چملی گول، جزیره‌ای شناور در دل طبیعت

با پدیده‌ی چمن متحرک همیشه سرسبز "چملی گول" تکاب آشنا شوید!

چملی گول یا چمن متحرک یا جزیره‌ی شناور، نام پدیده‌ای منحصر به فرد در شهر تکاب استان آذربایجان غربی است. این جاذبه‌ی طبیعی در فاصله‌ی 15 کیلومتری تکاب، در روستای بدرلو قرار گرفته است. این نام به معنی برکه‌ای است که در آن چمنزاری وجود دارد.

1 1 | • درناتریپ ✈️

این پدیده‌ی طبیعی مجموعه‌ای از نی‌های در هم تنیده شده است که ریشه‌ی آن‌ها روی آبِ برکه‌ی باتلاقی شناور است. این شناور بودن و عدم اتصال به خاک سبب شده است که چمن‌ها با حرکت آبِ برکه یا با وزش باد، روی آب حرکت کنند. حرکت این چمن‌ها را می‌توان به حرکت وضعی زمین نیز مربوط دانست.

2 1 | • درناتریپ ✈️

دور تا دور برکه را نیز گیاه نی فرا گرفته است که ارتفاع این نیزارها به دو متر هم می‌رسد.

در این برکه‌ جانور آبزی زیادی زیست نمی‌کند؛ تنها گهگاهی ماهی‌هایی در آن دیده می‌شود. وجود پرندگان و مرغابی‌های وحشی در اطراف این چمنزار، جلوه‌ی خاصی به این منطقه بخشیده است.

این زمین که پوششی از چمن دارد انگار ماکتی از جزیره ای است که در میان آب‌های یک اقیانوس بزرگ محصور شده است و از دور شبیه به قوسی شناور در وسط این دریاچه است. چمن‌های روی سطح آب، مساحتی در حدود 100 مترمربع از مساحت 1 هکتاری برکه‌ی باتلاقی را اشغال کرده است.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

درختان چنار و بید دره نیز در کنار این برکه‌ی باتلاقی و نیزارها و انبوه گل‌های بهاره‌ی اطراف آن، چشم‌انداز زیبایی را به‌وجود آورده است. تپه‌‌ی کوچکی در کنار این برکه وجود دارد که اگر از آن بالا بروید، می‌توانید منظره فوق‌العاده‌ای از چملی گول و نیزارهای اطراف آن داشته باشید و جای بسیار خوبی برای عکاسی است.

5 | • درناتریپ ✈️

طبیعت سرسبز این منطقه با آن رنگ‌های خاصی که دارد، قطعاً شما را به یک دل سیر استراحت در این فضا فرا می‌خواند.

آب این دریاچه از اعماق زمین تامین می‌شود و چشمه‌های جوشانی که در عمق دریاچه هستند، آب را از اعماق زمین به دریاچه منتقل می‌کنند.

البته این نکته گفتنی است که در کنار این منبع، چشمه‌های دیگری نیز از اطراف به دریاچه می‌ریزند. آبی هم که سرازیر می‌شود و از دریاچه خارج می‌گردد، به کانال کوچکی می‌رسد و در این بین گیاهان را هم آب می‌دهد.

3 | • درناتریپ ✈️

اینکه این جزیره‌ سرسبز و متحرک چطور به وجود آمده است به‌طور دقیق مشخص نیست و بر رازآلود بودن این پدیده طبیعی افزوده است. اگر هوس دیدن حرکت چملی گول به سرتان زده است باید کمی صبور باشید و وقت بگذارید تا بتوانید حرکت آن را حس کنید.

می‌توانید با کمی تحمل در صورت نزدیکیِ جزیره‌ی سبز به لبه‌ی برکه، بر روی آن قدم بگذارید و حرکت بر روی آب را تجربه کنید. اما ممکن است با حرکت جزیره، حالا حالاها به لبه‌ی ساحل برکه نزدیک نشود و مجبور شوید مسیر را به شیوه ای دیگر بازگریدید!

توجه داشته باشید که عمق دریاچه نسبتاً زیاد و در حدود 10 تا 15 متر است.

4 1 | • درناتریپ ✈️

در هر فصلی از سال که بخواهید می توانید به این دریاچه بروید اما توصیه می‌‌کنیم که اولویت انتخابتان با اواسط فصل بهار و اوایل تابستان و پاییز باشد و حتی در اطراف آن چادر بزنید. این منطقه مسیر ماشین‌رو ندارد. برای رسیدن به آن باید از داخل روستا حدود یک کیلومتر پیاده‌روی کنید. سعی کنید تا حد امکان از مسیرهای پاکوب پیش بروید تا این پدیده‌ی کمتر شناخته شده زیبایی خود را حفظ کند.

نمایش نظرات (1)