مکان های دیدنی تبریز

تبریز از شهرهای بزرگ ایران، مرکز استان آذربایجان شرقی و بزرگ ترین قطب اقتصادی آذربایجان ایران است و از ویژگی های بارز آن میتوان به صنایعی چون فرش تبریز اشاره کرد که شهرتی جهانی دارد. در این پست به بررسی مکان های دیدنی تبریز بپردازیم. با درناتریپ همراه باشید.

57440349 | مکان های دیدنی تبریز • درناتریپ ✈️

۱. بازار تبریز

این بازار حجره ها، سراها و تیمچه های زیادی دارد و بزرگترین بازار مسقف جهان نیز به شمار می آید. این بازار مغازه های زیادی در زمینه کفش دوزی، شیشه گری، بلور فروشی و فرش فروشی دارد که بسیار پر رونق است.

مکان های دیدنی تبریز
مکان های دیدنی تبریز

۲. باغ ائل گلی

این باغ با نام های ایل گلی یا اسخر شاه هم شناخته میشود و محال است به تبریز رفته و مایل نباشید از این باغ زیبا دیدن نکنید. این باغ شامل کاخی است که در دوره آقا قویونلوها در وسط استخری ساخته شده و در شب جلوه ای خیره کننده دارد.

مکان های دیدنی تبریز
مکان های دیدنی تبریز

۳. خانه مشروطه

این خانه که برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه از جمله ستارخان، باقرخان، ثقه‌ الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقافرشی در آن جمع می‌شدند، محل نگهداری اسناد دوره مشروطه بوده، از سنگ، آجر و خشت ساخته شده و در طراحی آن آیینه کاری و گچبری استفاده شده است. این خانه در کوچه ی غربی بازار تبریز و رو به روی مسجد جامع قرار دارد.

Khaneh Mashrouteh of Isfahan | مکان های دیدنی تبریز • درناتریپ ✈️

۴. موزه قاجار

این موزه در گذشته خانه امیرنظام گروسی، یکی از شخصیت های سیاسی دوره قاجار بوده و هم اکنون تبدیل به موزه گشته است. این موزه دارای عمارتی زیبا با حیاطی پر از گل بوده و دارای بخش های مختلفی از جمله تالار نگهداری پول، سکه، اسلحه، ساز، ظروف و …. است که از دوره قاجار به یادگار باقی مانده اند.

مکان های دیدنی تبریز
مکان های دیدنی تبریز

۵. مسجد کبود

مسجد کبود با نام مسجد جهانشاه هم شناخته میشود و از جاذبه های بسیار دیدنی مذهبی تبریز به شمار میرود. این مسجد به خاطر کاشی های فیروزه ای رنگش به نام فیروزه اسلام شناخته میشود. زیبایی‌ های این مسجد آنقدر زیاد است که پس از گذشت قرن‌ها و صدماتی که به آن وارد شده، دل هر انسانی را به خود جذب میکند. بارزترین ویژگی مسجد کبود و شهرت زیادش بیشتر به خاطر کاشی‌کاری معرق و تلفیق آجر و کاشی و اجرای نقوش پرکار است که هم در داخل و هم در خارج آن مشهود است.

مسجد کبود | مکان های دیدنی تبریز • درناتریپ ✈️

۶. موزه شهرداری

در مورد این موزه توضیحات کاملی در پستی به عنوان برج ساعت تبریز داده ایم. این ساختمان دارای ساعتی با ارتفاع ۳۱ متر است که هر ۱۵ دقیقه زنگ میزند و در هر ۲۴ ساعت کوک میشود که نمونه آنرا میتوان در برج ساعت شهر لندن کشور انگلستان مشاهده کرد. نقشه ساختمان به شکل عقاب در حال پرواز است که توسط مهندسین آلمانی طراحی شده است. دیدار از داخل این بنا برای هر کسی آزاد میباشد.

aea84f7e 0915 4e72 9896 6ecd7bc6f874 | مکان های دیدنی تبریز • درناتریپ ✈️

۷. روستای تاریخی کندوان

این روستای تاریخی در میان روستاهای دیدنی ایران، حرفی برای گفتن باقی نگذاشته است. اگر از دور به آن نگاه کنید، روستا همانند کندوهای زنبوری است که در دل کوه جای گرفته اند. با سفر به این روستا، علاوه بر اقامت در خانه های آن، میتوانید از طبیعت روستا لذت برده و سغاتی بخرید.

مکان های دیدنی تبریز
مکان های دیدنی تبریز

۸. مقبره الشعرای تبریز

این بنا محل دفن شاعر برجسته تبریزی با نام شهریار است و در خیابان ثقه الاسلام و در ضلع شمالی بقعه سید حمزه واقع است.

shoara9 | مکان های دیدنی تبریز • درناتریپ ✈️

۹. تله کابین کوه عون ابن علی

این تله کابین در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و در اطراف آن کافه، رستوران، منطقه پرورش شتر مرغ و آبشار مصنوعی قرار گرفته است که میتوانید از آنها دیدن کنید.

کابین تبریز | مکان های دیدنی تبریز • درناتریپ ✈️

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

۱۰. جنگل ارسباران

این جنگل با نام های ارسبار، آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ هم شناخته می شود و از نمونه های طبیعی بکر و دست نخورده تبریز است که دارای گونه های طبیعی مختلفی است. این جنگل علاوه بر طبیعت بکر دارای بناهای تاریخی چون قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار اهر میباشد.

مکان های دیدنی تبریز
مکان های دیدنی تبریز

۱۱. مسجد جامع تبریز

این مسجد که در کتاب‌های تاریخی از آن به‌عنوان جامع کبیری نیز نام برده شده، از ابتدای تأسیس، مسجد جامع شهر تبریز بوده و بازار تبریز، گرداگرد آن شکل گرفته‌است. مسجد جامع تبریز مربوط به دوره سلجوقیان تا دوره قاجار بوده و در خیابان شهید مطهری تبریز واقع شده. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

8f40e36e 5f97 44f8 94e8 d9ec3cf2a88f | مکان های دیدنی تبریز • درناتریپ ✈️

۱۲. ارگ علیشاه

این ارگ به عنوان نماد شهر تبریز شناخته میشود که معماری آن آذری بوده و توسط استاد فلکی تبریزی طراحی شده است. ارگ تبریز توسط خواجه تاج‌الدین علی‌شاه بنا شد. این بنا براثر زمین‌ لرزه و گذر زمان تا حدودی تخریب شده‌ است. در محوطه ارگ، آثار تاریخی ارزشمندی همچون «مدرسه نجات» که به‌عنوان یکی از نخستین مدارس ایران به‌شمار میرفت و سالن تئاتر شیر و خورشید قرار داشت که پس از شروع برنامه تخریب و تبدیل ارگ تبریز به مصلای بزرگ تبریز از سال ۱۳۶۰ و در زمان امامت جمعه آیت‌الله ملکوتی، بخش اعظمی از ارگ توسط جهاد سازندگی با بولدوزر و مواد منفجره ویران شده‌است.

ارگ تبریز و محوطه باستانی آن در ۱۵ دی ۱۳۱۰ خورشیدی به شماره ۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ ثبت رسید.

مکان های دیدنی تبریز
مکان های دیدنی تبریز

۱۳. موزه آذربایجان

این موزه در نزدیکی مسجد کبود قرار دارد و با عنوان دومین موزه باستان شناسی ایران پس از موزه ملی ایران شناخته میشود. در این موزه آثار متعددی از دوره های پیش از اسلام و دوران اسلامی نگهداری میشوند.

cf6c0f60 f92f 42cb b9d5 e88283dc6dbe | مکان های دیدنی تبریز • درناتریپ ✈️

۱۴. کلیساهای تبریز

تبریز در گذشته به دلیل اینکه محل زندگی مسیحیان بسیاری بود، کلیساهای زیادی را داراست که توسط مسیحیان ساخته شده و آیین خود را در این کلیساها اجرا میکردند. از کلیساهای شهر تبریز میتوان به کلیساهای آدونتیست، انجیلی، سرکیس مقدس، شوغاگات مقدس، کاتولیک‌ها، مریم مقدس و ننه‌مریم اشاره کرد.

مکان های دیدنی تبریز
مکان های دیدنی تبریز

۱۵. منزل استاد شهریار

منزل استاد شهریار پس از فوتش به موزه ای برای بزرگداشت وی تبدیل شد که هم اکنون آثاری از وی در این خانه نگهداری میشود.

9d759d61 b904 4d7a a94a 786359e40d7d | مکان های دیدنی تبریز • درناتریپ ✈️

۱۶. گورستان پینه شلوار

گورستان شادباخ مشایخ یا پینه شلوار از گورستان های تاریخی است که در جنوب شرقی شهر تبریز قرار دارد و ممکن است با بازدید کردن از آن حس خوبی به شما دست ندهد. این گورستان در کنار روستا در دامنه تپه‌ای بلند قرار گرفته و تعدادی تخته سنگ در آن قرار دارد. تمام تخته سنگ‌ها از سنگ کبود یا خارای سیاه هستند و در روی تخته سنگ یا پای میل، اسم و تاریخ فوت صاحب قبر به خط کوفی یا ثلث کنده شده است. از مندرجات کتیبه‌های قبور معلوم می‌شود که عده‌ای از مشایخ و عرفا و امرای قرون شش تا نه هجری تبریز در این گورستان به خاک سپرده شده‌اند.

768183 509 | مکان های دیدنی تبریز • درناتریپ ✈️

۱۷. پارک ملی کنتال

پارک ملی کنتال با وسعت ۷۰۰۰ هکتار در شمال استان آذربایجان شرقی و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان قرار دارد. در این محوطه شما میتوانید پوشش گیاهی مختلفی را مشاهده کنید.

f0f05f2d8fqb7gblwyml | مکان های دیدنی تبریز • درناتریپ ✈️

18. پارک موزیکال ولیعصر تبریز

پارک موزیکال ولیعصر تبریز یکی از پارک های زیبا و جوان پسند است که که جان می دهد برای شب نشینی و لذت بردن از موسیقی و آب نمای هوشمندش.

برای آشنایی بیشتر با این پارک مطلب پارک موزیکال ولیعصر تبریز را مطالعه نمایید.

پارک موزیکال تبریز

منبع ویکی پدیا بیتوته سیری در ایران
پیام بگذارید