روستای زشک | نگینی ییلاقی در مشهد

روستای زشک در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز و ۳۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده است. منطقه توریستی و تفریحی ییلاق زشک یکی از جمله روستاهای گردشگری ایرن است در دره ای زیبا از رشته کوههای البرز شمالی قرار گرفته که با طبیعت بکر و زیبا و آب و هوایی خنک، شرایط مناسبی را برای مردم شهر مشهد تامین کرده است.

روستای زشک
روستای زشک

در لغت، زشک  از زو اشک که به معنای چشمه های جوشان است برگرفته شده که احتمالا به خازر وجود چشمه سارهای متعدد است که این نام برای این روستا انتخاب شده است. همچنین از ویژگی های این روستا میتوان به جوشش آب از دل زمین اشاره کرد که باعث تشکیل رودخانه های این روستا شده است. این منطقه از طریق یک بزرگراه و با عبور از کنار دهکده المپیک ثامن الائمه و قلعه باستانی ویرانی به مشهد دسترسی دارد و به لحاظ چشم اندازهای زیبا و صفای محیط و اعتدال آب و هوا و باغ های سرسبز میوه، یکی از بهترین و با صفا ترین مناطق ییلاقی اطراف مشهد است.

روستای زشک
روستای زشک

علاوه بر رودخانه های جوشان، وجود باغ های مختلف و طبیعت سرسبز نیز از دلایلی هستند که زشک را به مکانی برای عاشقان جاذبه های طبیعی تبدیل کرده است. کار و پیشه مردم زشک باغ داری ، پرورش دام و طیور و شیلات و صنایع دستی است. بهترین محصول باغ‌ذهای این منطقه گیلاس و آلبالو میباشند و محصولات چون سیب، گلابی، زردآلو، هلو و گردو نیز در آن تولید می شود. درختچه های کوتاه کوهی ،سماق ،شاهدانه ،کلپوره، اکلیل کوهی و تمشک، پوشش زیبای گیاهی این منطقه را تشکیل می دهند. مسیر های خاص کوهنوردی این روستا، آن را به مکانی مناسب برای کوهنوردی بدل کرده است. رستوران های بزرگ و بین المللی این منطقه نیز در کنار طبیعت زیبای آن ،امکانات رفاهی گردشگران را فراهم می کنند. تله کابین زشک از جمله طرح های گردشگری در حال اجرا است که به گفته کارشناسان در ماندگاری مسافران در مشهد نقش بسیار زیادی دارد.

13414849Master | روستای زشک • درناتریپ ✈️

ویژگی های دیگر

خوراکی های سنتی و غذاهای محلی زیادی در زشک یافت می شوند که از مهمترین آنها می توان به چلو کباب کوبیده، چلو جوجه کباب، شیشلیک، دیزی و . . . اشاره نمود.

همچنین چای، قهوه و شربت های محلی نیز در قهوه خانه های سنتی دیده می شوند.

به خاطر وجود قله چمن که بلندترین قسمت رشته کوه بینالود است، اسکی را می توان لذت بخش ترین ورزشی نامید که می توان در زشک انجام داد.

image | روستای زشک • درناتریپ ✈️

 

چگونه به آن‌جا بروم؟

 

به خاطر نزدیکی روستای زشک به مشهد، درناتریپ، گرفتن تاکسی را بهترین راه برای رفتن به آنجا می داند. البته وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو نیز تا حدودی می توانند رضایت بخش باشند.

 آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، ۲۰ کیلومتری مشهد، به سمت شهرستان شاندیز، روستای زشک

 

منبع سیری در ایران
نمایش نظرات (1)