عمارت عباسقلی خان

عمارتی آباد در شهر آباده

عمارت عباسقلی خان یکی از با ارزش ترین بناهاى شهر تاریخى آباده است. این عمارت متعلق به اواخر دوره ی قاجار است. در دوره پهلوى اول بخش هایى به آن اضافه شده است. معمارى این بنا، یک نمونه ی کامل خانه حیاط مرکزى در شهر آباده است که تزیینات گچى و چوبى آن در نوع خود بى نظیر است. با درناتریپ همراه باشید تا بیشتر با این بنای زیبا آشنا شویم.

عمارتی آباد در شهر آباده

آباده از شهرهای شمالی استان فارس، میان راه شیراز و اصفهان قرار دارد. آباده شهر جهانی هنر منبت است. علاوه بر آن، بناهای تاریخی و بافت سنتی این شهر نیز بسیار حائز اهمیت است. عمارت عباسقلی خان یکی از این بناهای تاریخی است. عمارت عباسقلی خان در فاصله ی سال های 95 تا 97 به همت مرحوم حاج‌ محمدحسن‌ مقامی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و بالاخره در اسفند ماه 1397 افتتاح شد.

گفتنی است این عمارت بعد از مرگ ایشان به بهره‌برداری رسید و حاج محمدحسن‌ مقامی هرگز حاصل زحمات خود را ندیدند. این عمارت اکنون مجموعه ای فعال است که آماده پذیرایی و بازدید از گردشگران می باشد.

69220626 163196641590768 1641754694649271630 n | عمارت عباسقلی خان • درناتریپ ✈️
شیشه های رنگی بسیار زیبای عمارت عباسقلی خان

بخش های عمارت عباسقلی خان

عمارت عباسقلی خان حدود 1350 وسعت دارد. این خانه یکی از خانه های برجای مانده از اواخر دوران قاجار است و نسبت به خانه های هم عصر خود بیشتر خودنمایی می کند. این عمارت دارای 4 حیاط است. در حال حاضر دو حیاط از این چهار حیاط مرمت شده است. بخش اصلی بنا دو طبقه است.

حیاط خانه

همان طور که گفته شد این عمارات دارای 4 حیاط است. حیاط ها همانند سایر خانه های قدیمی حس و حال سادگی در عین زیبایی را با آدمی القا می کند. وجد حوض و گلدان های گلی با گلهای شمعدانی فضا را برای عکاسی در یک عصر دل انگیز آماده کرده است. سراسر حیاط گلدان ها و کوزه های زیبای گلی و فیروزه ای وجود دارد. در حیاط این عمارت همچنین وجود یک سماور بزرگ و یک دوچرخه قدیمی بسیار خودنمایی می کند و روح ما را با خود به دوران قدیم پرواز می دهد.

عمارت عباسقلی خان

سردرد ورودی اتاق

روی سردر خانه بیت زیبایی از مولوی نقش بسته است:

خنک آن قمار بازی که بباخت آنچه بودش / بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر

طبقه پایین

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

در طبقه پایین خانه اتاق های زیبایی وجود دارد. در اتاق ها اشیای زیبای قدیمی بسیاری هست. اشیایی مثل آیینه شمعدان، گرامافون و رادیو.

طبقه دوم

64261071 178432266494747 5960706760235836349 n | عمارت عباسقلی خان • درناتریپ ✈️
طبقه دوم عمارت عباسقلی خان

طبقه دوم از یک ایوان بزرگ با کف کاشی‌کاری و یک اتاق شاه‌نشین تشکیل شده است. در آن زمان شاه‌نشین ها بهترین اتاق خانه محسوب می شدند و در واقع این اتاق را برای مهمانان خاص در نظر می گرفتند. شاه‌نشین و ایوان با چند پله و فاصله ی کوتاهی به بام می‌رسد.

مطبخ عمارت

یکی دیگر از بخش‌های جذاب خانه، مطبخی است که در طبقه اول قرار دارد. این مکان در واقع محل‌ آشپزی بوده است. اجاق‌ ها و تنورهای قدیمی داخل دیوار را در این مطبخ می توان دید. قسمت‌ هایی از دیوار که کاشی‌کاری شده بودند، همچنان به همان زیبایی گذشته و دست نخورده باقی‌مانده است.

خانه عباس قلی خان

فعالیت های عمارت عباسقلی خان

فعالیت های این عمارت شامل چند بخش است.

یک بخش از آن به عنوان موزه است که در آن اشیای قدیمی نگهداری می شود. البته خانه تازه افتتاح شده و چندان کامل نیست. وجود چند اسباب سنتی زندگی ایرانی، تعدادی اثر هنری تاریخی باعث می شود آن را جزو موزه‌های مردم‌شناسی صنایع دستی به حساب آورد.

بخش دیگر آن جنبه ی رستوران دارد. رستوران خانه عباسقلی با وجود تازه تأسیس بودن بسیار فعال و باکیفیت است. غذایتان را سفارش می دهید و جالب اینجاست که می‌ توانید آن را به‌ دلخواه خود در هر بخشی از خانه نوش‌ جان کنید.

در این مجموعه همچنین فعالیت های فرهنگی و هنری، مثل آموزش صنایع دستی، برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی و شب شعر برگزار می شود.

 

چطور به عمارت عباسقلی خان برویم؟

آدرس: فارس، آباده، خیابان 17 شهریور ، نرسیده به خیابان دهخدا

منبع عمارت عباسقلی خان صدا و سیمای مرکز فارس
پیام بگذارید