سوغات و صنایع دستی مشهد

لذت سفر برای هر شخصی معنای خاصی دارد. از تفریح گرفته تا خرید سوغات و صنایع دستی شهر مقصد. مشهد از شهرهایی است که مسلما پس از سفر به آن دوست ندارید که دست خالی برگردید. در این پست ما سوغات و صنایع دستی مشهد را به شما معرفی میکنیم تا در صورت سفر به این شهر با آنها آشنایی کامل داشته باشید. با درناتریپ همراه باشید.

سوغات مشهد

صنایع دستی مشهد

۱. پوستین دوزی

این صنایع، دست سازهایی از جنس پوست گوسفند هستند که در نواحی شاندیز و قوچان تولید میشود. این هنر در اشکال مختلف مانند پالتو، پاپوش، دستکش، سجاده و… کاربرد دارد.

صنایع دستی مشهد

۲. سنگ تراشی

سنگ تراشی، هر کاره تراشی و قلم زنی از مجموعه هنرهایی هستند که ۱۴ قرن قدمت دارند. از این هنر میتوان در ساخت اشیا و ابزار آلات زینتی استفاده کرد که طرفداران بسیاری دارد. دیگ‌های سنگی هرکاره نیز مشتریان عرب زیادی دارد که آنرا به عنوان سوغات میخرند.

صنایع دستی مشهد

۳. فرش مشهد

مسلما کسی در ایران نیست که نام و هنر فرش مشهد به گوشش نخورده باشد. اکثر موزه‌های جهانی با این فرش‌ها آراسته شده‌اند. قالیبافان زیادی در گذشته جهت زیارت امام هشتم شیعیان به مشهد سفر میکرده‌اند و آثار بی نظیری خلق میکردند که از آن زمان‌ها آوازه فرش مشهد در جهان پیچیده است.

صنایع دستی مشهد

۴. گلیم بافی

در بسیاری از پست‌های قبلی در زمینه سوغات و صنایع دستی، به این هنر اشاره کرده‌ایم که در میان عشایر رواج دارد. گلیم‌ها پرز ندارند و هنر خلق آنها برگرفته از جنبه‌های مختلف طبیعت میباشد.

صنایع دستی مشهد

۵. نمد بافی

این هنر برگرفته از پشم گوسفند است که در آن، پشم گوسفند را رنگرزی میکنند و بعد از حلاکی که مرحله دوم آن میباشد، آنرا روی زمین با کمک دست و پای خود می غلطانند که به این مرحله نمد ‌مالی میگویند و پشم در این حالت به شکل نمدی در می‌آید.

صنایع دستی مشهد

۶. ارغوان بافی

ارغوان نام درختچه‌ای خودرو است که در دره‌های مایان طرقبه رشد میکند و ترکه‌های آن از اواسط بهار تا پاییز برداشت میشوند. این ترکه‌ها را به صورت تار و پود در هم بافته و هنری به نام ارغوان بافی را خلق میکنند.

139505051048164518216484 | سوغات مشهد • درناتریپ ✈️

۷. سماور

در ابتدا توسط نوه نادرشاه به نام شاهرخ وارد ایران شد و در مدتی کالای وارداتی محسوب میشد که با گذر زمان، مردم شهر مشهد به تولید آن پرداختند.

amir1843 130139 5723401 | سوغات مشهد • درناتریپ ✈️

۸. آینه کاری

این هنر بسیار در ایران بسیار به شکل حرفه‌ای انجام میشود، آینه کاری است و نمونه آنها را میتوان در حرم مطهر رضوی مشاهده کرد.

کاری های امامزاده سلطان علی ابن محمد باقر مشهد اردهال ایران 02 | سوغات مشهد • درناتریپ ✈️

۹. فیروزه تراشی

سنگ فیروزه، قدیمی ترین سنگ شناخته شده در دنیاست که مرغوب ترین نمونه جهانی آنرا میتوان در نیشابور یافت. فیروزه تراشی نیز دز استان خراسان رضوی به خصوص در نیشابور و مشهد رونق خاصی دارد و میتوان از بازارهای فیروزه تراشی در مشهد، به بازار رضا اشاره کرد.

image | سوغات مشهد • درناتریپ ✈️

سوغات مشهد

اکنون پس از معرفی صنایع دستی، به سراغ سوغات میرویم. در بین سوغات مشهد میتوان از زعفران، زرشک، خشکبار، جیلی بیلی، فیروزه، مهر و تسبیح، جانماز، عطریات، نقل و نبات بعنوان بهترین سوغاتی‌ها نام برد.

۱. زعفران

ارزشمند‌ترین سوغات مشهد، زعفران یا طلای سرخ نام دارد و از گرانبهاترین محصولات کشاورزی به شمار می‌آید که صادراتی جهانی دارد.

سوغات مشهد

۲. زرشک

کشور ایران، بزرگترین تولید کننده زرشک در جهان است که در سفره‌های ایران میزبانی خاصی دارد. این محصول نیز از سوغات مشهد به شمار می‌آید. البته باید به این نکته اشاره کرد که بزرگترین تولید کنندگی زرشک، استان خراسان جنوبی است.

سوغات مشهد

۳. فیروزه

به علت رونق فیروزه تراشی در این شهر، این سنگ جواهراتی و گران قیمت در مشهد رایج بود و میتوانید آنرا به عنوان سوغات بخرید. فیروزه در اصل سوغات شهرستان نیشابور است اما در مشهد نیز به فروش می رسد.

سوغات مشهد

۴. آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار از سوغاتی‌های مرغوب مشهد است که در فروشگاه‌های خشکبار مشهد میتوانید آنها را خریداری کنید.

سوغات مشهد

۵. نقل و نبات

نبات از سوغاتی‌های مشهد است که از تبلور آب و شکر به دست می‌آید که در مغازه‌های اطراف حرم رضوی میتوانید آنرا به عنوان سوغات بخرید. از دیگر این سوغاتی‌های شکری میتوان به نقل اشاره کرد که طعم‌هایی گوناگون دارد.

سوغات مشهد

۶. جیلی بیلی

پاستیل‌هایی با رنگ‌های متفاوت که شبیه به لـوبیا میباشند را جیلی بیلی میگویند که تا مدتی نیز نام آن برای نامفهوم بود. این سوغاتی‌ها برای کودکان جذاب میباشند.

سوغات مشهد

۷. عطریات

عطریات را در مغازه‌‌های نزدیک به حرم رضوی میتوانید تهیه کنید که دارای رایحه‌های مختلفی میباشند.

سوغات مشهد

۸. ادویه هفت قلم

ادویه هفت قلم از چاشنی‌های غذایی میباشد که در آبگوشت و خورشت بیشتر استفاده میشود و شامل ترکیبی از هفت ماده با نام‌های دارچین، فلفل سیاه، گلپر، زنجبیل، فلفل قرمز، زردچوبه و سماق است.

سوغات مشهد

۹. خلعت آخرت

خلعت آخرت یا به اصطلاح عامیانه “کفن” یکی دیگر از انواع سوغات مشهد میباشد که معمولاً این نوع سوغاتی در شهرهای مذهبی همچون مشهد ،قم ،عتبات عالیات و جایگاه‌های خاص عرضه میگردد.
در فروشگاه های اطراف حرم نیز این محصولات عرضه میشود که دارای دو نوع مردانه و زنانه بوده و بر روی آن با آب زعفران دعای جوشن کبیر کامل، زیارت عاشورا، دعای چهل مؤمن، دعای نور، دعای دوازده امام و چهار قل نوشته شده است.

آخرت | سوغات مشهد • درناتریپ ✈️

۱۰. مهر، جانماز و تسبیح

یکی دیگر از انواع سوغات مشهد که در اکثر فروشگاه های اطراف حرم امام رضا (ع) و به ویژه بازار رضا عرضه میگردد مهر، جانماز و تسبیح است که بدلیل فضای معنوی و روحانی حرم امام هشتم علیه السلام ،بیشتر زائران مهر، جانماز و تسبیح را بعنوان سوغات متبرک مشهد برای خویشاوندان و اقوام خود خریداری میکنند.

fbff2b98 8574 441e 8c1c ea3bd83c1845 | سوغات مشهد • درناتریپ ✈️

منبع اراول
پیام بگذارید