عمارت مخبر السلطنه، خانه شعرا

عمارت مخبر السلطنه خانه ای به جا مانده از دوران پهلوی، عمارت مخبر السلطنه در خیابان دولت متعلق به مهدی قلی هدایت معروف به مخبر السلطنه رئیس اداره گمرکات و پستخانه آذربایجان بود. در سالهای 1320 تا 1324 ساکن این خانه بود این عمارت از سال 1378 در اختیار شاعران قرار گرفت و تبدیل به خانه شاعران شد

عمارت مخبر السلطنه
عمارت مخبر السلطنه

درباره عمارت مخبر السلطنه

در پاییز 1396 سردیس شاعران معاصر در این مکان قرار گرفت از قبیل: سید حسن حسینی قیصر امین پور سهراب سپهری، منوچهر آتشی، طاهره صفارزاده مهرداد اوستا حسین منزوی نیما یوشیج شهریار سلمان هراتی مشفق کاشانی میم ،آزاد پروین اعتصامی، حمید سبزه واری، مهدی اخوان ثالث در انتهای این عمارت کافه ی دنج و جذابی وجود داره که میتونید لحظات دلنشین داشته باشیدو داخل عمارت گالری از صنایع دستی سالهاست به قشنگیهای اینمجموعه اضافه کرده.

عمارت مخبر السلطنه
عمارت مخبر السلطنه

این اثر ملی ثبت شده عمارت مخبر السلطنه نام دارد که در سال ۱۳۲۰ به مساحت ۴۷۲۵ متر مربع احداث شده و در ۲۵ مهرماه ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این بنا در سال ۱۳۷۸ به مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان توسط شهرداری منطقه ۳ تهران خریداری شد و در همان سال هم به منظور فعالیت‌های هنری در اختیار انجمن شاعران ایران قرار گرفت و از آن روز به بعد پاتوق گروهی از شاعران تهرانی شد.

عمارت مخبر السلطنه
عمارت مخبر السلطنه

حال ۷۰۰ متر از فضای سبز این ملک در تعارضی آشکار با قوانین مربوط به حفظ باغات تخریب شده است تا شهرداری منطقه ۳ به موجب اینکه نام شهرداری را یدک می‌کشد، قدرت‌نمایی کند و در اقدامی خلاف قانون، ساختمانی ۳ طبقه را در داخل ملکی که یک بنای تاریخی ۲ طبقه در آن وجود دارد، بسازد.

هنگامی که یک بنا ثبت ملی می‌شود، حتی ساختمان‌های اطراف آن هم تا شعاعی مشخص محدودیت ارتفاع پیدا می‌کنند تا مبادا نقطه دید آن‌ها محدود شود.

Screenshot ۲۰۲۴۰۸۰۷ ۱۰۰۴۰۴ Instagram | عمارت مخبر السلطنه • درناتریپ ✈️

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

شهرداری منطقه ۳ تهران در اقدامی محیر العقول همه را انگشت به دهان کرد و در حال احداث ساختمانی ۳ طبقه، نه در حریم، بلکه در داخل یک ملک ثبت شده است و جالب‌تر اینکه، این بخش از ملک فضای سبز بود و شهرداری با مجوز عجیبی که از سازمان میراث فرهنگی دریافت کرده است، هم مقررات مربوط به حفظ ابنیه تاریخی را دور زده و هم به موجب اینکه شهرداری منطقه است، قوانین مربوط به حفظ باغات را زیر پا گذاشته است.

Screenshot ۲۰۲۴۰۸۰۷ ۱۰۰۶۴۷ Instagram | عمارت مخبر السلطنه • درناتریپ ✈️

کافی شاپ عمارت

کافی شاپ جذاب عمارت دارای یک دمیا خوشمزجات و دمنوش های گروم و انواع نوشیدنی های سرد و گرم است. در این مکان شما می توانید هر ساعتی در کنار دوستان و خانواده بنشینید و از نوشیدن قهوه و تماشای طبیعت منحصر به فرد عمارت مخبر السلطنه لذت ببرید

عمارت مخبر السلطنه
عمارت مخبر السلطنه

اطلاعات بازدید خانه مخبر السلطنه

نشانی: تهران ، کلاهدوز (دولت)، خیابان نعمتی، پلاک 378

روزهای بازدید: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:00 تا 23:00 پنجشنبه و جمعه از 8:00 الی 23:00

هزینه ورودی: رایگان

پله: ندارد

رده سنی: مناسب برای رده های سنی

نوع بازدید: فرهنگی و هنری، بوستان، شب گردی

منبع خبرنگاران جوان
پیام بگذارید