدون اطلاع بوده و زیان آن متوجه آژانس‌های گردشگری است.

به نظر می‌رسد در آستانه تغییر دولت، مصوبه‌ها و مطالبات افزایش قیمت در شبکه حمل و نقل کشور با موافقت روبه‌رو شده و موجی از گرانی در سرویس‌های مختلف حمل و نقل کشور به راه افتاده است. این گرانی در حال رخ می‌دهد که هم ناوگان ریلی هم ناوگان هوایی کشور با کمبود شدید تجهیزات روبه‌رو هستند و به‌دلیل مشکلات متنوع تاکنون موفق به گسترش خدمات خود نشده‌اند.

منبع کجارو
پیام بگذارید