انگورستان ملک التّجار ؛ کاخ مظلوم اصفهان

انگورستان ملک التجار یکی از بناهای تاریخی و زیبای اصفهان است که به بنای مظلوم مشهور است. از مظلومیت این کاخ همین بس که بسیاری از ما یا نام آن را نشنیده بودیم و یا نمیدانستیم که چنین کاخی در اصفهان وجود دارد!

4ed87e0d324684a3de293ac0efa702b6 1 | انگورستان ملک التجار • درناتریپ ✈️

حال اینکه چرا واژه ی انگورستان که معنی باغ انگور دارد ، تنها یک کاخ است و نه یک باغ هم ماجرایی دارد . در طول زمان حدود 3000 متر این باغ 7000 متری از بین رفت و نهایتاً با قبح ختام گسترده کردن خیابان ملک در سال 1333 هویت باغ بودن خود را از دست داد و به عمارتی و حیاطی محدود شد.این خانه دارای دو اتاق معروف است که منصوب به اتاق آدم و حوا در قسمت جنوب خانه ملک التجار واقع شده است و به دلیل نقش بستن طرح فرش برسقف آن دیده ها را به سوی خود جذب می کند.

 

انگورستان ملک اصفهان

سرگذشت انگورستان ملک

برخی می گویند حاج ملک ، جد استاد الهی قمشه ای صاحب این باغ بوده و سپس آن را وقف کرده است. و برخی نیز عقیده دارند که انگورستان ملک باغی بزرگ وسط شهر بوده که در زمان نادر شاه افشار از مردم به عنوان مالیات گرفته می شود. و دسته سوم کسانی هستند که هر دوی این اتفاقات را در دو زمان متفاوت درست می دانند. حاج ابراهیم خان معروف به ملک التجار فرزند مسول امور مالی حاکم اصفهان دستور ساخت بنای این باغ را برای مراسم های عزاداری و تعزیه داد. وی در دوره ی ناصر الدین شاه قاجار زندگی می کرد و پنج شاه قاجار را در طول زندگی خود دیده است.

انگورستان ملک تجار

معمار و سازنده انگورستان

هرچند که در دوره گدشته معماران به خاطر خضوع و خشوع از ذکر نام خود در آثار دوری می کردند و همچنین مورخان هم از دانستن نام معماران محروم بودند ، گفته می شود معمار و سازنده این بنا استاد حسین چی است .

angoorestan4 | انگورستان ملک التجار • درناتریپ ✈️

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

معماری انگورستان ملک

حیاط بیرونی ، حیاط اندرونی ، سفره خانه ، اتاق آرامگاه ، زیر زمین ، اتاق زهرا خانم ، شاه نشین تابستانه و زمستانه ، حوض خانه اتاق های اطراف و حیاط و… قسمت های این بنا هستند. عموم این فضا ها تزیینات فراوان گچبری ، آینه کاری و کاشی کاری دارند. ستون های فضای سفره خانه و حیاط از پایین دارای تزیینات مختلف اند و همچنین در جاهایی روکش چوبی دارند. معماری این بنا نیز مانند همه عمارات قجری و قدیمی از چند بخش ساخته شده .

12 | انگورستان ملک التجار • درناتریپ ✈️

اتاق های زیبای این بنا

اتاق های این بنا بسیار زیبا و دارای معماری بی نظیر و چشم نوازی هستند .  این بنا دو اتاق معروف دارد که اولین آن ها اتاق آدم و حوا می باشد که داری نقش های برجسته و زیبایی است و این طراحی از آن رو بوده است که حاج عسکر شیرازی علاقه خاصی به فرش ایرانی داشته و از نقاش بنا درخواست کرده تا طرح فرش را بر سقف  این اتاق بکشد. یکی دیگر از اتاق های زیبای این بنا به نام یوسف و زلیخاست که استفاده از آب طلا در نقاشی این اتاق را متمایز کرده است

امکانات این بنا

انگورستان ملک التجار دارای امکاناتی همچون دسترسی به وسایل نقلیه ، بوفه ، رستوران ، فروشگاه های صنایع دستی ، و پوشش شبکه دارد.

بازدید از انگورستان ملک

بازدید انگورستان ملک التجار برای عموم آزاد است.  ساعت بازدید از این بنا 9 صبح تا 2 ظهر می باشد . موقعیت مکانی آن به این صورت است خیابان شریف واقفی ، خیابان ملک ، محله ی شیخ یوسف

نمایش نظرات (4)