شاندیز | منطقه نمونه بین المللی گردشگری ایران

شاندیز، منطقه نمونه بین المللی گردشگری ایران

شاندیز، شهری در استان خراسان رضوی در شمال شرق ایران است.

76 | شاندیز، منطقه نمونه بین المللی گردشگری ایران • درناتریپ ✈️

شاندیز شهری منحصر به فرد و پر از مناظر زیبا و دارای آب و هوایی معتدل و همچنین رودخانه های دائمی است.

شاندیز در ۱۵ کیلومتری شمال غرب مشهد قرار دارد و طبق مصوبه دولت و هیئت وزرا در سال ۱۳۸۴ به عنوان اولویت اول و تنها منطقه نمونه بین المللی گردشگری ایران معرفی شد.
اعتماد السلطنه در کتاب مطلع الشمس خود درباره نام شاندیز در گذشته توضیحاتی داده که این شهر را قبلا شاه دژ و شاه دیز می نامیدند.

در ابتدا مردم شاندیز به جهت درامان بودن از هجوم راهزنان و همچنین بهره مندی از موقعیت منطقه ای که در بالای تپه قرار گرفته و در مجاورت رودخانه است، به این شهر نقل مکان کردند.

نماد شهر شاندیز درخت چنار ۲۷۰۰ ساله ای است که روزگاری آرم این شهر بوده است.
طبق گفته اهالی، تنه این درخت ۲۷۰۰ ساله به قدری گسترده بوده که داخل این درخت، چند قهوه خانه، قصابی و کفاشی وجود داشته است.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

از جمله مهم ترین محصولات تولیدی باغات شاندیز، می توان به گیلاس اشاره کرد.
پوستین دوزی و صنایع دستی نیز مهم ترین سوغات این شهر است.
معروف ترین غذای شهر شاندیز، شیشلیک است که از شش تکه گوسفند طبخ می شود دارای شهرتی جهانی است و حتی رستوران هایی هستند که فقط به عرضه غذای شیشلیک می پردازند.

مراکز تفریحی شهر شاندیز عبارتند از:۱- پارک جنگلی در غرب شاندیز ۲- خیابان آبشار ۳- موزه شهرداری شاندیز واقع در پارک جنگی و…

چگونه می توانم آنجا بروم؟

شاندیز در ۱۵ کیلومتری مشهد واقع شده است، بنابراین اگر شما ماشین دارید، می توانید بعد از گذراندن پارک وکیل آباد به آنجا بروید. در غیر این صورت، اگر می خواهید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، می توانید به پارک وکیل آباد با اتوبوس، مترو و تاکسی بروید و بعد از آنجا می توانید با اتوبوس شاندیز بروید.

 

آدرس: خراسان رضوی، کیلومتر ۱۵ مشهد، شهر شاندیز

پیام بگذارید