دیدنیهای سفر های نوروزی مختص شما

نوروز فصل سفرهای عید است و برنامه ریزی برای بهترین استفاده از تعطیلات عید ، هوایی خوب و دلپذیر ، شوق و ذوق نو شدن سال ، حس خوب گشت و گذار…

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و درناتریپ هیچ مسئولیتی را در رابطه با محتوای آن نمی‌پذیرد.

همه و همه با یه برنامه ریزی فوق العاده سفر کامل میشه ، امروز در این مقاله جاهای دیدنی سه تا از شهرهای زیبای خودمان را که در نوروز پذیرای مسافران هستند را بررسی می کنیم تا در انتخاب مقصد سفرتان به شما کمک کند.

| • درناتریپ ✈️

دیدنیها و تفریحات  نوروزی چابهار

وقتی به چابهار سفر می کنید جدای از دیدنی های بکری که دارد خوراکی های خوشمزه ای هم برای مسافران تدارک دیده شده است ، از غذاهایی که یک مسافر می تواند در تور چابهار نوروز تجربه کند می توان به بت ماش، تباهگ، تخلان، تنورچه (ترونچه) ، املت سوزی تیموش و دوتینی، دوغ پا، شیرچای یا چای ماسالا، شیرینی چنگال، کراهی میگو و خیلی از غذاهای دیگه اشاره کرد.

آداب و رسوم چابهار در نوروز

در سیستان و بلوچستان مردم برای عید نوروز آداب و رسوم خاصی را دنبال می کنند،  به عنوان مثال برای خانه تکانی ها تمامی وسایل خراب تعمیر شده و قالی های رنگارنگ شسته و از روی بام خانه به سمت حیاط آویزان شده و به شهر رنگی زیبا می بخشد. پس از آن و هنگام عید غذاهای مخصوصی مثل کلوچه زابلی، بوک و تجلی فراهم کرده و برای استحکام دوستی ها به کوه خواجه رفت و جشن و پای کوپی به راه می اندازند.

یکی دیگر از مراسم جالب و شاید پر سرو صدا در سپیده دم تحویل، شکستن کاسه ها و کوزه های سفالی است که طی یکسال از آن ها بهره برده شده، این کار بر روی بام خانه ها انجام می شود و هنگامی که علت آن را جویا شوید به شما درباره ارواح پلیدی می گویند که خودشان معتقد اند در سال گذشته در کاسه ها جای خوش کرده اند و اگر کاسه ها را نشکنند امکان دارد این ارواح خبیث خانواده آن ها را مورد آزار و اذیت قرار دهد. مراسم دیدار با خانواده در گذشتگانی که یک ماه قبل از عید نوروز فوت کرده اند، یکی از زیبا ترین رسوم این مردمان است به طوری که به دیدار خانواده فرد فوت شده رفته و پس از آن برای فرد در گذشته نان روغنی و پول نقد خیرات می کنند.

از تمامی این مراحل عید که گذر کنیم به روزی به نام روز طبیعت یا به اختصار سیزده به در می رسیم که شما می توانید تمامی این مراسم ها را با تور نوروز چابهار تجربه کنید، مثلا در روز سیزده به در، شما شاهد حرکت دسته جمعی مردم چابهار به سمت رودخانه ها هستید و اگر در این روز به رودخانه ها نگاه کنید، سبزه هایی را می بینید که مردم این استان آن ها را به آب انداخته اند، همچنین دختران جوانی را می بینید که در حال گره زدن سبزه برای باز شدن بخت خود هستند.

amir chakhmaq yazd4 | • درناتریپ ✈️

دیدنیها و تفریحات نوروزی یزد

یزد یکی دیگر از شهرهایی است که در نوروز مسافران و توریست های داخلی و خارجی زیادی به آن سفر می کنند ، دیدنیهایی بسیار دارد که در تور یزد نوروز مشاهده کنید ، برای مثال : درخت سروی است که یکی از آثار ملی نیز بوده و عمر آن به حدود چهار هزار سال قبل بر می گردد.

دیدنی دیگر که بسیار زیبا نیز است، موزه آیینه و روشنایی است که تنها موزه تخصصی در رابطه با نور در ایران است. در این موزه شما انواع شمع سوز، پیه سوز و نفت سوز که از جنس های مختلفی مانند: سفال، شیشه، برنج و مس است را می توانید مشاهده کنید.

در این بین نباید مجموعه امیر چخماق را فراموش کنیم، که مجموعه ای از مسجد، تکیه، بازار و آب انبار است. که هر کدام از این عمارات برای خود یک مکان دیدنی زیباست، جالبی  این عمارت در این است که از زمان تیموریان ساخته شده و هنوز زیباست، همچنین دارای تکیه ای است که ثبت ملی شده است.

دیگر آثار تاریخی یزد

یکی دیگر از مناطقی که در یزد شما با تور نوروز یزد به دیدن آن می روید، کاروانسرای زین الدین است که چهارصد سال قدمت داشته و توسط شاه عباس صفوی ساخته شده است. این بنا که با آجر های خشتی ساخته شده است، در سال 2006 جایزه بهترین بنای بازسازی شده را از سازمان جهانی یونسکو دریافت کرده است.

یکی دیگر از دیدنیها که نباید از دست داد، آسیاب آبی اشکذر است ، این آسیاب نیز به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است و یکی از بزرگترین آسیاب های ایران است که با قدرت آب قنات همت کار می کرده، این بنا با مقرنس کاری های داخلی که با ظرافت خاصی کار شده بسیار زیبا بوده، یکی از ویژگی های منحصر به فرد این آسیاب این است که کاملاً در زیر زمین ساخته شده است.

آجر کاری هایی که در سقف این بنا کار شده چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند که یکی از زیبایی های این بنا است.

mashhad | • درناتریپ ✈️

دیدنیها و تفریحات نوروزی مشهد

مشهد یکی دیگر از شهرهایی هست که در عید نوروز مسافران زیادی را به خود جذب می کند ، مشهد جاهای دیدنی زیادی دارد که در نوروز پذیرای مسافران هستند ، حرم مطهر امام رضا (ع) مهمترین مکان گردشگری و زیارتی مشهد است که مسافران تور مشهد نوروز در اولویت لیست دیدنیهای سفر عیدشان قرار داده اند ، مکان های مهم دیگری نیز در این شهر وجود دارد که می‌تواند توجه به هر توریست را به خود جلب کند از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

جاهای دیدنی عید مشهد

الف – آرامگاه نادرشاه

این آرامگاه که کمی بالاتر از حرم قرار دارد، شامل دو موزه و آرامگاه نادر شاه است که توسط هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی طراحی و بنا شده است. در یکی از موزه ها اسلحه های دوره های مختلف وجود دارد و در موزه دیگر اسلحه های مربوط به زمان خود نادرشاه قرار داده شده اند. این مکان تاریخی دومین مکان پر بازدید مشهد پس از حرم امام رضا (ع) است.

ب – مسجد گوهرشاد

این مسجد که در جنوب حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد، از دیگر مکان های پربازدید مشهد محسوب می شود که گردشگران زیادی را از کشورهای غربی و حوزه خلیج فارس و جذب خود می کند. در این مسجد سبک معماری اسلامی، کاشی کاری های ظریف و دقیق و زیبایی خاص چشم نواز رعایت شده است که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

ج – پارک موج های آبی

امکان ندارد که به مشهد بروید و این پارک آبی را فراموش کنید، نمونه این پارک آبی در هیچ جای ایران حتی تهران نیز وجود ندارد و در آن انواع وسایل آبی مانند سرسره، سونا، جکوزی، سرسره های گریز از مرکز و … وجود دارد که ساعات زیادی شما را سرگرم خواهد کرد. همچنین در ایام عید تخفیف های ویژه ای برای مسافران در نظر می گیرند.

د – بازار رضا

این بازار که در فاصله بسیار کمی از حرم قرار دارد، انواع سوغاتی ها و وسایل جذاب را در خود جای داده که شما را مشتاق به خرید خواهد کرد، همچنین در ساخت این بازار از سبک معماری اسلامی و قدیمی استفاده شده است.

تدارکی ویژه برای شما

تا اینجا بخشی از دیدنیها و رسوم مردم در این سه شهر توریستی کشورمان رو با هم مرور کردیم البته همانطور که می دانید دیدنیها و تفریحات و جذابیت های این سه شهر خیلی بیشتر از این مقاله ای است که مطالعه کردید به همین علت در وب سایت آژانس فارا گشت کوروش کبیر با جزییات کامل و عکس های زیبا و جذاب ، از دیدنیها ، آداب و رسوم و برنامه های تفریحی ، مطالب کاملی درج شده است که می توانید با مراجعه به آدرس

www.faragasht.com

به آن ها دسترسی داشته باشید ، اگر هم می خواهید برنامه ریزی مسافرت حرفه ای که سفارش شده تریپ ادوایزر هم هستند با بهترین لیدرهای تحصیل کرده را برای تعطیلات عید داشته باشید با کارشناسان تور آژانس فارا گشت  صحبت کنید ، برنامه های فوق العاده ای برای نوروز تدارک دیده اند.

پایان رپورتاژآگهی/.

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و درناتریپ هیچ مسئولیتی را در رابطه با محتوای آن نمی‌پذیرد.

نمایش نظرات (2)