لرستان سرزمین آب و آبشار ها

لرستان، بزرگترین استان لر نشین کشور زیبایمان ایران است. لرستان را به سرزمین آب و آبشارها می شناسند، چرا که این استان منابع غنی زیر زمینی و آب های سطح زمین را دارا می باشد. سفر به لرستان و مرکز استان یعنی خرم آباد، و سایر شهرهای این استان بی شک پر خاطره ترین و متفاوت ترین تجربه ی سفر را برای شما به یادگار خواهد گذاشت. این استان زیبا فقط جذابه های طبیعی از مقصد های گردششگری نیستند بلکه از لحاظ آثار باستانی نیز سهمی به نوبه خود دارد که مانند: فلک الافلاک، مناره آجری، پل شاپوری، سنگ نبشته، آرامگاه بابا طاهر و گرداب سنگی نیز از آثار زیبای تاریخی و باستانی در شهر خرم آباد است. این را یادآوری کنم که اگر وقت کمی را برای سفر دارید و می خواهید جلوه ای از آب و چشمه های این شهر را ببینید دریاچه کیو در سطح شهر میتواند بهترین انتخاب باشد. امروز برای آشنایی شما و یا سایر تورهای گردشگری دو آبشار بسیار زیبا در شهر خرم آباد به نام های آبشار وارک و آبشار گریت را معرفی می کنم و در این فصل از سال پیشنهاد خوبی برای گردش می توانند باشند.

varak waterfall 4 1280x720 1 | • درناتریپ ✈️

آبشار وارک

آبشار وارک در جنوب شرقی خرم آباد در غرب گردنه نوژیان در روستای وارک قرار دارد، که بی شک یکی از زیبا ترین آبشار این شهر می توان نامید. این آبشار در فاصله 60 کیلومتری خرم آباد است، سرچشمه وارک در واقع یک صخره سنگی است که بعد از طی کردن حدود 15 متر به صخره دوم می ریزد و آبشار دومی را بوجود می آورد و شاید دلیل نام گذاری آبشار وارک به آبشار دو قلو همین باشد. در آبشار اول ارتفاع به حدود هفت متر می رسد و تاج اصلی آبشار به چیزی تقریبا 12 متر می رسد. در دومین آبشار ارتفاع چیزی به حدود 5/15 متر و با عرض تاج 56 متری خود را نشان می دهد. آب و هوایی نسبتا گرم در این منطقه حاکم است و عشایر کم و بیش در این زندگی می کنند و این منطقه به همان بکری و زیبایی خود مانده است. آب خنک این آبشار فرصت را برای تفریحی مانند آب تنی بوجود آورده است و لذت سفر به این آبشار را برای کسانی که علاقه به آب تنی دارند را فراهم کرده است.

vark7 | • درناتریپ ✈️

پوشش گیاهی و زیست بوم منطقه وارک

بخاطر وجود هوای نسبتا گرم در منطقه وارک، مخصوصا در شش ماه اول سال، وقتی به این منطقه سفر می کنید آنچه که چشم را به خود جلب می کند وجود درختان بلوط، زالزاک و انجیر کوهی است. وجود گیاهان دارویی و مصرفی نیز به خودی خود به ارزش پوشش گیاهی این منطقه ارزش دو چندانی داده است. گونه های جانوری و پرندگان نیز در این منطقه به حیات خود ادامه می دهند و بز کوهی و قوچ و میش گونه های جانوری این منطقه هستند که تعداد آن نسبت به قبل کمتر شده است. توصیه ای که می شود تمام گردشگران و تورهای گردشگری در زمان بازدید و اقامت در این منطقه در حفظ منابع طبیعی و درختان این منطقه کوشا باشند.

وارک 600x400 1 | • درناتریپ ✈️

فصل مناسب و شرایط و ضروریات

فصل مناسب برای دیدن این آبشار فصل بهار است، چرا که از لحاظ سرسبزی و تفریح و طبیعت گردی زمان مناسبی است. همچنین در این فصل حجم آب بیشتر است و برای آب تنی و لذت بردن از آب خنک این آبشار زمان خوبی است. بهتر است که زمان اقامت را یک روز در نظر بگیرید و همچنین لوازم مورد نیازی همانند مواد غذایی و میان وعده همراه خود داشته باشید چرا که این منطقه فاقد امکانات رفاهی و خدماتی است. اگر قصد کمپ زدن دارید از لوازم ضروری مانند چادر و کیسه خواب غافل نشوید.

مسیر دسترسی

به سمت پلیس در جاده کمربندی خرم آباد بروید و حدود 14 کیلومتر به سمت جنوب بروید، به یک سه راهی خواهید رسید که تابلوی آبشار نوژیان وجود دارد و این مسیر را در پیش بگیرید و بعد از طی مسافتی به یک سه راهی دیگر می رسید و به سمت دست راست خود که همان قسمت مغرب است بپچید و به آبشار زیبای وارک می رسید.

4 6e7250b93d6c4bd58a6a07a6a5a2d3a5 | • درناتریپ ✈️

آبشار گریت

در مسیر جاده سپید دشت استان لرستان یک آبشار به نام گریت وجود دارد که عناوینی همانند آبشار سرکان و یا هفت چشمه وجود دارد که طبیعت آن بسیار محصور کننده است. به راستی اگر به دنبال یک منطقه بکر و دست نخورده طبیعی هستید این آبشار بهترین گزینه می تواند باشد. دره ای خوش آب وهوا پوشیده از درختان و رنگ سیز خیره کننده آن روح هر آدمی را جلا می بخشد. از بخش پاپی روستای گریت تا آبشار حدود یک ساعت پیاده رویی در پیش دارد، البته تا کنار آبشار جاده ماشین رو وجود دارد که دسترسی به آن را راحت تر کرده است. در گویش محلی نیز این آبشار با نام ” تاف هفت چشمه ” مشهور است. جالبه که بدانید در اثر ناهمواری های این منطقه و در مسیر رودخانه ترس گریت که به طرف رود سزار می رود این آبشار بوجود آمده است. ارتفاع این آبشار 15 متر است و همچنین عرض تاج آن 17 متر است. فضای زیبا بدور از تمام دغدغه ها، شما را برای ساعتی دعوت به یک چای آتیشی همراه با دوستان و خانواده خود می کند.

gerit waterfall 12 | • درناتریپ ✈️

پوشش گیاهی منطقه

روستای گریت از روستای های به نام و شناخته شده در استان لرستان است و نامگذاری این آبشار نیز به واسطه نام این روستا می باشد. پوشش اصلی گیاهی منطقه را بلوط شکل می دهد و اما در کنار درختان بلوط، درختانی همانند زالزاک و مو نیز وجود دارد. البته لازمه بدانید که مالکیت اراضی این منطقه با روستاییان و منابع طبیعی است، پس در حفظ این درختان میوه خود رو حتما احساس مسئولیت به خرج دهید.

GkYxWYsNR2juYRnBWTDb423 | • درناتریپ ✈️

بهترین فصل برای دیدن آبشار گریت

منطقه با صفای گریت طبیعت چهار فصل خوبی دارد و هر فصلی به نوبه خود زیبایی منحصر به فرد خود را دارد، اما بهترین فصل بهار است چرا که آب از حجم بیشتری برخوردار است و همچنین آب و هوایی معتعدل تر و خنک تری دارد. اگر در فصل زمان زمستان به این منطقه بیاید حتما برف و سردی هوا ممکن است شما را برای رفتن و دیدن این آبشار با مشکل رو به رو کند. بنابراین اگر برای بار اول به این منطقه قصد سفر دارید، با در نظر گرفتن وسایل مورد نیاز، فصل بهار را برای زمان سفر خود به صورت یک روز مد نظر بگیرید.

93113961841652002271252127106142220254190190 | • درناتریپ ✈️

مسیر دسترسی به آبشار گریت

برای دسترسی به این آبشار، در مسیر دورود به خرم آباد بعد از پنجاه کیلومتر در جاده تابلویی به نام آبشار بیشه وجود دارد و وارد
این مسیر شوید تا به یک سه راهی برسید و مسیرسمت راست این سه راهی به آبشار گیریت می رسد.

پیام بگذارید