آش ترخینه | غذای محلی استان لرستان

معرفی آش ترخینه

فصل زمستان و برف و باران، هر لرستانی را وادار می کند که برای ناهار ظهرشان تیکه های ترخینه را در آب خیس کند. شاید چندین استان این آش غذای محلی شان باشد اما بهتر است بگویم از آش های اصیل لرستان آش ترخینه است. با آمدن فصل بهار و تابستان زنان استان لرستان شروع به درست کردن ترخینه برای دو فصل سرد پاییز و زمستان که در پیش دارند می کنند.

دستور تهیه

برای پختن ترخینه از گندم، دوغ غلیظ محلی و نمک استفاده می شود، با گذاشتن دیگ و مخلوط سه مواد ساعت ها وقت گذاشته تا به توانند این محصول خوشمزه را تهیه کنند. دستورمحلی این غذا به این شکل است که شما به هرمقدار که گندم درنظر می گیرید سه برابر آن را دوغ غلیظ نیز اضافه می کنید، یعنی اینکه به اندازه یک کیلو گندم، سه برابر آن دوغ محلی و یک قاشق غذاخوری نمک اضافه می کنید، لازم است حتما گندم ها را ازقبل خیس کرده باشید که به راحتی پخته شوند. اولین کاری که شما برای تهیه این غذا انجام می دهید این است که ؛ دیگی به اندازه مواد تان روی شعله بگذارید و سپس گندم و دوغ و نمک را در دیگ مخلوط کنید ، دومین کار این است که آنقدر آن را بهم بزنید تا دوغ بریده بریده نشود یا ته نگیرد تا زمانی که دوغ به خورد گندم رفته باشد . زمانی که مواد داخل دیگ حالت خمیری شکل گرفت دراین زمان شما شعله را خاموش کنید و بگذارید مقداری سرد شود به طوری که به توان به آن دست زد. حال اینکه به اندازه پیمانه یک ملاقه متوسط از مواد برداشته و در داخل دست به شکل کتلت، مربعی، دایره ایی و یا مستطیلی شکل دهید و در داخل سینی دور از هم بچینید و ظرف سینی را در زیر نور خورشید قرار دهید به مدت پنج الی هفت روز تا کاملا خشک شوند و سپس در کیسه نخی در جای خشک نگهداری کنید.

ترخینه
طرز تهیه آش ترخینه

خب حال از هرچه که بگذریم از آش خوشمزه ترخینه آن هم در یک روز سرد بارانی و برفی نمی توان گذشت، آشی گرم که سرما را از تن بیرون می کند… خب حالا ترخینه هایی که از قبل آن ها را تهیه کرده ایم را به اندازه مدنظر را در آب می شوریم تا گرد و غباری روی آن نباشد، سپس در آب گرم خیس کنید،  نخود و لوبیا سفید که از شب قبل در آب خیس خورده است را بپزید، درقابلمه پیازی را تفت می دهیم بعد نخود و لوبیا پخته شده را به آن اضافه می کنیم ، و بعد از آن به اندازه نخود و لوبیا پخته شده آب اضافه می کنیم و همزمان ترخینه را با گوشتکوب درهمان ظرف له می کنیم و به نخود و لوبیا اضافه می کنیم. نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه هم به مقدار لازم اضافه می کنیم و بگذاریم این آش لذیذ و گرم خوب جا بیوفتد و لعاب پیدا کند. پیاز و سیر را به حالت خلالی ریز کرده در ماهیتابه بریزید، تفت دهید تا طلایی رنگ شود، نعناع خشک را هم با آن اضافه کنید بعد از سی ثانیه شعله را خاموش کنید و روی آش داغ و خوش رنگ بریزید و بعد میل نماید …

ترخینه دستور اصلی عکس | • درناتریپ ✈️

خاصیت آش ترخینه

جالب بدونید این آش بخاطر گرمی که دارد درمان بسیاری از مریضی ها است، در دو فصل پاییز و زمستان ما با سرماخوردگی، انفولانزا، کاهش دمای بدن و… رو به رو هستیم این آش میتواند درمانی برای این بیماری ها باشد.
لحظات خوشی برای شما آرزومندیم…

منبع تصویر تصویر
پیام بگذارید