کویر رضا آباد؛ منطقه‌ای کویری شامل چند بخش

کویر رضا آباد نام منطقه‌ای کویری در استان سمنان بوده که در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی شاهرود و در شمال منطقه پارک وحش خارتوران قرار گرفته است. این منطقه دارای بخش‌های مختلفی می باشد که از آن میتوان به روستایی کویری با همین نام اشاره کرد که شامل تپه‌های شنی، سیاه چادر عشایر، خانه‌های گنبدی و گله‌های شتر میباشد. ی

کی از ویژگی‌های دیگر این روستا، هنر آن است که می توان آنرا جزو مراکز اصلی گلیم‌بافی در استان سمنان و حتی در کشور دانست. استفاده از پشم گوسفند و شتر در این گلیم‌ها، آنها را به نمومنه‌های مرغوبی تبدیل کرده است که طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی دارند.

اگر به این منطقه سفر کردید، میتوانید به عنوان سوغات، گلیم خریداری کنید و حتی با فرهنگ مردم این دیار نیز آشنا شوید.

گونه‌های کم‌نظیر جانوری مانند یوزپلنگ ایرانی، هوبره، زاغ بور و گورخر آسیایی در این منطقه زندگی میکنند.

ساکنین این منطقه، طایفه چوبداری هستند که به این منطقه کوچ کرده‌اند. دامداری این منطقه بر مبنای دامداری سنتی است. خوراک مردم این روستا، نان‌هایی هستند که در تنورهای سنتی پخته میشوند. ویژگی دیگر مردم این منطقه که فرهنگ آنها را منعکس میکند، لباس و پوشاک محلی آنهاست. از پوشاک مردم این منطقه میتوان به سربند، سرپوش، تن‌پوش، پارچه‌های کودری و ابریشم اشاره کرد. هر کدام از این پوشش‌ها دارای تنوع مختلفی هستند که میتوان در موارد زیر آنها را دسته بندی کرد.

سرپوش‌ها: کلاه پولی، نخی، دستمال اورشمی، دستمال، چارقد پی سری، روسری و چادر.

تن پوش‌ها: تمان، شلوار، پیراهن کمر چین دار، جلزقه، کلیجه، سرجامه و شلوار نظامی.

پاپوش‌ها: انواع جوراب نخی، پشمی، نایلونی، کلوش، سرپایی، گیوه، شبرو، جلی و پاشنه صناری.

موارد بالا پوشش زنان این روستا هستند و دسته‌بندی این پوشش را برای مردان میتوان به موارد زیر تقسیم بندی کرد.

سرپوش‌ها: کلاه پشمی، پوستی-کلی، کاموایی، پس کلاه.

تن پوش‌ها: جامه، کت، قبا، پالتو.

پاپوش‌ها: دوندی، چارق، شبرو، کلوش، چکمه.

جاذبه‌ها

تا چند دهه قبل، این روستا محلی تحت عنوان چشمه کور شده نام داشت و حدود یک کیلومتری جنوب این چشمه، بقعه‌ای وجود دارد که اهالی آنرا پیر مینامند. از تفریحاتی که میتوان در این منطقه داشت، شترسواری است. خانه‌های متمرکز و توده‌ای که از گل ساخته شده و یا استفاده از چادر توسط کوچ نشینان نیز از جاذبه‌های دیگر این منطقه است. اگر قصد اقامت در سفر به رضا آباد را دارید، میتوانید چادر زده یا از خانه های روستا استفاده کنید. ضمن اینکه اقامتگاهی با نام اقامتگاه عمو مش رضا در این منطقه وجود دارد.

[icon name=”map-marker” class=”” unprefixed_class=””]آدرس: ایران، استان سمنان، کویر رضا آباد.

منبع جاذبه
پیام بگذارید