بازی های محلی آذری | سرشار از شور و هیجان?

بازی ها به طور عام دارای یک بار فرهنگی هستند. بازی های بومی، قبیله ای، محلی، سنتی ایرانی علاوه بر با رفرهنگی از جذابیت و تنوع بالایی برخوردار هستند.باتوجه به پهنای اقلیمی، قومی در ایران، انواع بازی ها با هدف های خاصی طراحی شده اند. و میان مردم رایج بوده است. بالغ بر 150 نوع بازی سنتی در ایران وجود دارد. که به مرور زمان و تغییر شیوه های زندگی، نادیده یا فراموش شده اند.آذربایجان یکی از شهرهایی که درای فرهنگ غنی است. در این سری از نوشتار قصد داریم شما را با بازی های محلی آذری آشنا کنیم.

بازی محلی ترکی
بازی محلی ترکی

انواع بازی های محلی آذربایجان

  1. جولاتوتما
  2. تولاما
  3. پلع وسته
  4. جول لایا آتدی
  5. اشی یه شیک
  6. تشله
  7. باش یاگوت (سروته)
  8. آرادا ووردو

بازی جولاتوتما

بازی جولاتوتما به این صورت است که به دلخواه روی زمین چاله هایی می کنند.که یک توپ کوچک یا گردو در آن جا بگیرد.در داخل هر چاله تعدادی سنگ ریزه می ریزند. بازیکنان به نوبت، توپ را به طرف چاله ها قل می دهند. اگر توپ در چاله ای افتاد به ازا آن یک سنگ ریزه های داخل چاله را بر می دارند.تا سنگ داخل چاله ها تمام شود. سپس سنگ ها را می شمارند سنگ هر کس بیشتر بود برنده مسابقه است.

بازی محلی ترکی
بازی محلی ترکی

بازی تولاما

در این بازی ابتدا دایره بزرگی روی زمین می کشند و آن را به هشت قسمت تقسیم می کنند. در سمت چپ و در خارج دایره مربع مستطیلی رسم می کنند. که خانه اول بازی است. خانه های داخل دایره را هم از 2 تا 9 شماره گذاری میکنند.و یک دایه در مقابل عدد یک رسم می کنند که جهنم نامیده می شود.هرکس سنگ را برمی دارد و در خانه یک میگذارد و از روی آن می پرد و به خانههای دیگر میرود.و بعد از نه سنگ را پرت می کند اگر در جهنم بیوفتد سوخته است و نفر بعد بازی می کند.

بازی محلی ترکی
بازی محلی ترکی

 بازی پلع وسته

این بازی اغلب با 4 نفر انجام می شود. در این بازی نیاز به قطعه چوب به شرح زیر است…  1. مرده :چوبی که روی زمین قرارش می دهند.  2. دسته : چوبی برای وارد کردن ضربه  3.پله : قطعه چوبی دو طرف آن را تیز می کنند تا کمی بلند تر از کف زمین باشد..

نحوه بازی به این صورت است که: بازیکنان با انداختن «پوش»3 و انداختن به دو گروه موش چکن 4 و موش ونرن تقسیم می شوند. موش چکن گروهی است باید پله را گرفته و شروع کننده بازی است.ابتدا چوب مرده را به صورت افقی می گذاریم و ضربه به آن می زنیم اگر پله به طرف بازیکنان موش چکن برود موفق به این شدند که پله رابگیرند.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود
بازی محلی آذری
بازی محلی آذری

بازی جول لایا آتدی

این بازی نوعی بادام بازی است. که همانند نوع قبلی بوده، با این تفاوت که در این بازی بادام ها را جفت جفت در چانه می اندازند. اگر هر بادام در چاله افتند دو بادام از طرف مقابل گرفته می شود. در صورت بازنده بودن، بادام ها را به شخصی که بالای چاله ایستاده تحویل می دهند.این بازی یکی از جذاب ترین بازی های آذری در میان مردم و جوانان است.در این باز ی دقت و زکاوت حرف اول را می زند.

بازی اشی یه شیک

این بازی هم همانند بازی بالا با بادام زمینی و حداقل بیش از دو شرکت کننده انجام می شود.در این بازی ابتدا چاله های می کنند. سپس نفرات با پوش انداختن مشخص کردن گروه ها شروع به بازی می کنند.کسی که برای بادام انداختن انتخاب می شود بالا چاله ها به فاصله 1.5 تا 2 متر ایستاده و بادام جفت شده را در چاله می اندازند. اگر در چاله افتاد برنده در غیر این صورت بازنده است.بازی زیبا و جالب آذری است.

بازی محلی آذری
بازی محلی آذری

بازی تشله

در این باز یتعدادی گردو را بر روی زمین پشت سر هم ردیف می کنند. سپس توسط گوی مدوری که از جنس سنگ انتخاب یا با گل آن را درست می کنند و نام آن را تشله یا مازه می گذارند. ضربه ای را با پرتاب گوی، بر گردو های دیگر وارد می کنند. برای بازی تشله را میان انگشتان قرار داده و به نوبت ضربه می زنند. اگر موفق به زدن گردو ها شوند برنده در غیر این صورت بازی ادامه میابد.این بازی یکی از بهترین بازی های آذری است که می تواند اوقات فراقت بسیار خوبی را برای شما و دوستانتان به ارمغان آورد.

بازی باش یاگوت،بازی محلی آذری

 یکی دیگر از بازی های آذری بازی باش یاگوت است .این بازی که توسط بادام صورت می گیرد، اغلب دو نفری یا چند نفره است. در این بازی یکی از بازیکنان بادامی را در دست خود پنهان می کنند. واز بازیکن مقابل می خواد بگویید که آیا ته بادام بالاست یا سربادام. اگر جواب صحیح باشد بادام متعلق به فرد برنده است در غیر این صورت بادام برای فرد شروع کننده بازی است.

بازی محلی آذری
بازی محلی آذری

 بازی آرادا ووردو، بازی محلی آذری

برای انجام این بازی به بیش از 4 نفر نیاز است.که دو دسته می شوند و آن دسته که بازی را میخواهد شروع کند در وسط می ایستد.و افراد دسته دیگر در دو جهت مخالف با فاصله های معین می ایستند.برای این بازی به توپ نیاز است. افراد بازیکن سعی می کنند بقیه را با توپ بزنند. هر بازیکنی که توپ به آن بخورد باید از بازی خارج شود. و اگر توپ را بگیرد به حساب دو بازیکن است.و باید دو بار توپ به او بخورد تا از دور بازی خارج شود .

پیام بگذارید