کاهش ۴۴درصدی سفرها در تابستان ۹۹

آمار و اطلاعات اپلیکیشن نشان حاکی از کاهش 44 درصدی سفر ها نسبت به سال 98 است

تعطیلی مدارس، هوای گرم و لذت سفر در جاده ها همیشه باعث شده تا تابستان یکی از فصل های پر سفر باشد. این بار اما با شیوع کرونا در ایران و جهان، تابستان متفاوتی را تجربه می کنیم؛ اما چقدر متفاوت؟ اکنون این پرسش کلیدی مطرح است که سفرهای تابستانی در کشورمان چه تغییری نسبت به سال گذشته داشته اند. نقشه و مسیریاب نشان با تحلیل رفتار کاربران خود، در گزارشی به همین سوال پاسخ داده است.

گزارش نوروزی مسیریاب نشان هم حاکی از آن بود که سفرهای نوروز ۹۹ نسبت به نوروز ۹۸، حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است. مقایسه این آمارها نشان می‌دهد که در ابتدای شیوع کرونا و نوروز سفرها به شدت کاهش پیدا کرد و به مرور زمان و در تابستان سفرهای بین شهری افزایش داشته است. با اینکه مدارس ۱۵ شهریورماه آغاز شدند؛ اما جدول زیر نشان می‌دهد که مردم در شهریورماه نسبت به مردادماه تمایل بیشتری به سفر دارند.

آمار کاهش ۴۴درصدی سفرها در تابستان ۹۹
شهریورماه سال ۹۹ نسبت به مردادماه، مردم تمایل بیشتری به سفر بین شهری داشتند

«نقشه و مسیریاب نشان» در بخش دیگری از گزارش خود رفت و آمد در محورهای مهم کشور در تابستان سال گذشته و امسال را با هم مقایسه کرد. این محورها شامل «مشهد-بابلسر»، «مشهد- تهران»، «اصفهان-یزد»، «کرج- چالوس»، «تهران-قم»، «کرج- تبریز» و «کرج- رشت» است. هشت محور بررسی شده در مقایسه با تابستان ۹۸، بین ۲۰ تا ۶۳ درصد کاهش را تجربه کرده‌اند. بیشترین کاهش میزان سفر مربوط به محورهای «مشهد-بابلسر» با ۶۳ درصد و «مشهد-تهران» با ۵۳ درصد است.

کمترین میزان کاهش سفر در مقایسه با تابستان سال گذشته هم محورهای «کرج-رشت» با ۲۰ درصد کاهش و «کرج-تبریز» با ۲۳ درصد کاهش بوده است. نکته قابل توجه در این آمار این است که کاهش ۵۳ درصدی سفر در محور «تهران-مشهد» نشان دهنده این است که سفرهای زیارتی تا حدود زیادی کاهش داشته که با توجه به محدویت‌ های ایجاد شده برای حرم مطهر این موضوع طبیعی است.

البته در خصوص محور «تهران-قم»، چون این محور کریدور اصلی سفر از تهران به جنوب کشور است، یکی از پرترددترین محورها است و نسبت به سایر محورهای کشور کاهش محسوسی نداشته است.

میزان کاهش سفر در محورهای پرتردد کشور

منبع مسیریاب نشان پیوست
پیام بگذارید